۱۰ تیر ۱۳۹۹

سیستم عامل webOS چیست؟ بررسی سیستم عامل تلویزیون ال جی

در ابتدا، سیستم عامل های موبایل با پیشرفت های کمی در تلویزیون ها به کار برده میشد. اما امروزه تقریبا هر برند یک سیستم عاملی را برای محصولات خود به کار می‌برد که کاملا پیشرفته هستند .در این مطلب، در مورد سیستم عامل webOS که شرکت ال جی از سال ۲۰۱۳ خریداری کرده و در تلویزیون هایش به کار برده است ، با جزئیات کامل صحبت خواهیم کرد.

50-6

سیستم عامل webos چیست ؟

اچ پی وب او اس ( HP WebOS ) یک سیستم عامل تلفن همراه بر پایه هسته لینوکسه. وب او اس در ابتدا توسط شرکت پالم توسعه داده شد و پس از پیوستن اون به هیولت پاکارد توسط این شرکت گسترش یافت .نام رسمی اون بدون W بزرگ و به شکل webOS است ولی شکل WebOS اون بیشتر به کار میره . این نام معنایی بسیار جالب داره و سیستم عاملی تحت وب رو در ذهن به نمایش میزاره . نسخه های مختلفی از این سیستم عامل بر روی تلفن های همراه پالم و اچ پی به بازار عرضه شده . در نهایت در سال ۲۰۱۳ ال جی ناجی این سیستم عامل شد و اون رو برای استفاده انحصاری در تلویزیون های خودش خرید و تا کنون نیز اون رو خیلی توسعه داده . اخرین نسخه از این سیستم عامل با نام WEB OS 3.5 شناخته میشه که جدیدا معرفی شده .

نسخه جدید سیستم عامل web os :

نسخه WEB OS 3.0 در سال گذشته جایگزین WEB OS 2.0 شد . اما به دلیل سخت افزارهای مورد نیاز، تلویزیون های قدیمی این شرکت قادر به اپدیت نبودن و نسخه WEB OS 2.0 جای خودش رو به WEB OS 3.0 نداد . این سیستم‌عامل جدید که نتیجه سال ها تجربه‌‌ تیم webOS است، یکپارچه، ساده و غیرپیچیده است .به گفته ال جی، استفاده از این سیستم عامل در کنار فناوری هایی که ما در محصولات خود به کار گرفتیم باعث میشه تا محصولات اینده ما ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد و خلاقانه ای داشته باشن و از اخرین فناوری های مربوط به وب و دسترسی به اون نیز بهره مند بشن .

51-3

ویژگی های سیستم عامل (WebOS)

  • استفاده اسان از سیستم عامل webOS

سیستم عامل webOS در بیشتر تلویزیون‌ های هوشمند ال‌ جی به کار برده شده و تجربه تلویزیون هوشمند رو خیلی اسون کرده. راحتی استفاده از اون، جست ‌وجوی محتوا، مشاهده و ارتباط با دیگر دستگاه‌ها و حتی روند اغاز نصب رو بسیار راحت کرده. برای بار اول که تلویزیون هوشمند ال ‌جی رو روشن می‌کنین، شخصیت متحرکی به نام پرنده لوبیایی (BeanBird) روی صفحه ظاهر میشه و به شما کمک میکنه روند نصب اولیه رو به اسونی انجام بدین. تنها کاری که کاربر باید انجام بده اینه که کنترل جادویی Magic Remote رو برداره و کلید OK رو برای انجام سایر مراحل فشار بده. سیستم‌عامل webOS میتونه سریع تشخیص بده که چه زمان و چه نوع دستگاه خارجی به تلویزیون متصل شده و به شما فهرستی از گزینه‌های مرتبط با همان دستگاه رو پیشنهاد میده .

دسترسی سریع و راحت تر به برنامه های مورد علاقه تان

صفحه اصلی یا همان لانچر، یک منوی چپ به راست و قابل پیمایشه که در قسمت پایین صفحه تلویزیون ، نمایش داده میشه و یکی از قابلیت‌های خاص webOS است. لانچر، جابه جایی میان برنامه ها و محتوای تلویزیون رو بسیار اسون کرده . این به ببینندگان امکان میده تا همزمان فیلم تماشا کنند، بازی کنند و هنگام دانلود محتوا یا جست ‌وجو، وب ‌گردی کنند بدون اینکه لازم باشه دوباره به صفحه اصلی برگردن .

تیم تولید webOS در ازمایشگاه سیلیکون ال‌ جی منوی منحصربه ‌فرد رو به عنوان سرویس پیشنهادی به برنامه ها اضافه کردن. این سرویس، برنامه های تلویزیونی پرطرفدار، برنامه‌هایی که تماشا کردن اون ها رو از دست دادین و همین طور ویدئوهای با کیفیت رو هم پیشنهاد میکنه .

54-4

  • فروشگاه محتوایی ال جی سیستم عامل webOS

سیستم عامل webOS ال‌ جی دسترسی به مرکز دانلود ال‌ جی رو (LG Store) که مرکزی جامع از برنامه‌های کاربردیه ، ممکن میکنه . این مرکز، به کاربران امکان میده تا مواردی که بیشتر دیده یا دانلود شدن و در پلت ‌فرم تلویزیون هوشمند در دسترس هستن رو ببینن و در صورت تمایل دانلود کنند، مثل برنامه‌های تلویزیونی و جدیدترین بازی‌ها .

حالا یعنی در مدل های جدید این تلویزیون ها ، فروشگاه محتوای تلویزیون‌های هوشمند ال ‌جی از ظاهری بسیار زیبا‌تر برخوردار شده و کاربر با ورود به این فروشگاه به هیچ وجه در بین دسته‌بندی‌ های مختلف سردرگم نمیشه . برای مثال سریال‌ها، فیلم‌ها، بازی‌ها و برنامه‌ها همگی در دسته‌های مخصوص خود به صورت رایگان یا پولی قرار گرفتن .‌ که میتونید به هر کدام از اون‌ها به صورت دلخواه دسترسی داشته باشین .

  • ریموت کنترل جادویی ال جی

دکمه ها در این ریموت کنترل به بلوغی نسبی رسیدن. چرا که این ریموت کنترل بسیار ساده به نظر میرسه، کمی سنگین تر از ریموت کنترل های معمولیه که سبب میشه هنگام استفاده حس بهتری داشته باشین. شما می تونید این ریموت کنترل رو شبیه موس در هوا حرکت بدین و هر بخشی که میخواید رو در تلویزیون خود انتخاب کنین و برای برخی منو ها حتی نیاز به این کار هم نیست و با استفاده از اسکرول قرار گرفته در اون میتونید منو های مختلف رو زیر و رو کنین تنها نکته منفی در مورد این ریموت جادویی زمانیه که شما از اون به جای کیبورد استفاده می کنین . در مجموع این ریموت کنترل به سه حالت مختلف از شما دستور میگیره، یکی از اون ها حالت ماوسه که در مورد اون گفتیم و شبیه ماوس کامپیوتره و میتونین اون رو هدایت کنین ، اسکرول کردن نیز که بیشتر برای جستجو در صفحات وب و حرکت بین منو ها به کارتون میاد و در انتها گزینه کنترل صوتیه .

58-1

البته تنها راه هدایت این تلویزیون استفاده از این ریموت کنترل نیست، با توجه به استفاده مکرر مادون قرمز در موبایل های ال جی، این شرکت یک اپلیکیشن ساخته که اپلیکیشن ساخته شده برای این تلویزیون ، در نوع خود جالبه ، با این اپلیکیشن تلویزیون های هوشمند ال جی قادر خواهند بود بوسیله موبایل ال جی کنترل بشن .

نسل جدید ریموت کنترل ال جی برای webOS

ال‌جی در نسل جدید ریموت کنترل‌ تلویزیون‌ های هوشمند خود، پد شماره‌ها رو دوباره اضافه کرده که در نقل مکان نشانگر ماوس هم میتونن به کاربر کمک کنن. حالا کنترل تلویزیون‌ های ال ‌جی شکل و شمایل شبیه ‌تری به ریموت‌ ها پیدا کرده و کار کردن با اون نیز راحت ‌تر شده . از لحاظ طرز کار، این ریموت از اشاره (کلیک)، اسکرول (حرکت عمومی یا افقی)، حسگر‌ها و تشخیص صدا کاملا پشتیبانی میکنه و کمک میکنه تا به کمک کنترلر بتوان یک ویدیو رو بر روی تلویزیون تماشا کرد ، موردی ررو جستجو کرد، برنامه‌ای رو باز یا موسیقی رو پخش کرد.

ریموت کنترل این سیستم‌عامل یکی از بی ‌نقص ‌ترین‌ها در بین تلویزیون‌ های هوشمنده که کار کردن با اون نیز پس از مدتی بسیار اسون میشه .

64-1

سیستم عامل  webOS 2.0 چیست ؟

در نسخه‌ی ۲ پلتفرم Webos حالا شروع به کار این تلویزیون بسیار سریع‌تر شده و اکنون این سیستم‌عامل ۶۰ درصد نسبت به نسخه‌ی قبل سریع ‌تر بارگزاری میشه. در واقع نسخه ۲ این سیستم‌ عامل در بحث سرعت پیشرفت زیادی داشته و حالا عملکرد‌های مختلف، بسیار سریع‌تر از نسخه‌های قبل پیش روی شما اماده میشن. ال‌ جی برای اینکه این سرعت بیشتر رو قابل لمس تر کنه، افزایش سرعت ۷۰ درصدی حرکت از صفحه‌ی خانگی تلویزیون هوشمند به یوتیوب رو مثال میزنه .ظاهرا افرادی که از WebOS استفاده میکنن از ظاهر حال حاضر این دستگاه راضی هستن و رابط کاربری این سیستم‌ عامل رو به همین شکل که هست دوست دارن. به همین دلیل، ال‌ جی تلاشی در جهت تغییر این رابط کاربری نکرده و تنها سعی کرده تا ویژگی‌های کاربردی جدیدی رو به اون اضافه کنه . از دیگر خوبی‌های رابط کاربری WebOs 2.0 میتوان به منوی دسترسی سریع (Quick access) اشاره کرد که از بخش بالایی نمایشگر قابل دسترسه .

01_49_43LJ61_A_webOS_3.5-e1538980604740

سیستم عامل webOS 3.5

سیستم عامل webOS 3.5 : تلویزیون های هوشمند از سال 2013 توانستند راه خود را به خانه های ما پیدا کنند. تا پیش از این تلویزیون هایی را شاهد بودیم که با اتصال فلش , کابل و یا انواع اتصالات گوشی و کامیپوتر میتوانستند نام هوشمند را به خود بگیرند! اما امروزه شاهد این هستیم که تلویزیون های موجود در بازار میتوانند به راحتی همانند یک کامپیوتر و موبایل برای ما کارایی داشته باشند.

وب او اس در ابتدا سیستم عامل تلفن های هوشمند بوده و بعدها ال جی اون رو از شرکت hp خریداری کرد و در اصل سال 2013 ال جی ناجی این سیستم عامل شد و اون رو برای استفاده انحصاری در تلویزیون های خودش خرید و تا کنون نیز اون رو خیلی توسعه داده است . در نهایت در سال 2015 شاهد ورود اولین تلویزیون های ال جی بودیم که از این سیستم عامل بهره می بردند. و حال نسخه 3.5 این سیستم عامل در تلویزیون های 2017 این شرکت به کار برده شده و ما در این مطلب قصد داریم کارایی های این نسخه از سیستم عامل webOS را برای شما توضیح دهیم .

2-153

Webos را می توان به سادگی جزو بهترین تجربه های استفاده از تلویزیون هوشمند دانست ،شاید پیش از این نیز با خود فکر کرده بودیم که یک تلویزیون هوشمند باید این گونه باشد، ساده و راحت در کنار کمی طنز و این چیزی است که به نظر می رسد ال جی به ان دست پیدا کرده است.

همانطور گه از ورژن این سیستم عامل پیداست اون یک اپدیت اصلی نیست اما هنوز ویژگی های جدیدی نظیر تنظیمات جادویی صدا ، دکمه های میانبر روی ریموت ، «Magic Link» و پشتیبانی از ویدیو 360 درجه را دارد . سیستم عامل webOS 3.5 ال جی یکی از امن ترین سیستم عامل های تلویزیون در دنیا به شمار می رود که در این زمینه گواهی های متعددی نیز از مراجع مختلف مانند Common Criteria گرفته است و این موضوع می تواند برای کاربرانی که همواره نگرانی هایی درباره امنیت حریم خصوصی خود در دستگاه های متصل به اینترنت دارند اطمینان خاطر ایجاد نماید.

در WEB OS 3.5 نوار وظیفه به صورت طولی در تلویزیون نمایش داده می شود. یک هاب جدید برای نمایش ورودی ها مانند HDMI در نظر گرفته شده است. این سیستم عامل با تمامی پخش کننده های آنلاین مانند Netflix, Amazon, YouTube و Google Play TV سازگاری کامل دارد. همچنین فروشگاه یا سرور اختصاصی ال جی نیز در اختیار کاربران قرار داده شده است.

15-51

ویژگی های سیستم عامل webOS 3.5

برای اولین بار، تلویزیون‌های UHD ال‌ جی محصول سال ۲۰۱۷ به کلید اختصاصی نت‌ فلیکس روی کنترل از راه دور مجهز شدند. بنابراین، کاربران می‌ توانند به راحتی تلویزیون را روشن کرده و با فشار یک دکمه نت‌ فلیکس یا امازون را اجرا کنند. جدیدترین تلویزیون‌ های ال‌ جی از اخرین نسخه نت‌ فلیکس برخوردارند که دسترسی اسان به این سرویس را مستقیما از طریق صفحه‌ اصلی امکان‌ پذیر میکنند.

ال جی به ما می گوید که شما همچنین می توانید دکمه های شماره (1، 2، 3 و غیره) را برنامه ریزی کنید تا به عنوان یک میانبر برای هر برنامه ای که تعریف می کنید عمل کنند.

ال جی می گوید که تراشه سیستم سریعتر در WebOS 3.5، تلویزیون را 40 درصر سریع تر می کند. تراشه جدید بلوتوث بر روی صفحه وجود دارد که (LG را از Broadcom به MediaTek تغییر میدهد)، که سرعت و محدوده را بهبود می بخشد. متاسفانه نتیجه این انتقال این است که ریموت جدید بر روی تلویزیون پیش فرض webOS کار نمی کند و بالعکس .
یکی دیگر از ویژگی های که در webOS 3.5 LG برجسته شده ‘تنظیمات جادویی صداست’. این ویژگی از طریق میکروفونی که در ریموت قرار داده شده، استفاده میکند. این همان تکنولوژی است که در بعضی گیرنده ها اجرا می شود.

16-32

360-degree videos : اگر شما تجهیزاتی برای ضبط فیلم های 360 درجه ای دارید، می توانید گوشی هوشمند خود را به یک تلویزیون webOS 3.5 متصل کنید و از این فیلم ها در یک صفحه نمایش بسیار بزرگتر لذت ببرید. برای ان از ریموت استفاده کنید. همانطور که ممکن است حدس بزنید، به کاربران اجازه میدهد عکس ها و فیلم های 360 درجه را با کشیدن ریموت جادویی خود مشاهده کنند. ان ها همچنین می توانند در عمل با دکمه غلتکی کنترل، کنترل شوند.

برخی از برنامه های موجود تجربه های مشابهی را ارائه می دهند. به عنوان مثال برنامه LittlStar در Apple TV. در سال 2017، LG تنها سازنده برای پشتیبانی از چهار فرمت ( HDR10، Dolby Vision، HLG و HDR پیشرفته توسط Technicolor) بود.

webOS 3.5 برای این کار آماده شده است، بنابراین شما می توانید از محتوایی در هر چهار فرمت و از طریق HDMI لذت ببرید.

17-32

Magic Link” یک ویژگی جدید است که به شما اطلاعات بیشتری در مورد بازیگران در صحنه و یا برنامه مورد نظرتان میدهد و این قطعا نیاز به تایپ کردن و جستجو دارد. همچنین می تواند اطلاعات مربوطه مانند فیلم های مرتبط یوتیوب را ببینید. Magic Zoom برای پشتیبانی ضبط است (نیاز به هارد دیسک یا USB دارد) و به این معنی است که شما میتونید روی یک قسمت از ویدیویی که به ان علاقه دارید زوم کنید و تنها ان قسمت را ضبط کنید . قابلیت زوم در تلویزیون های 2016 نیز موجود است اما اون گزینه ای برای ضبط جدید است.

ال‌جی webOS 3.5 محافظت عالی از نصب برنامه ارائه میدهد و با روند تحقیق خیلی دقیق امضای دیجیتال از نصب برنامه‌های کاربردی تأییدنشده ممانعت به عمل می‌آورد. سرور فروشگاه اینترنتی LG App Store فرایند ایجاد امضای دیجیتال را بازبینی می‌کند تا اطمینان حاصل کند برنامه‌های کاربردی نصب‌شده در webOS 3.5 فقط از LG App Store دانلود شده‌اند.

در جدول زیر تلویزیون های با سیستم عامل webOS 3.5 را برای شما قرار دادیم تا به راحتی بتوانید انتخاب و خرید کنید و از قابلیت های جادویی این سیستم عامل لذت ببرید .

منبع: وب سایت سلام بابا

۲۱ نظر

انور ۱۱ تیر ۱۳۹۹ پاسخ

شما …مثلا چه جور وبلاکی هستید که منبع خبری تون رو از دیکر منابع اتخاذ میکنید؟؟؟!!!

ال جی ۱۲ تیر ۱۳۹۹ پاسخ

سلام دوست عزیز،

مطالب و بررسی های تخصصی که خوب نوشته شوند و برای راهنمایی کاربران در استفاده از محصولات مفید باشند با ذکر منبع در وبلاگ ال جی بازنشر می شوند.

ممنون.

اسماعیل ۱۵ آذر ۱۳۹۹ پاسخ

سلام
تلویزیون من lg55ec93000gi هست با سیستم عامل webos.ورژن ۵.۵.۷۰ آیا راهی هست که بتوانم آنرا به weboss3 یا بالاتر ارتقا دهم

اسماعیل ۱۵ آذر ۱۳۹۹ پاسخ

تلویزیون من lg55ec93000gi هست با سیستم عامل webos.ورژن ۵٫۵٫۷۰ شبکه های HD فقط صدا داره.
آیا با تغییرات نرم افزاری میشه کاری کرد که قادر به نمایش شبکه های HD باشد

باقری راد ۵ دی ۱۳۹۹ پاسخ

سلام چطور میتونم مرور گر تلویزیونم را ارتقا بدم یا چه مرورگری میتونم روش نصب کنم

مهرداد ۸ دی ۱۳۹۹ پاسخ

چگونه برای تو سیستم عامل weboes فیلتر شکن دانلود کنیم

حسام ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
من هم همین سوال رو دارم اگر راهی پیدا کردین به من هم اطلاع بدین ، ممنون

بهرام ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ پاسخ

تنها راهش ست کردن وی پی ان روی مودم وایفای هست

جاسم ماموسی ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ پاسخ

سلام من یک تلوزیون مدل نانو۸۶ گرفتم میخاستم ببینم چجور تلوزیونی هست

حسین ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ پاسخ

این تلوزیون محصول ۲۰۲۰ ال جی و در بازار ایران نمونه های مونتاژ مصر و اندونزی و کره جنوبی وجود دارد کیفیت هر سه یکسان است دارای پنل نانوسل و عمق بیت ۱۰ و پشتیبانی از HDR10 و دالبی ویژن و قابلیت تلوزیونهای هوشمند است فقط از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند و در مجموع در زمره بهترین های بازار است .

احمد کبیری ۱ اسفند ۱۳۹۹ پاسخ

با سلام
ضمن تشکر از راهنمایی های خیلی مفیدتان، می خواستم ببینم حقیقتاً کیفیت مدلهای مثل نانو ۸۰ با مدلهای داخل بازار چه فرقی دارند؟ آیا اساساً تلویزیون های موجود در قشم و سایر جاها کیفیت پایین تری دارند؟ ممنون خواهم شد راهنمایی فرمایید.
با تشکر

سما ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ پاسخ

ایا میشه webosرابه اندروید تغییر داد لطفاً راهنمایی بفرمایید با تشکر

مهدی ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
گزینه بلوتوث نداره تو منو. چجوری باید دستگاه هدست رو وصل کنم به تلویزیون؟؟؟

حسام ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ پاسخ

سلام
اگه میشه یه توضیح بدین میتونم وی پی ان یا هر راه دیگه روی تلویزیون نصب کنم

Amir ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ پاسخ

سلام تلوزیون من علامت webos روی صفحه اومد و ما تلوزیون رو خاموش کردیم و دیگه هر چه روشن می کنیم روشن میشه ولی صفحه سیاه هست و عملکردی نداره
خواهشا راهنمایی کنید

مقایسه تلویزیون ها ۲۱ تیر ۱۴۰۱ پاسخ

[…] webOS ال‌جی دسترسی به تمام برنامه‌های پخش جریانی اصلی، از جمله Netflix، Amazon Prime Video و (برای مدل‌های ۲۰۱۹) برنامه Apple TV را ارائه می‌دهد. تلویزیون‌های ممتاز ال‌جی اغلب با کنترل از راه دور جادویی ارائه می‌شوند و می‌توانید برای کنترل تلویزیون، دست خود را فشار دهید، پیمایش کنید یا تکان دهید. […]

مقایسه تلویزیون های سامسونگ و ال جی در سال 2022 - کام سرویس ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ پاسخ

webOS ال‌جی دسترسی به تمام برنامه‌های پخش جریانی اصلی، از جمله Netflix، Amazon Prime Video و (برای مدل‌های ۲۰۱۹) برنامه Apple TV را ارائه می‌دهد. تلویزیون‌های ممتاز ال‌جی اغلب با کنترل از راه دور جادویی ارائه می‌شوند و می‌توانید برای کنترل تلویزیون، دست خود را فشار دهید، پیمایش کنید یا تکان دهید.

علی ۱۳ مهر ۱۴۰۲ پاسخ

سلام
آیا با نصیب هارد دیسک به تلوزیون میشه روی خود تلوزیون بازی نصب کرد ؟

ال جی ۱۵ مهر ۱۴۰۲ پاسخ

سلام
بازیهایی که در ا\ استور خودش است بله

یا علی ۲۹ آبان ۱۴۰۲ پاسخ

پسر خوب مگه تلویزیون کارت گرافیک داره؟ یا اصلا سی پی یوش در چه حده ک انتظار داری باهاش بازی اجرا کنی(اونم بازی ک روی هارده)
تلویزیون حداکثر در سطح تتریس و باقی بازیهای دم دستی رو بتونه اجرا کنه

اسداله ۱۶ آذر ۱۴۰۲ پاسخ

باسلام گوشی های اندروید روی این سیستم عامل کار میکند

نظر دهید