۱۱ تیر ۱۳۹۸

چه تلویزیونی بخرم؟

می‌دونین این روزا مهم‌ترین معیارها برای خرید تلویزیون چیه؟

بهتون توصیه می‌کنم که قبل از هر گونه اقدام برای انتخاب تلویزیون جدیدتون، حتماً این کلیپ 90 ثانیه‌ای رو ببینین.

وقتی از سر کار برمی‌گردین و میخاید راحت تو خونه بشینین، روی مبل لم بدین و موقع خستگی در کردن تلویزیون تماشا کنین، دوست دارید صدا و تصویر تلویزیون شما رو با خودش به عمق فیلم و سریال مورد علاقه‌تون ببره و فکر کنین خودتون هم در وسط ماجرا هستین.

خب حالا که همچین چیزی رو از تلویزیون آینده‌تون می‌خواین و دوست دارین تلویزیون قدیمی خودتون که تاریخ تولیدش به عصر حجر برمی‌گرده رو ارتقا بدین و با یه مدل جدید و پیشرفته که تموم انتظارات شما را برآورده کنه جایگزین کنین، باید بدونین که چه معیارهایی رو باید مد نظر داشته باشین و بهترین تلویزیون‌های این روزها چه استانداردها و فناوری‌های پیشرفته‌ای رو دارن.

با ما همراه باشین تا معلومات خودتون رو بالا ببرین و با اطلاعات کافی خرید کنین؛ شاید بتونین برای فروشنده‌ها بدترین کابوس باشین.

ابعاد نمایشگر

این روزها نمایشگر تلویزیون‌ها در ابعاد مختلفی ارائه می‌شن؛ از 14 اینچ بگیرین تا 105 اینچ و بالاتر. حالا شما فکر می‌کنین مناسب‌ترین ابعاد نمایشگر کدومه؟ با این که خیلی ها ممکنه به شما پیشنهاد بدن که بالاترین ابعاد نمایشگر رو بخرین، اما اگه دیدگاه کارشناسانه ما رو بخاین باید بگیم که ابعاد نمایشگر به اندازه اتاق و فاصله شما از تلویزیون بستگی داره.

بر طبق فرمولی که THX ارائه میده باید ابعاد نمایشگر رو بر 0.84 تقسیم کنین تا فاصله شما از تلویزیون به دست بیاد. یعنی اگر می‌خواین بدونین چه فاصله‌ای با تلویزیون 65 اینچی که خریدین داشته باشین، طبق این فرمول، باید 6.5 فوت یا حدود 2 متر با تلویزیون فاصله داشته باشین. یا بر عکس این محاسبه رو برای انتخاب ابعاد تلویزیون انجام بدین. اما از اونجا که ما فکر می‌کنیم این فاصله از نظر بیشتر بینندگان خیلی کمه، بهتون توصیه می‌کنیم که یک‌ونیم تا دو برابر اندازه نمایشگر فاصله داشته باشین. مثلاً برای نمایشگر 65 اینچ رعایت فاصله دوو‌نیم تا سه‌ونیم متری از تلویزیون معقول‌تره.

نصب روی دیوار

خیلی از مردم فکر می‌کنن باید حتماً تلویزیون جدیدشون رو به دیوار نصب کنن. اگر شما هم جزو همون دسته از افراد هستین، حتماً باید تلویزیونی بخرید که کاملاً مسطح باشه و ابعاد نمایشگر هم یکی دو سایز بزرگ‌تر از چیزی باشه که مد نظر داشتین. نکته دیگر اینه که حتماً تلویزیونی بخرید که پایه نگهدارنده باریک و جمع‌وجوری داشته باشد. اگر به نصب روی دیوار فکر می‌کنید، باید حواستان به زاویه دید هم باشه؛ مخصوصاً وقتی که از اطراف به صفحه تلویزیون نگاه می‌کنید. تلویزیون‌هایی که زاویه دید گسترده دارن بهترین انتخاب برای نصب روی دیوار به شمار می‌رن.

wide-viewing-angle-eg9600-e1528017066204

فناوری پنل نمایشگر

دو نوع فناوری نمایشگر وجود داره که باید مد نظر داشته باشید. فناوری LCD و OLED. البته خود LCD هم مدل‌های مختلفی داره.

  • تلویزیون‌های LCD و LED

تلویزیون‌های LCD و LED پنل‌هایی هستن که از پیکسل‌های کریستال مایع تشکیل شدن و از یک منبع خارجی نور می‌گیرند. کریستال مایع می‌چرخد تا نور مورد نیاز برای روشن کردن تصویر رو با فیلترهای خارجی که رنگ تصویر رو ایجاد میکنن به درستی منتشر کنن.

مزیت اصلی LCD روشنایی، مقرون به صرفه بودن و دوام اون هستش. اما معایب اصلی اون که زاویه دید محدود و مشکل در کنترل نور تصویر به دلیل استفاده از منبع نور خارجی هست ممکنه شما رو از خرید تلویزیون LCD پشیمون کنه. دو نوع LCD داریم: IPS و VA . فناوری IPS رو ال‌جی تولید می‌کنه و در تمام تلویزیون‌های ال‌جی وجود داره . خیلی از برندهای دیگه هم در تلویزیون‌های ارزون قیمتشون از این نمایشگر استفاده می‌کنن. پنل VA رو سازندگان دیگه تولید می‌کنن و بیشتر استفاده می‌شه. اما خب، بهتره بدونین پنل IPS زاویه دید گسترده‌تری نسبت به پنلVA  داره.

  • تلویزیون‌های OLED

تلویزیون‌های OLED از سیستم فسفرهای ارگانیک در پیکسل‌های خودنورده استفاده می‌کنن که هر کدوم از خودش نور تولید می‌کنن. یعنی در واقع به پیکسل‌های کناری خودشون نیازی ندارن و مستقل از همدیگه عمل می‌کنن. به همین دلیل هم کنتراست بهتر و تابش نور بیشتری نسبت به پیشرفته‌ترین تلویزیون‌های LCD دارن. علاوه بر این، به دلیل داشتن زاویه دید گسترده‌تر میشه هر جایی نشست و فیلم تماشا کرد؛ بدون این که تغییری در کنتراست و رنگ ایجاد بشه و تصویر افت کیفیت پیدا کنه.

نوردهی پشت

نحوه نوردهی پشت در کنتراست نمایشگر تأثیر مهمی داره. در بعضی از نمایشگرهای LCD منبع نور در لبه‌های پشت نمایشگره و در بعضی دیگه درست در مرکز تلویزیون. معمولاً در تلویزیون‌هایی که منبع نور پشتشون هست کنتراست بهتری نسبت به نمایشگرهایی که منبع نور در لبه‌هایشان است دیده می‌شه. اما خب، این رو هم باید در نظر بگیرین که وجود لامپ‌ها در پشت تصویر برای نور دادن به تصویر باعث افزایش قطر اونا میشه و انرژی بیشتری هم مصرف می‌کنن. اما در فناوری OLED چون پیکسل‌ها خودشون نور میدن نیازی به استفاده از منبع نور خارجی نیست و به همین دلیل طراحی باریک‌تری هم دارن.

اتصالات

این روزها پورت‌های HDMI و یو.اس.‌بی و پشتیبانی از امکانات چندرسانه‌ای از مهم‌ترین امکانات اتصال به منابع خارجی محسوب می‌شن. حداقل 3 پورت HDMI برای یک تلویزیون لازم هست. در تلویزیون‌های 4K باید نسخه دوم از HDMI به کار رفته باشد تا نسخه چهارم. در این صورت هستش که تلویزیون شما بهترین سازگاری را با تجهیزات کنونی و اونایی که در آینده ارائه می‌شن رو داره. پورت‌های یو.اس.بی هم برای پخش محتوای چندرسانه‌ای ذخیره‌شده روی دستگاه‌های جانبی مهم هستن و هم برای ضبط برنامه‌ها تلویزیون به حافظه‌های جانبی. بنابراین، یک تلویزیون باید حتماً حداقل دو یا سه پورت یو.اس.بی داشته باشه.

بیشتر تلویزیون‌های حال حاضر هم پورت اترنت دارن و هم پشتیبانی از وای-فای برای اتصال به اینترنت. اگه براتون دسترسی به اینترنت ملاک هست از این گزینه غافل نشید. یادتون باشه بعضی از تلویزیون‌ها مجهز به بلوتوث هم هستند تا اتصال بی‌سیم به دستگاه‌های دیگر رو میسر کنن.

LG-OLED-TV-e1528016541313

منحنی یا مسطح؟

تلویزیون‌های منحنی دیگه خیلی مانند سال‌های قبل طرفدار ندارن. با این که خیلی از برندها بی خیال تلویزیون‌های منحنی شدن اما سامسونگ همچنان اصرار به تولید این تلویزیون‌ها داره. پس، بهتره شما نیز همرنگ جماعت بشید و  فکر خرید تلویزیون منحنی رو از ذهنتون بیرون کنین. توصیه می‌کنیم به جای تلویزیون منحنی، تلویزیون‌ مسطحی بخرین که زاویه دید گسترده‌تر و کنتراست بهتری داشته باشه.

وضوح: HD یا Ultra HD

دو نوع وضوح HD و Ultra HD در بازار وجود داره که می‌توین از بین آنها یکی رو انتخاب کنین. اما قبل از انتخاب خوبه بدونین که تلویزیون‌های Ultra HD از 2160×3840 پیکسل برخوردارن و تلویزیون‌های HD تصویر رو با 1080×1920 پیکسل نمایش می‌دن. در واقع، کیفیت تصویر در تلویزیون Ultra HD 4 برابر بهتر از HD هستش. با ارزان‌تر شدن تلویزیون‌های 4K و در دسترس قرار گرفتن سرویس‌های پخش آنلاین نت‌فلیکس، آمازون، بلو-ری Ultra HD و غیره انتخاب تلویزیون‌های Ultra HD منطقی‌تر از مدل‌های پایین‌تر و بی‌کیفیت‌تره؛ مخصوصاً اگه قصد خرید تلویزیون‌های بالای 50 اینچ رو دارین.

فناوری HDR

فناوری HDR جدیدترین فناوری در تصویر تلویزیونه. تلویزیون‌های HDR می‌تونن تصاویر روشن‌تر و واضح‌تری نسبت به تلویزیون‌های معمولی تولید کنن چون طیف رنگ وسیع‌تری نسبت به تلویزیون‌های غیر HDR دارن. هر چند هنوز محتوای HDR زیادی تولید نشده اما به زودی بر تعداد اونا و تلویزیون‌هایی که این فناوری رو پشتیبانی می‌کنن افزوده میشه.

فناوری کوانتوم دات

بیشتر تلویزیون‌های LCD کنونی کم‌کم رو به فناوری کوانتوم دات آوردن که طیف رنگ وسیع‌تری نسبت به تلویزیون‌های LCD بدون این فناوری داره. سامسونگ یکی از طرفداران سرسخت این فناوری به حساب می‌آد. کوانتوم دات‌ها اجزای 2 تا 10 نانومتری هستند که هر کدام رنگ متفاوتی را منتشر می‌کنند و فیلتر رنگ تلویزیون‌های LCD را حذف می‌کنند. اما در عوض ال‌جی از فناوری نانوسل با اجزای یک نانومتری با فیلتر رنگ معمولی در تلویزیون‌های LCD پیشرفته خودش استفاده می‌کنه. این ترکیب به تلویزیون‌های Super UHD جدید ال‌جی کمک می‌کنه تا کنتراست بهتر و رنگ‌های معتدل‌تری نسبت به تلویزیون‌های QLED سامسونگ با فناوری کوانتوم دات داشته باشن.

روشنایی

روشنایی نمایشگرها از زمانی که پای HDR به میان آمده برای خودش دغدغه‌ بزرگی شده و این روزها مسابقه برندها و فناوری‌های مختلف نمایشگر بر سر نیت‌های روشناییه. روشن‌ترین تلویزیون‌های LCD می‌توانند تا 2000 نیت روشنایی داشته باشن. وقتی تلویزیون روشنایی کافی رو نداشته باشه، نه میتونه سفید روشن رو ایجاد کنه و نه رنگ‌ها رو خوب نشون بده. یعنی دقیقاً همون چیزایی که برای تصویر HDR خیلی مهم هستن.

lg-c7-series-review-oled65c7p-oled55c7p-oled-4k-hdr-web-os-1500x1000-e1528016800421

نسبت کنتراست تصویر

نسبت کنتراست تصویر هم اهمیت زیادی داره که اساساً تفاوت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقطه از صفحه است که مثلاً 10000:1 هستش. اینکه آیا سیاه‌ترین قسمت تصویر سیاه خالص هست یا طوسی؟ یا آیا روشن‌ترین قسمت تصویر اون طور که باید روشن باشه هست یا باز هم نور کمی داره؟ به سایه‌ها و نورهایی که از لبه‌های نمایشگر تابیده می‌شه خوب توجه کنین. تلویزیون‌های OLED که پیکسل‌هاشون خودنورده هستند بالاترین کنتراست رو دارن و شما میتونین سیاه‌ترین سیاه و سفیدترین سفید رو در اون به وضوح ببینین.

بلندگوها

کیفیت صدا در تلویزیون‌های مسطح متفاوته. اگر نمی‌خواین سیستم صوتی جداگانه داشته باشین، یکی از ملاک‌های قابل توجه بلندگوها و میزان صدای تلویزیونه. بیشتر برندها به وات برای نشان دادن قدرت صدا تکیه می‌کنن اما این کافی نیست! تعداد بلندگوها و پیکره‌بندی یا آرایش اونها هم اهمیت داره. بلندگوهای ساب‌ووفر نیز برای انتشار صدای باس این روزا خیلی با استقبال مشتریا روبه‌رو شدن. از آنجا که بیشتر بلندگوها در زیر تلویزیون و رو به پایین هستن ممکنه صدا به خوبی منتشر نشه. به همین دلیل خرید بلندگوهای خطی یکی از گزینه‌های دیگه هستش.

امکانات هوشمند

این روزها تقریباً همه تلویزیون‌ها قابلیت اتصال به شبکه باند پهن و اینترنت رو دارن تا مشتریا بتونن از امکانات آنلاین استفاده کنن یا به فایل‌هایی که در دستگاه‌های خارجی مانند موبایل، تبلت یا دستگاه‌های دیگه ذخیره شدن دسترسی داشته باشن. از نظر تئوری که عالیست اما باید دید که آیا امکانات هوشمند در عمل کیفیت و کاربرد واقعی رو دارن یا نه.

اگه تو خانه دستگاه هوشمندی دارین، مطمئن باشید تلویزیون‌های جدید شما می‌تونن به اونا از طریق بلوتوث یا وای-فای متصل بشن. اگه امکانات آنلاین برایتان اهمیت داره، نگذارید تعداد برنامه‌های کاربردی شما رو اغفال کنن. بیشتر برنامه‌های کاربردی یا اپلیکیشن‌ها در تلویزیون‌های امروز بی‌مصرف هستن و عملاً رابط کاربری هوشمند تلویزیون رو شلوغ می‌کنن. این کیفیت برنامه‌های کاربردی است که اهمیت داره. به جای این که به تعداد سرویس‌های پخش آنلاین مثل نت‌فلیکس، آمازون پرایم و غیره اهمت بدین، به این فکر کنین که چند تا از ا.نا برای شما کار می‌کنن و می‌تونین از اونا استفاده کنین.

یکی دیگه از چیزایی که باید به اون توجه کنین اینه که رابط کاربری هوشمند در تلویزیون حتماً باید ساده باشه تا در زمان پیمایش خیلی راحت بتونین از اون استفاده کنین. در بین پلت‌فرم‌های هوشمند تلویزیون، پلت‌فرم webOS ال‌جی بیشترین سادگی و امکانات هوشمند رو داره و پیمایش در بین منوها و استفاده از سرویس‌های پخش آنلاین، شبکه‌های تلویزیونی و امکانات دیگه به راحتی آب خوردن صورت می‌گیره.

۱ نظر

حسین ۱۱ تیر ۱۳۹۸ پاسخ

مهمترین پارامتر در خرید تلوزیون :
۱- بودجه در نظر گرفته شده برای خرید تلوزیون قطعا اگر زمانی به فردی پیشنهاد دهید میتواند یک تلوزیون از محصولات بازار را به دلخواه خود انتخاب و همان فرد اطلاعات کاملی هم داشته باشد قطعا OLED ال جی بهترین انتخاب است اما در شرایط عادی بسیاری از خانواده ها از عهده خرید ان بر نخواهند امد
۲- مساحت منزل و محل در نظر گرفته شده برای تلوزیون که نقش اصلی در انتخاب سایز و اندازه تلوزیون دارد .
۳- وضوح تصویری که ارتباط مستقیمی با اندازه تلوزیون دارد قطعا برای تلوزیون ۳۲ و کوچکتر وضوح HD و برای ۳۹ تا ۴۹ Fuul HD و ۵۰ تا ۷۰ اینچ وضوح ۴K و از ۷۵ به بالا ۸k انتخاب مناسب تری است
۳- برای تلوزیونهای نشیمن و خواب و کودک گزینه هوشمند بودن تلوزیون از نظز برخی ها مهم است اگر از این دسته هستید سعی کنید تلوزیون هوشمند انتخاب کنید .
۴- حدمات پس از فروش خوب از مهمترین پارامترهای غیر قابل چشم پوشی است
۵- برند تلوزیون از مهمترین پارامترهای تصمیم گیری بشمار می رود

نظر دهید