۱۹ تیر ۱۴۰۲

راهنمای نظافت ماشین لباسشویی ال‌جی: 15 نکته که باید بدانید

مبارزه کردن با بوها، کپک‌ها و گرفتگی‌های ماشین لباسشویی هنگام نظافت می‌تواند مأیوس کننده باشد. اما لازم نیست این کار این قدر سخت باشد. راز تمیز نگه داشتن ماشین لباسشویی در خود دستگاه نهفته شده است. اطمینان حاصل کنید که به صورت منظم به لوازم خانگی خود رسیدگی می‌کنید.

بسیاری از ماشین‌های لباسشویی این فرآیند را با استفاده از فن‌آوری‌هایی برای کمک به شما در نظافت بی‌دردسرتر ماشین لباسشوییتان کمی ساده‌تر می‌کنند. بسیاری از ماشین‌های لباسشویی ال‌جی از قابلیت TubClean برخوردار هستند که نظافت دستگاه را ساده‌تر از گذشته می‌کند. اما اگر یک دستگاه قدیمی‌تر دارید و یا نمی‌دانید چطور از شر بوی بد ماشین لباسشویی خود خلاص شوید ما بهترین ترفندهای موثر برای دور نگه‌داشتن آلودگی‌ها را برایتان گردآوری کرده‌ایم.

تیم ال‌جی یک راهنمای نظافت ماشین لباسشویی برای ارائه بهترین توصیه‌ها و مفیدترین ترفندها برای رعایت بهداشت ماشین لباسشویی تألیف کرده است.

5 گام برای نظافت ماشین‌های لباسشویی دارای درب از جلو

1 کشوی مخصوص شوینده ماشین لباسشویی

برای نظافت کشوی مخصوص شوینده ابتدا ماشین لباسشویی خود را خاموش کنید و سپس کشو را تا جایی که مقاومتی احساس نمی‌کنید بیرون بکشید. سپس برای رها شدن کشو، دکمه آبی را به سمت پایین فشار دهید و آن را کاملاً بیرون بیاورید. کشو را در یک ظرف آب داغ بخیسانید. می‌توانید از مایع ظرفشویی یا سرکه برای تمیزی بیشتر استفاده کنید.

در مدتی که کشو در محلول آب داغ در حال خیس خوردن است، داخل محفظه قرارگیری کشو را تمیز کنید. می‌توانید این کار را با استفاده از دستمال میکروفایبر و اندکی آب و سرکه انجام دهید. تمیز کردن کامل قسمت محفظه بسیار مهم است زیرا بیشتر کپک‌ها و آلودگی‌ها آن‌جا جمع می‌شوند. اگر داخل فرو رفتگی‌ها کثیفی وجود دارد از یک مسواک برای نظافت آخرین ذرات باقی‌مانده آلودگی‌ها استفاده کنید.

کشوی شوینده باید به مدت کافی در آب باقی بماند تا تمام قارچ‌ها و لکه‌های سخت شده مواد شوینده‌ای که بر روی آن جمع شده‌اند، در آب نرم و آزاد شوند. سپس می‌توانید آن‌ را با اسکاچ یا اسفنج تمیز کنید. وقتی کار شستشو و آب‌کشی کشو در آب گرم تمام شد آن را قبل از بازگرداندن به جای خود کاملاً خشک کنید.

2- فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی

پیش از آغاز به نظافت، فیلتر ماشین لباسشویی بررسی کنید که آیا دستگاهتان در زیر قسمت چرخان، فیلتر خودتمیزشونده دارد یا خیر. اگر دارد فیلتر شما نسبت به فیلترهای استاندارد به دفعات کمتری نیاز به نظافت خواهد داشت.

برای شروع ماشین لباسشویی خود را خاموش کنید و درپوش موجود در گوشه پایینی ماشین لباسشویی را باز کنید. اگر نمی‌توانید جای فیلتر را پیدا کنید از دفترچه راهنمای محصول استفاده کنید. برای بیرون آوردن فیلتر، آن را بپیچانید. با این کار باید فیلتر به آسانی از جای خود بیرون بیاید. اگر احساس می‌کنید که گیر کرده است سعی کنید با ملایمت آن را حرکت دهید تا پرزها یا مواد شوینده سخت شده رها شوند.

هنگامی که فیلتر را بیرون می‌آورید احتمالاً در یک لایه مرطوب از مایعات پوشیده شده‌است. از یک حوله کاغذی برای پاک کردن مایع و ذرات موجود استفاده کنید. این کار مواد شوینده و پرزهای جمع شده دور فیلتر را از بین می‌برد. هنگامی که تمام ذرات را پاک کردید آن را برای برطرف شدن تمامی ذرات باقی‌مانده شوینده، نرم کننده و پرزها 10 دقیقه در یک ظرف آب داغ بخیسانید.

قبل از نصب مجدد فیلتر بر روی ماشین لباسشویی داخل محفظه فیلتر را نگاه کنید و اگر پرز یا ذرات ریز زباله وجود دارد با کمک یک اسفنج یا دستمال آن‌ را تمیز کنید. سپس فیلتر را در حالی که دقت می‌کنید که آن را به صورت صحیح بچرخانید در جای خود نصب کرده و برای اطمینان از ایمنی درپوش را نیز به جای خود بازگردانید.

3- درام ماشین لباسشویی

برای نظافت بهتر درام ماشین لباسشویی، در ابتدا از خاموش بودن و خالی بودن دستگاه خود اطمینان حاصل کنید. سپس داخل درام را با سرکه سفید اسپری کرده و با یک دستمال میکروفایبر تمیز کنید. این کار را نباید در فواصل زمانی کوتاه انجام دهید زیرا به ویژه در نواحی نزدیک به حلقه لاستیکی، سرکه می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی لاستیک شود.

4- حلقه لاستیکی ماشین لباسشویی

بزرگترین مقصر بوی بد ماشین لباسشویی حلقه لاستیکی آن است که محل تجمع کپک و کثیفی است زیرا این قسمت آخرین مانع در ماشین لباسشویی شماست و سطح رطوبت در آن بسیار بالاست.

یکی از موثرترین روش‌های تمیز کردن لاستیک این است که 100 گرم جوش‌شیرین را مستقیماً در داخل درام بریزید و ماشین لباسشویی را در یک چرخه خالی با دمای 90 درجه سلسیوس روشن کنید. وقتی چرخه تمام شد از یک دستمال پارچه‌ای و مقداری آب گرم و مایع شستشو برای تمیز کردن جرم‌های باقی‌مانده در زیر لاستیک که در شستشو از بین نرفته‌اند استفاده کنید.

روش‌های دیگر نظافت لاستیک ماشین لباسشویی، استفاده از پنبه آغشته به سرکه سفید و یا استفاده محتاطانه وایتکس در اطراف لاستیک هستند.

5- سطح خارجی ماشین‌های لباسشویی درب از جلو

برای تمیز نگه‌داشتن قسمت بیرونی ماشین لباسشویی خود می‌توانید از محصولات متنوعی استفاده کنید. یکی از ساده‌ترین روش‌ها استفاده از اسپری آنتی باکتریال یا سرکه سفید بر روی بدنه خارجی و خشک کردن آن با یک دستمال پارچه‌ای به منظور زدودن جرم و غبار است.

اگر بدنه ماشین لباسشویی شما مانند مدل LG F4V5RYP2T از جنس استیل است می‌توانید از یک اسپری مخصوص استیل استفاده کنید تا مطمئن شوید که بدنه ماشین لباسشوییتان یکدست و درخشان می‌ماند و آثار اسپری بر روی آن به جا نخواهند ماند.

10 توصیه ضروری برای نظافت ماشین لباسشویی

1- برای تمیز کردن ماشین لباسشویی خود از سرکه سفید و جوش‌شیرین استفاده کنید

سرکه سفید و بی‌کربنات به جزء اصلی نظافت شما تبدیل خواهند شد. آن‌ها مصارف بسیاری در ماشین، دیسپنسر و درام دارند. هر دوی این مواد به رفع بوها و کپک‌های ماشین شما کمک می‌کنند.

2- برای پیروزی بر کپک‌ها از مایع شستشو یا قرص ظرفشویی استفاده کنید

استفاده از یک دستمال آغشته به آب و کف یک روش سریع برای رفع جرم و کپک جمع شده در لاستیک بر اثر رطوبت اضافی است. انجام این کار می‌تواند شما را از نظافت‌های عمیق‌تر لاستیک معاف کند.

3- از استفاده زیاد از مایع سفیدکننده در ماشین لباسشویی خودداری کنید

اضافات مایع سفیدکننده‌ای که مصرف می‌کنید می‌تواند به ماشین لباسشویی صدمه بزند. بنابراین سعی کنید بیش از حد از آن در نظافت استفاده نکنید. به علاوه ممکن است پس از استفاده نتوانید آن را به صورت کامل از ماشین لباسشویی خود پاک کنید و این امر می‌تواند منجر به آسیب دیدن لباس‌هایتان شود.

4- ماشین لباسشویی خود را در دوره‌های منظم نظافت کنید

توصیه می‌شود که ماشین لباسشویی خود را حداقل دو بار در سال نظافت کنید و اگر بیشتر از دوبار در سال نظافت کنید نیز می‌تواند مفید باشد. اگر نظافت ماشین لباسشویی خود را به موقع انجام دهید می‌توانید از صدمه به آن جلوگیری کرده و کارایی بهینه آن را حفظ کنید.

5- از شوینده البسه برای نظافت ماشین لباسشویی خود استفاده کنید

اگر هیچ شوینده دیگری ندارید، یکی از راه‌های نظافت ماشین لباسشویی استفاده از مواد لباسشویی متداول در طولانی‌ترین چرخه است. به ویژه استفاده از شوینده‌های بیولوژیکی می‌تواند با رفع آلودگی‌ها و باکتری‌ها توسط آنزیم‌های فعال، ماشین لباسشویی شما را تمیز نگه دارد.

6- بررسی کنید که آیا ماشین لباسشویی شما دارای چرخه نظافت هست یا خیر

تمامی ماشین‌های لباسشویی ال‌جی دارای تنظیمات TubClean هستند که با استفاده از آن می‌توانید ماشین لباسشویی خود را تمیز نگه دارید.

7- برای رفع هر گونه بوی بد از پرکربنات سدیم استفاده کنید

استفاده از پرکربنات سدیم که “سفیدکننده لباس” یا “سفیدکننده اکسیژنه” نیز نامیده می‌شود روش دیگری برای کاهش بوی بد ماشین لباسشویی است. مزیت استفاده از پرکربنات سدیم این است که از جوش‌شیرین قوی‌تر و از مایع سفیدکننده ایمن‌تر است و از بیشتر خطرات استفاده از هیپوکلریت سدیم جلوگیری می‌کند.

8- سرکه سفید یا قرص‌های ماشین لباسشویی می‌توانند رسوبات را رفع کنند

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب سخت (دارای املاح فراوان) دارد و یا می‌بینید که ماشین لباسشوییتان زود به زود رسوب می‌گیرد استفاده از این محصولات رسوب‌زدا می‌تواند به محافظت از ماشین لباسشویی و افزایش طول عمر آن و در نتیجه به محافظت از لباس‌های شما در برابر تغییر رنگ ناشی از عدم کارکرد مطلوب ماشین لباسشویی کمک کند.

9- از ایجاد بوی بد با در معرض هوا قرار دادن منظم ماشین لباسشویی جلوگیری کنید

با در معرض هوا قرار دادن کشوی آبریز و درام می‌توانید از ایجاد بوی بد در ماشین لباسشویی خود جلوگیری کنید. این کار به عدم تجمع رطوبت و ایجاد کپک که عامل بوی بد متصاعد شده از ماشین لباسشویی است کمک می‌کند.

10- محصولات شوینده خود را به صورت عمده بخرید

برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه، محصولات شوینده خود را به صورت عمده خریداری کنید. به این ترتیب در ازای مبلغی که می‌پردازید مقدار بیشتری شوینده دریافت می‌کنید و تا مدت مدیدی می‌توانید از آن استفاده کنید.

پرسش‌های متداول

آیا می‌توان جوش‌شیرین و سفیدکننده را برای نظافت ماشین لباسشویی با هم مخلوط کرد؟

مخلوط کردن جوش‌شیرین و سفیدکننده هیچ اثر زیان‌آوری ندارد و جوش‌شیرین یکی از معدود مواد تمیزکننده‌ای است که برای ترکیب با سفیدکننده بی‌خطر است. استفاده هم‌زمان از سفیدکننده (در محفظه شوینده) و جوش‌شیرین (در قسمت درام) اثر ترکیبی سفیدکنندگی و تمیزکنندگی قدرتمندی در نگهداری از ماشین لباسشویی دارد. در هنگام استفاده از سفیدکننده ملاحظات لازم مانند تهویه مناسب، استفاده از دستکش لاستیکی و حتی استفاده از عینک برای محافظت از چشم را رعایت کنید.

چگونه ماشین لباسشویی را با استفاده از سرکه و جوش شیرین تمیز کنیم؟

  • چهار پیمانه سرکه سفید را در ماشین لباسشویی بریزید و یک چرخه شستشو با طولانی‌ترین و داغ‌ترین تنظیمات را آغاز کنید اما وقتی که مخزن پر شد و هنوز در اوایل شستشو بود چرخه را متوقف کنید و بگذارید آب و سرکه یک ساعت در همان حالت بمانند.
  • در زمانی که منتظر هستید درب و بدنه ماشین لباسشویی را با استفاده از یک دستمال پارچه‌ای و اسپری سرکه تمیز کنید.
  • قسمت‌های ورودی شوینده و نرم‌کننده را با دقت با استفاده از یک مسواک تمیز کنید.
  • هنگامی که چرخه اول تمام شد، یک پیمانه جوش‌شیرین بریزید و یک چرخه قدرتمند دیگر را آغاز کنید.
  • درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود. استفاده از یک پارچه خشک برای جمع کردن آب اضافی نیز مفید است.

چگونه ماشین لباسشویی را با استفاده از قرص ویتامین C تمیز کنیم؟

سیتریک اسید و آسکوربیک اسید (که با نام ویتامین C شناخته می‌شوند) عوامل کاهنده یا شل کننده‌ای هستند که به ویژه در تمیز کردن رسوبات باقی‌مانده از آب سخت و تجمع شوینده موثر هستند.

یک قابلمه آب را جوش آورده و از روی شعله بردارید. حدوداً 200 گرم پودر اسید اسکوربیک و 100 گرم پودر اسید سیتریک به آن بیافزایید. محلول گرم را مستقیماً داخل درام و مقدار کمی را نیز در کشوی ماشین لباسشویی خود بریزید. ماشین لباسشویی را بدون لباس بر روی یک چرخه داغ روشن کنید. از اسید سیتریک رقیق نشده در کشوی پلاستیکی ماشین لباسشویی استفاده نکنید زیرا می‌تواند به آن آسیب وارد کند.

چگونه کشوی شوینده ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟

با بیرون آوردن کشوی شوینده آغاز کنید. این قطعه را باید به صورت جداگانه درسینک ظرفشویی تمیز کنید. از مخلوط آب و مایع نظافت توالت برای خیس کردن اسکاچ استفاده کرده و کشو را با آن تمیز کنید. برای کمک به نرم شدن سریع‌تر شوینده‌های سفت شده، از آب گرم استفاده کنید. از جوش شیرین برای رفع بوهای نامطبوع استفاده کنید. یک قاشق غذا خوری جوش‌شیرین را داخل محفظه قرارگیری کشو بریزیدو سپس روی آن را با سرکه اسپری کنید. پودر کف کرده و شروع به چکیدن در لوله می‌کند. واکنش سرکه و جوش شیرین همه بوها را رفع کرده و جرم‌های باقی‌مانده را نیز از بین می‌برد.

چگونه درام ماشین لباسشویی را تمیز و ضد عفونی کنیم؟

یک پیمانه نمک Epsom را به نصف پیمانه سرکه و یا آب اضافه کنید و مستقیماً در داخل درام بریزید. ماشین لباسشویی را در داغ‌ترین چرخه‌اش روشن کنید و در اول چرخه، آن را متوقف کنید تا محلول آب و نمک در درام بماند. وقتی چرخه تمام شد ماشین لباسشویی شما تمیز و آماده استفاده است.

چگونه لاستیک ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟

یک پیمانه جوش‌شیرین را با یک پیمانه سفیدکننده مخلوط کرده و در کشوی شوینده بریزید. سپس یک پیمانه جوش‌شیرین را در داخل لاستیک ماشین لباسشویی ریخته و ماشین را با داغ‌ترین تنظیمات روشن کنید. وقتی چرخه تمام شد لاستیک را با یک پارچه آغشته به آب و صابون تمیز کنید.

سرکه برای نظافت ماشین لباسشویی بهتر است یا سفیدکننده؟

بهرین راه تمیز کردن ماشین لباسشویی استفاده از سرکه و سفیدکننده به صورت هم‌زمان (دقت داشته باشید که هرگز این دو ماده را با هم مخلوط نکنید زیرا مخلوط کردن این دو بخارات سمی تولید می‌کند) است. ابتدا سفیدکننده را در درام بریزید و سپس سرکه را در محفظه نرم‌کننده کشوی شوینده بریزید. حتماً از سرکه سفید و سفیدکننده فاقد کلر استفاده کنید.

آیا سرکه می‌تواند به ماشین لباسشویی صدمه بزند؟

بله. سرکه می‌تواند به قسمت‌های لاستیکی داخل ماشین لباسشویی آسیب وارد کند که در صورت استفاده مکرر منجر به چکه کردن آن می‌شود. با وجود این که استفاده از سرکه برای شستشوی لباس‌ها یک روش طبیعی و کم‌هزینه برای نرم کردن و رفع بوی پارچه‌هاست، اما لازم است از مصرف زیاد آن در ماشین لباسشویی بپرهیزید.

زندگی خوب است!

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید