۲۵ شهریور ۱۳۹۴

اولین ماشین ظرفشویی دنیا

“ماشین ظرف‌شویی یک دستگاه مکانیکی است که برای پاک کردن ظرف‌ها و وسایل خوردن به کار می‌رود. از ماشین ظرف‌شویی در رستوران‌ها و آشپزخانه‌های منازل استفاده می‌شود.”

این تعریفی بود که وب‌سایت ویکی‌پدیا از ماشین ظرفشویی ارائه کرده است. اما همه ما خوب می‌دانیم که ماشین ظرفشویی این روزها که مردم همیشه وقت کم می‌آورند و آرزویشان این است که کاش یک روز 48 ساعت بود نه 24 ساعت، چیزی فراتر از یک دستگاه مکانیکی برای شست‌وشوی ظرف‌هاست. اما آیا می‌دانید ایده اختراع این یار دوست‌داشتنی و عزیز خانم‌های خانه‌دار اولین بار به ذهن چه کسی خطور کرده است؟ حتماً اولین چیزی که به آن پی می‌برد این است که بی‌شک این مخترع یک خانم بوده که از درد خانم‌ها و مشقتی که هنگام ظرف شستن می‌کشند باخبر بوده است. اگر این فکرها را در سر داشتید به شما باید آفرین گفت.

1st dishwasher

بله! یک خانم ثروتمند به نام «ژوزفین کوچران» ماشین ظرفشویی را در سال ۱۸۸۶ اختراع کرد. این خانم به خاطر ثورت بی حد و حصرش مرتب در حال مهمانی دادن بود و در مهمانی‌های مفصلش بسیاری از ثروتمندان شرکت می‌کردند. اگرچه ظرف‌های کثیف باقی‌مانده از مهمانی‌های خانم کوچران را خدمه او می‌شستند، اما او اصرار داشت ظرف‌ها با سرعت بیشتری شسته شوند و ظروف کمتری هم حین شستن بشکنند. بالاخره خانم ثروتمند تصمیم خودش را عملی کرد و چون چنین دستگاهی تا آن زمان ساخته نشده بود، او شخصاً ساخت آن را به عهده گرفت.

ماشین ظرفشویی خانم کوچران به شکلی طراحی شده بود که ظرف ها، فنجان‌ها و نعلبکی‌ها درون آن چیده می‌شدند، بعد به وسیله یک موتور، آب و ماده شوینده به ظروف اضافه می‌شد و ظرف‌ها شسته می‌شدند. دوستان خانم کوچران همه جا در مورد این ماشین صحبت کردند و به زودی سفارش‌های زیادی برای ماشین فوق به خانم کوچران رسید. او اختراع خود را در نمایشگاه جهانی شیکاگو در سال۱۸۹۳ به نمایش گذاشت و باعث تعجب خیلی‌ها شد.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید