۱۹ شهریور ۱۳۹۶

استفاده از هوش مصنوعی در راستای ساخت جهانی مبتنی بر ارتباطات اینترنتی

رئیس ال‌جی منطقه خاورمیانه و آفریقا بر استفاده از هوش مصنوعی در راستای ساخت جهانی مبتنی بر ارتباطات اینترنتی تاکید کرد.

نویسنده مقاله: کوین چا، رئیس شرکت ال‌جی الکترونیکس در منطقه خاورمیانه و آفریقا

این مسئله بر کسی پوشیده نیست که دنیا به لطف فناوری‌های پیشرفته، سریع‌تر از همیشه در حال تکامل و تغییر است و پیش‌بینی می‌شود شتاب آن باز هم بیشتر شود. معرفی و پیاده‌سازی منابع و فناوری‌های جدید باعث می‌شود راحتی و آسایش کاربر بیشتر شده و آنها بتوانند زمان بیشتری را صرف لذت بردن از زندگی کنند.

اینترنت اشیا یک مثال خوب از آنچه در دسترسمان قرار گرفته است و ما در حال هماهنگ شدن با آن هستیم. با این حال در جدیدی به اسم هوش مصنوعی باز شده است که وعده فرصت‌ها و جهانی کاملا مبتنی بر اینترنت را به ما می‌دهد.

هوش مصنوعی چند وقتی است که سر زبان‌ها افتاده است، ولی اکنون این مسئله کم‌کم رنگ و بوی واقعی به خود گرفته است و ما به قدرت، توانایی‌ها و البته لاکچری بودن آن عادت کرده‌ایم. در حال حاضر نیز حضور هوش مصنوعی در بعضی سطوح صنایع مختلف حس می‌شود ولی با توجه به سرعت گسترش آن به زودی تبدیل به بخشی از زندگی روزانه خواهد شد. این فناوری اثرگذاری زیادی روی جامعه خواهد داشت و البته فرصت‌های اقتصادی جدیدی خلق می‌کند، ولی یکی از مواردی که کمتر در مورد آن صحبت شده است قابلیت به جلو بردن نوآوری‌ها در عین گسترش اقتصاد است.

در حالی که بعضی مزایای هوش مصنوعی را می‌توان اندازه‌گیری کرد، مسائلی مثل راحتی کاربر و صرفه‌جویی در زمان غیر قابل اندازه‌گیری هستند. مثلا به صنعت خودروسازی امروزه نگاه کنید. خودروهای بدون سرنشین یکسره در حال پیشرفت هستند و در سرتاسر توجه زیادی به خود جلب کرده‌اند. استفاده از ترکیب سنسورها، سیستم راه‌یابی جهانی، رادار، دوربین‌ها، کامپیوتر و الگوریتم یادگیری ماشینی، باعث شده‌اند یک ماشین بتواند اطراف خود را کاملا حس کرده و براساس آن واکنش نشان بدهد.

آیا این فوق‌العاده نیست؟ این فقط یک مثال ساده از توانایی تاثیرگذاری هوش مصنوعی است. فرصت تاثیرگذاری خودروهای بدون سرنشین از نظر اقتصادی در نهایت به خارج از مرزهای صنایع خودروسازی خواهد رسید. به عنوان مثال ارائه دهندگان سرویس‌های ارتباطی با نیاز بیشتری برای ارائه خدمات روبرو خواهند شد. مثلا راننده‌هایی که خودروی آنها بدون نیاز آنها مسیر خود را طی کرده و باعث می‌شوند راننده آزادتر بوده و وقت بیشتری در اینترنت بگذراند. این مسئله خود موقعیت‌های زیادی برای تبلیغ اپراتورها و شرکای آنها به وجود می‌آورد.

هوش مصنوعی و تحول صنعت رباتیک آماده‌اند تا یک تغییر بزرگ به وجود بیاورند. اثر فناوری‌های خودکار هم‌اکنون نیز در اقتصاد حس می‌شود. با تمرکز شرکت‌های مختلف روی خدمات خودکار، تعداد ربات‌های صنعتی در چند سال گذشته به صورت مداوم افزایش پیدا کرده است.

به تمرکز ال‌جی روی اتوماسیون و تلاش ما برای بهتر کردن آن نگاه کنید. ربات‌های راهنمای فرودگاه و تمیزکننده فرودگاه ال‌جی خدمات بسیار متنوعی در فرودگاه ارائه می‌کنند. ربات راهنما می‌توانند اطلاعات مختلفی به بازدیدکنندگان داده و آنها را همراهی کند در حالی که ربات تمیز کننده تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا کف فرودگاه را همیشه تمیز نگه دارد. شرکت‌هایی مثل ال‌جی در نظر دارند با نوآوری و توسعه، صنعت رباتیک را به عنوان موتور رشد آینده گسترش دهند.

در خاورمیانه، سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های نوآورانه بسیار رشد پیدا کرده و تمرکز به جای بازار منطقه‌ای روی پیشروی در سطح جهانی است. با این حال با توجه به اینکه مشتریان هرروز بیشتر به سمت یک سبک زندگی مدرن و راحت می‌روند، فناوری علاوه بر توانمندسازی، نقش اساسی در تغییرات اجتماعی هم بازی می‌کند. در میان تمام فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی، گزارش‌های نشان می‌دهند که کسب‌وکارهای فعال در حوزه خاورمیانه و آفریقا روی یادگیری ماشینی و عمیق سرمایه‌گذاری می‌کنند. در عین حال کشور عربستان پیش‌بینی کرده است که به زودی به صورت خاص روی فناوری هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

این منطقه دارای کشورهای مختلفی با وضعیت‌های گوناگون است. با این حال ظرفیت‌های منطقه در کنار اتفاقاتی که همه منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهند باعث شده این منطقه در شرایطی قرار بگیرد که بتواند فناوری‌های جدید را در اختیار گرفته و از آنها بهره ببرد.

بر اساس گزارش‌ها هوش مصنوعی می‌تواند تا سال ۲۰۳۵ میزان بهره‌وری کارگران را تا ۴۰ درصد افزایش دهد. میزان بهره‌وری کارگران با افزایش ساعت کاری آنها افزایش پیدا نمی‌کند بلکه با استفاده از فناوری‌های نوآورانه‌ای افزایش پیدا می‌کند که باعث می‌شوند کارگران بهترین استفاده را از وقت خود بکنند. در مجموع، انتظار می‌رود هوش مصنوعی مزایای زیادی در سرتاسر کشورها به وجود بیاورد. مزایایی مثل چشم‌انداز اقتصادی روشن و افزایش زیاد و بلند مدت رشد اقتصادی.

علاوه بر رشد اقتصادی، مزایای اجتماعی چشمگیر زیادی نیز وجود دارد. خودروهای بدون راننده تصادفات جاده‌ای و مشکلات ترافیکی را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند فناوری به یکی از مبتکرانه‌ترین روش‌ها برای افزایش سلامت جامعه در طول تاریخ تبدیل شود. به علاوه این فناوری‌ها می‌توانند به افراد معلولی که توانایی رانندگی ندارند کمک کرده و آنها را در این زمینه مستقل کنند تا آنها بتوانند به راحتی جا به جا شده و شغلی که دوست دارند را به دست بیاورند. به علاوه این فناوری به کمک راننده‌ها هم آمده و باعث می‌شود سفر بسیار راحت و لذت‌بخش شود و افراد بتوانند با وقت آزاد خود کاری انجام داده و استراحت کنند.

هوش مصنوعی با یکپارچه‌سازی هوش انسان و هوش ماشینی، یک رابطه یادگیری دوطرفه ایجاد کرده و بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. در حال حاضر، فناوری آموزشی در یک جهت حرکت می‌کند: مردم یاد بگیرند چگونه از ماشین‌ها استفاده کنند. این رویه با توجه به اینکه ماشین‌ها از انسان یاد بگیرند و انسان از ماشین‌ها، تغییر خواهد کرد.

ربات‌ها لزوما قرار نیست شغل‌های ما را بگیرند بلکه قرار است کاری کنند شما کارتان را بهتر انجام‌ دهید و بتوانید روی چیزهای تمرکز کنید که قبلا تجربه نکرده و در انجام دادن آنها خوب نبودید. هوش مصنوعی در بسیاری از چیزهایی که انسان در آنها عملکرد نامطلوب دارد، خوب است. مثل انجام دادن یک کار تکراری و خسته‌کننده که مدت زمان زیادی طول می‌کشد و نیاز به جستجوی سریع بین انبوهی از اطلاعات دارد. کارهای خودکاری مثل این باید مورد استقبال قرار بگیرند.

این مطالعات و اطلاعات نشان می‌دهند که در سال‌های آینده شرکت‌های این فناوری‌های نوآورانه را در اختیار می‌گیرند تا بر چالش‌های کوچک و بزرگ غلبه کند. امری که باعث می‌شود کسب و کار آنها هوشمندتر و سریع‌تر پیش برود.

من شکی ندارم که منطقه خاورمیانه و آفریقا با توجه به تحولات حوزه دیجیتال، در آستانه یک فرصت عظیم است. من معتقدم این منطقه توانایی دیدن این فرصت، و ادامه راه برای یک آینده پربازده و یکپارچه را دارد.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید