۱۸ مهر ۱۳۹۴

سرچشمه فناوری OLED- قسمت دوم

در مورد منشأ OLED، تا آنجا گفتیم که شرکت‌ها وسوسه شدند صفحه‌نمایش OLED بسازند.  صفحه‌نمایشی که ترکیبی از قرمز، سبز و آبی در هر نقطه یک پیکسل ایجاد می‌کرد و هر کدام به خودی خود برای ایجاد یک نمایشگر کنترل می‌شدند. حالا ادامه ماجرا…

تصاویری که ایجاد می‌شد بسیار شگفت‌انگیز و خیره‌کننده بود. مانکمن توضیح داد: «هر کس برای اولین بار OLED را ببیند میخکوب می‌شود. این تلویزیون‌ها بسیار روشن و غنی از رنگ هستند.» همان طور که می‌بینید، برخلاف نمایشگرهای LCD، این OLEDها به نور پشت نیاز ندارند زیرا هر پیکسل خودش نور می‌دهد و نتیجه آن سیاهی عمیق‌تر، کنتراست بالاتر و تصاویر خیلی خیلی بهتر خواهد بود. به همین دلیل است که علاوه بر ساختار باریک، OLEDها خودشان را به عنوان برترین تلویزیون در صنعت به دنیا نشان دادند.

اما با اینکه زیبا به نظر می‌رسیدند، مصرف انرژی زیادی هم داشتند. دکتر استوارت کیتنی، از دانشگاه هال، این چنین می‌گوید: «در گذشته، فقط یک‌چهارم اکسایتون‌ها به فوتون تبدیل می‌شدند. اما OLEDهای فلورسنت جدیدتر حاوی فلزهای سنگینی بودند که به همه اکسایتون‌ها امکان تبدیل شدن به نور را می‌داد.»

دانشمندان دانشگاه پرینستون از دانشگاه کلیفرنیای جنوبی توانستند بازده کوانتوم را افزایش دهند؛ یعنی تعداد فوتون‌هایی که به عنوان درصدی از الکترون‌های فرستاده شده منتشر می‌شوند و با افزوده شدن ذره‌ای فلز سنگین به این ترکیب به 100 درصد می‌رسیدند. وقتی ذرات الکتریسیته کم‌کم اضافه شدند این شد که OLEDها اکنون فناوری مورد علاقه همه هستند.

نگاهی به آینده

داستان OLEDها به همین جا ختم نمی‌شود. در اوایل راه، دانشمندان و محققان نمایشگرهای OLED منعطف را به نمایش گذاشتند که به جای شیشه بر پایه پلاستیک خم‌شدنی ساخته شده بود. اکنون، ما تلویزیون‌هایی می‌بینیم که صفحه‌نمایش‌های منحنی دارند و خیلی هم طول نخواهد کشید که دستگاه‌های منعطف قدم به بازار بگذارند.

در جای دیگر، محققان در حال تلاش هستند تا صفحه‌نمایش‌های OLED شفاف یا فرانما بسازند. راحت نیست! زیرا نیاز به این دارد که دستگاه‌های الکترونیک آنقدر باریک شوند که نوری که ایجاد می‌کنند را تیره و تار نکنند. صفحه‌های واضح و کوچک هم اکنون در دسترس هستند اما دیری نمی‌پاید که پنجره‌های خانه شما بتوانند تلویزیون هم باشند. این برای یک فناوری که توسط یک مرد فرانسوی با برش الکتریکی سلفون پشت میز کارش پا به عرصه وجود گذاشت بد نخواهد بود.

۱ نظر

حسین ۱۸ مهر ۱۳۹۴ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
چند نکته : اول اینکه هرچند ال جی پیشگام صنعت OLED نیست اما تجاری شدن این فن آوری مدیون ریسک پذیری بالای مدیران ارش ال جی است بطوریکه در حال حاضر تقریبا تمامی صفحات نمایش OLED در مقیاس تجاری توسط ال جی تولید می گردد و فقط یک نمونه۵۵ اینچی توسط سامسونگ چند سال قبل تولید شد که با اقبال بازار مواجه نشد .دوم اینکه صفحه نمایش منعطف و قابل لوله شدن با این فن آوری توسط سونی تولید اما بصورت تجاری عرضه نشده است این صفحه نمایش در سایز ۱۷ اینچ تولید شده بود هم اکنون با کمک مالی دولت کره جنوبی این طرح توسط شرکت ال جی دنبال می شود ، سوم اینکه شرکت آلمانی لوه ( که قدیمی ترها عرضه تلوزیونهای دارای بدنه سفید و گردوئی با پایه کرومی تولید این شرکت با پایه کرومی با برند لوه اپتا در سال ۱۳۵۴ همزمان با بازیهایی آسیایی تهران را بخاط دارند این تلوزیون اولین تلوزیون عرضه شده در ایران با قابلیت دریافت تصاویر با سیستم های پخش پال و سکام را داشت زمانیکه هنوز استاندارد پخش تصاویر رنگی در ایران قطعی نشده بود ) حدود دوسال قبل از صفحه نمایش شفاف با فن وری OLED رو نمایی کرد البته در زمان خاموش بودن تلوزیون پشت پنل دستگاه مانند مشاهده از پشت شیشه دودی قابل ملاحظه است چهارم اینکه با افزایش تیراژ تولید و سرشکن شدن هزینه های سربار در سه سال گذشته قیمت تلوزیونهای تولید شده با این فن آوری به یک سوم کاهش یافته و در صورت موفقیت ال جی در متقاعد هردن سایر تولید کنندگان تلوزیون به تامین پنل از این شرکت و افزایش تنوع امکانات و مدلهای ولیدی توسط ال جی قطعا این افت قیمت ادامه خواهد یافت البته هیچگاه قیمت این فن آوری به قیمت تلوزیونهای متعارف LED نخواهد رسید و علت آن کمیابی مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید دیودهای نورانی در طبیعت می باشد که در نهایت باعث گرانتر تمام شدن هزینه تولید آن می گردد .
موفق باشید .

نظر دهید