۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

نمایشگرهای دوست‌دار محیط زیست ال‌جی و مواد کم‌هزینه

وقتی تقریبا همه زندگی ما به انواع نمایشگرها، از تلویزیون گرفته تا موبایل، تبلت، کامپیوتر و غیره وابسته است، بهتر است از انواعی استفاده کنیم که کمترین ضرر برای محیط زیست و هزینه تولید کمی دارند. این مساله نباید فقط در بسته‌بندی‌های کارخانه‌ای وجود داشته باشد، بلکه در مواد سازنده صفحه‌های نمایش نیز باید آن را لحاظ کرد.

از آنجایی که در ساخت نمایشگرهای ال‌سی‌دی سنتی، از روش دمای گرمایی بالا و خلا استفاده می‌شد، فناوری «الکترونیک‌های چاپی» برای کاهش هزینه‌ها لازم است. «الکترونیک‌های چاپی»، به روندی گفته می‌شود که روی صفحه مدار از هر دو جوهرهای رسانا و کاربردی برای تولید صفحه نمایش‌های الکترونیک و اجزای آن استفاده می‌کند. با ساده کردن روش کارخانه‌ای و چند مرحله‌ای، فناوری «الکترونیک‌های چاپی» نه تنها ریسک تولیدات معیوب را کاهش می‌دهد، بلکه باعث کاهش هزینه‌های تولیدی نیز می‌شود. این تغییرات هزینه‌های جایگزینی برای مراحل تولید با دمای گرمایی و دیگر متریال‌ها ایجاد می‌کند. نتیجه آن نیز کاهش هزینه‌های تولید و متعاقبا، کاهش قیمت محصولات می‌شود. این فناوری همچنین  باعث کاهش پسابی می‌شود که در روند ساخت، ایجاد می‌شود. این روند به‌واسطه بخش بزرگی از موادی که موجب ایجاد انعطاف در محصولات می‌شوند، ایجاد می‌شود. به علاوه، مواد OLED قابل حل نیز دارد. به همراه نرم‌افزار نمایشگر واقعی یا فناوری انعطاف‌پذیر شفاف، OLED می‌تواند به عنوان راهکار ارزان‌قیمت در تولید نمایشگرها استفاده شود.

بسیاری از کارخانه‌های تولید مواد که از روش چیدمان بی فاصله استفاده می‌کنند نیز اکنون تحقیقات خود را روی مواد حل‌شدنی OLED متمرکز کرده‌اند. کمپانی Sumitomo Chemical پس از دستیابی به CDT (فناوری نمایشی کمبریج)، کار روی توسعه OLEDهای حل‌شدنی پلیمرازیسیون را آغاز کرده است. این در حالی است که پاناسونیک تلویزیون‌های 56 اینچ  OLED با وضوح 4K  را در سال 2013 میلادی در نمایشگاه CES معرفی کرده بود.

کمپانی Merck به عنوان یکی از تولیدکننده‌های کریستال مایع که ماده اصلی نمایشگرهای ال‌سی‌دی است، نیز تولید OLEDهای حل‌شدنی پلیمرازیسیون را در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت در همکاری با کمپانی Epson این طرح را در پیش گرفته است.  این می‌تواند به‌عنوان فاکتوری برای رقابت با بازار ال‌سی‌دی در صنعت OLED استفاده شود.

از دیگر فاکتورهای قابل توجه باید به این اشاره کرد که با اینکه نمایشگر یک فناوری الکترونیک است، انرژی الکتریک باید بدون افزودن هزینه‌های الکترونیک اضافی موجب کاهش هزینه مصرف‌کننده بشود. محققان پیزوالکتریک که فشار بیرونی و لرزشی و الکتروکرومیک مبتنی بر انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریک تبدیل می‌کنند نیز وارد این پروسه شده‌اند. حتی در نبود تامین‌کننده الکتریسیته، فرم هیبریدی تامین کننده هم گزینه مناسبی برای کاهش مصرف برق به‌شمار می‌رود.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید