۲۱ شهریور ۱۳۹۷

وب‌سایت زومیت: با مانیتورهای گیمینگ ال‌جی با برند UltraGear آشنا شوید

وب‌سایت زومیت: ال‌جی از دو مانیتور گیمینگ با پنل‌های عریض و خمیده رونمایی کرده است؛ این مانیتورهای جدید تحت برند UltraGear ارائه می‌شوند.

ال‌جی از برند UltraGear برای مانیتورهای گیمینگ خود رونمایی کرده است. این مانیتورهای جدید، تکمیل کننده‌ی دیگر مانیتورهای LG هستند که تحت برندهای UltraWide و UltraFine عرضه می‌شوند. در میان مانیتورهای خانواده‌ی Ultra ال‌جی، مانیتورهای سری UltraGear که از نوع ال‌سی‌دی هستند به‌طور اختصاصی هواداران بازی‌های رایانه‌ای را هدف قرار داده‌اند.

در حال حاضر، ال‌جی دو مانیتور ۳۴ اینچی با صفحه‌ی خمیده از خانواده‌ی UltraGear معرفی کرده‌ و هردوی آن‌ها با شناسه‌ی 34GK950 شناخته می‌شود. شایان ذکر است که یکی از این دو محصول (با شناسه‌ی 34GK960G-B) از ویژگی G-Sync پشتیبانی می‌کند؛ مدل دیگر (با شناسه‌ی 34GK950F-B) نیز از نسخه‌ی دوم ویژگی FreeSync پشتیبانی به‌عمل می‌آورد.

LG UltraGear / ال‌جی اولتراگیر

ورود فناوری Nano-IPS به مانیتورهای گیمینگ ال‌جی

هردو مانیتور جدید ال‌جی از پنل ۳۴ اینچی از نوع IPS استفاده می‌کنند و رزولوشن در نظر گرفته‌شده برای آن‌ها هم ۳٫۴۴۰ در ۱٫۴۴۰ پیکسل است. نسبت طول به عرض این پنل ۲۱ به ۹ بوده و زمان واکنش آن هم ۵ میلی‌ثانیه است. ال‌جی در رابطه با شعاع خمیدگی این پنل سخنی به‌میان نیاورده است؛ اما با توجه به اندازه و شکل پایه‌ی مانیتورها احتمالا با پنلی با ضریب خمیدگی ۱٫۸۰۰ تا ۱٫۹۰۰ مواجه هستیم. با توجه به این مسئله، فاصله‌ی مطلوب برای استفاده از این مانیتورها ۱٫۸۰۰ میلی‌متر است. همچنین، به‌لطف نور پس‌زمینه‌ی LED، میزان روشنایی این مانیتورها به ۴۰۰ نیت می‌رسد و نسبت کنتراست آن‌ها هم ۱ به ۱۰۰۰ است.

دیگر نکته‌ی قابل‌توجه، استفاده از فناوری Nano-IPS برای نور پس‌زمینه‌ی این مانیتورها است. هرچند ال‌جی هنوز جزئیات مربوط به فناوری Nano-IPS را منتشر نکرده است؛ اما با توجه به نام این فناوری، می‌توان احتمال داده که نانوذرات به ال‌ای‌دی‌های تولید‌کننده‌ی نور پس‌زمینه اضافه شده‌اند تا بسامدهای ناخواسته‌ی نور جذب شده و شدت، خلوص و دقت رنگ‌های نمایش داده‌شده افزایش پیدا کند.

تنظیم دقیق طیف‌رنگیِ حاصل از نور پس‌زمینه به ال‌جی اجازه می‌دهد تا رنگ‌های نمایش داده‌شده را بهبود دهد. به‌ادعای ال‌جی، هردو مانیتور می‌توانند ۱.۰۷ میلیارد رنگ را به‌نمایش بگذارند؛ این میزان ۹۸ درصد طیف رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد. دست کم روی کاغذ، توانایی این مانیتورها در تولید رنگ، حتی بالاتر از مانیتور حرفه‌ای 31MU97-B ال‌جی قرار می‌گیرد.

از نظر تئوری، تنظیم دقیق طیف‌رنگیِ حاصل از نور پس‌زمینه می‌تواند به بهبود نسبت کنتراست هم کمک کند. البته نسبت کنتراست مانیتورهای 34GK950 ال‌جی ۱ به ۱۰۰۰ است که رقمی رایج در میان مانیتورهای IPS-LCD به‌شمار می‌رود. در عین حال، هردو مانیتور به نشان DisplayHDR 400 از سوی VESA مزین شده‌اند؛ این بدین معنی است که هردو مانیتور توانسته‌اند استانداردهای روشنایی، تولید رنگ مشکی و کنتراست مربوط فناوری HDR را به‌دست آورند.

در عین‌حال، مانیتور 32UK950 ال‌جی که از پنل Nano-IPS استفاده می‌کند، دارای نسبت کنتراست ۱ به ۱۳۰۰ است که به ال‌جی اجازه داده تا گواهی DisplayHDR 600 را برای این مانیتور به‌دست آورد؛ در چنین شرایطی، مانیتور 32UK950 توانسته به حداکثر میزان کاهش روشنایی که معادل ۰.۱ است دست پیدا کند.

Nvidia G-Sync / انویدیا جی سینک

G-Sync با بسامد ۱۲۰ هترز یا FreeSync 2 با بسامد ۱۴۴ هرتز؟

دو مانیتور UltraGear ال‌جی در دو مدل عرضه می‌شوند؛ یکی از این دو مدل با شناسه‌ی 34GK950G-B شناخته می‌شود و از فناوری G-Sync انویدیا برای ارائه‌ی نرخ تازه‌سازی متغیر (Dynamic Refresh Rate) بهره می‌برد. اما نوع دیگر با شناسه‌ی 34GK950F-B نام‌گذاری شده و از فناوری FreeSync 2 محصول شرکت AMD پشتیبانی می‌کند.

نمونه‌ای که از فناوری G-Sync پشتیبانی می‌کند دارای نرخ‌ تازه‌سازی ۱۰۰ هرتز است؛ اما این عدد می‌تواند تا ۱۲۰ هرتز افزایش پیدا کند.

AMD FreeSync 2 / فری سینک ۲

شایان ذکر است که این مدل گواهی FreeSync 2 را به‌صورت رسمی دریافت کرده‌است و از ویژگی جبرانِ افت فریم یا Low Framerate Compensation نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین، برخی اپلیکیشن‌ها می‌توانند خود را با محدوده‌ی دینامیکی پایه‌ی این مانیتور تطبیق دهند و همین مسئله موجب کاهشِ هرگونه افت سرعت و افزایش کیفیت تصویر خواهدشد.

ویژگی‌های اختصاصی گیمینگ

به این دلیل که ال‌جی با عرضه‌ی مانیتورهای 34GK950 هواداران بازی‌های رایانه‌ای را هدف قرار داده است؛ برخی ویژگی‌های گیمینگ نیز برای این مانیتورها در نظر گرفته شده‌اند.

اول از همه، این دو مانیتور از تکنیک‌هایی برای کاهش محو شدنِ تصاویر در زمان حرکتِ سریع (Motion Blur) استفاده می‌کنند؛ بدین شکل، در بازی‌های اکشن که پر از حرکات سریع هستند، شاهد بهبود وضوح تصاویر خواهیم بود. احتمالا ال‌جی از تکنیک ULMB، که توسط انویدیا توسعه داده شده در مانیتور 34GK950G-B استفاده کرده است و در مدل 34GK950F-B نیز از تکنیک مشابهی بهره می‌برد. در تکنیک ULMB یک تصویر مشکی بین هر فریم ویدئویی قرار می‌گیرد تا زمان نشان داده‌شدن هر فریم کاهش پیدا کند؛ با کمک این فناوری تصاویر واضح‌تر به‌نظر می‌رسند.

LG UltraGear / ال‌جی اولتراگیر

دیگر تکنولوژی اختصاصی برای گیمینگ، فناوری Dynamic Action Sync یا DAS است که به ال‌جی تعلق دارد. این ویژگی با حذف برخی پرداش‌های داخلی، تاخیر در نمایش تصاویر دریافتی را به حداقل می‌رساند.

مانند نسل پیشینِ مانیتورهای ال‌سی‌دی گیمینگ ال‌جی، در این مانیتورها نیز تنظیمات پیش‌فرض برای بازی‌های مختلف، از جمله بازی‌های شوتر، استراتژیک و همچنین تنظیمات اختصاصی برای هدف‌گیری با اسلحه ارائه شده‌اند. تنها تفاوت میان دو مدل مختلف مانیتور UltraGear ال‌جی این است که مدل 34GK950G-B دارای سه‌حالت مختلف برای بازی‌های شوتر و استراتژیک است؛ اما مدل 34GK950F-B از فناوری پایدارسازی رنگ مشکی برای تنظیم روشنایی در صحنه‌های تاریک پشتیبانی می‌کند.

به کمک این فناوری، دارندگان مانیتور 34GK950F-B در بازی‌هایی همچون Doom و Metro 2033 در تونل‌های تاریک گم نخواهند شد.

LG UltraGear / ال‌جی اولتراگیر

مشابه از بیرون، متفاوت از درون

مانیتورهای 34GK950 ال‌جی از بدنه‌ی مشابه با حاشیه‌ی بسیار کم استفاده می‌کنند و پایه‌ی استفاده شده در آن‌ها نیز می‌تواند در سه‌جهت تنظیم شود. از نظر درگاه‌های اتصال نیز هردو مانیتور دارای ورودی DisplayPort و HDMI هستند (در مدل 34GK950F-B دو ورودی HDMI تعبیه شده است). درگاه‌های USB3.0 سه‌گانه و دوگانه، ورودی صدا و خروجی هدفون نیز برای این مانیتور درنظر گرفته شده‌اند.

تفاوت اصلی بین دو مدل 34GK950G-B (که از فناوری G-Sync پشتیبانی می‌کند) با مدل 34GK950F-B (که از فناوری FreeSync 2 پشتیبانی می‌کند) این است که مدل اول با حلقه‌ای از LED-های رنگی تزئین شده است که امکان انتخاب سه حالت رنگی مختلف را فراهم می‌کنند. اما مدلی که از فناوری FreeSync پشتیبانی می‌کند با رنگ قرمز تزئین شده تا به مشتریان نشان دهد که با محصولی ویژه‌ی گیمینگ روبه‌رو هستند.

منبع: وب‌سایت زومیت 

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید