۱۹ آبان ۱۳۹۲

تلویزیون روی شومینه ممنوع

بالای شومینه جای خوبی برای تلویزیون به نظر می‌رسد اما در واقع اصلاً هم خوب نیست.

نصب تلویزیون بالای شومینه به نظر منطقی، راحت و شیک به نظر می‌رسد. با این حال، مشکلات جدی با چنین دکوراسیونی وجود خواهد داشت.

اگر گهگاه تلویزیون نگاه می‌کنید، اشکالی ندارد اما اگر این تنها تلویزیون شماست و بیشتر و طولانی‌تر به آن نگاه می‌کنید مراقب باشید.

اگر دوست دارید بالای شومینه را برای این کار در نظر بگیرید باید ملاحظاتی را از جنبۀ اتصال برق و سیگنال (HDMI یا بی‌سیم) تلویزیون در نظر بگیرید. مورد دیگری که باید به آن فکر کنید نحوۀ نصب آن بر روی آجر، سنگ یا هر چیز دیگر است. البته در این مورد نگرانی‌هایی وجود دارد اما به راحتی قابل حل هستند. درکل، ایدۀ نصب تلویزیون بر روی شومینه مشکلات بزرگی در بر دارد که عبارت‌اند از:

 

زاویۀ دید (خشک شدن گردن)

آیا تا به حال در ردیف اول در یک سالن تئاتر یا سینما نشسته‌اید؟ برخی افراد دوست دارند اما بیشتر مردم دوست ندارند. آیا تاکنون در اثر خیره شدن به صفحه‌نمایش و بالا گرفتن سر، گردن‌درد گرفته‌اید؟ تصور کنید هر بار که تلویزیون تماشا می‌کنید به این معضل دچار شوید. بیشتر مردم حس می‌کنند خیره شدن به چیزی که بالاتر از خط دید است، آن هم به مدت طولانی، ناراحت‌کننده است.

قطعاً برخی مردم در بعضی اتاق‌ها این مشکل را نخواهند داشت اما آیا دوست دارید چندین ساعت به بالا خیره شوید؟ اگر بله، که خوش به حالتان؛ اما باید بگوییم که شما در اقلیت هستید. بیشتر مردم دوست دارند تلویزیون کمی پایین‌تر از خط دید آنها باشد. این حالت طبیعی‌تر است.

 

خارج شدن از محور دید

از آنجا که بیشتر مردم تلویزیون‌های ال‌سی‌دی یا ال‌ای‌دی می‌خرند، باید بگوییم که یک مشکل دیگر نیز وجود دارد: بیشتر این تلویزیون‌ها اگر به طور مستقیم به آنها نگاه نکنیم تجربۀ مشاهدۀ خوشایندی ندارند. حتی چند درجه پایین‌تر از خط مرکز، مثل وقتی که شما روی کاناپه جلوی تلویزیون دراز کشیده‌اید، تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند و به نظر با زمانی که مستقیم روبه‌روی تلویزیون نشسته‌اید و روی محور دید هستید فرق می‌کند.

در صورتی که می‌خواهید تلویزیون خود را روی شومینه نصب کنید، راهکار مشکل این است که از گیره‌ای برای نصب روی دیوار استفاده کنید که تلویزیون را به سمت پایین متمایل کند. متمایل بودن تلویزیون به سمت کاناپه بهترین راه برای حصول بهترین کیفیت در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی است.

تلویزیون‌های پلاسما مانند تلویزیون‌های ال‌سی‌دی از محور خارج نمی‌شوند. برخی از آنها فیلتر نمایشگر دارند که تصاویر را هنگام تماشا به طورعمودی تیره می‌کنند

گرما و دود

هیچی چیز بدتر از گرما برای یک دستگاه الکترونیک نیست؛ بله! آب یا ضربه هم بد هستند اما در مورد نصب تلویزیون بر روی شومینه بیشتر گرما مورد تأکید ما است. افزایش دمای اجرایی تلویزیون می‌تواند عمر مفید آن را کم کند. بدتر از همه آنکه دود آتش وارد قسمت‌های داخلی تلویزیون می‌شود و باعث افت عملکرد آن می‌شود. البته اگر هیچ وقت از شومینۀ خود استفاده نمی‌کنید اشکالی ندارد. در غیر این صورت، باید بسیار محتاط باشید.

خلاصه…

با اینکه نصب تلویزون روی شومینه شیک است اما بهترین ایده برای شما و تلویزیونتان نیست. چیدمان یک معضل بزرگ است و محل قرار گرفتن و ارتفاع تلویزیون نیز عوامل مهم دیگری هستند که به کیفیت تصویر مربوط می‌شوند.

۱ نظر

حسین ۱۹ آبان ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
امروزه برای گرم کردن منازل از سیستم گرمایش مرکزی و یا پکیج های دیواری استفاده می شود اما در کنار آن در هر خانه یک گوشه از پذیرائی به شومینه اختصاص یافته که بیشتر جنبه دکوری و معمولا در زمان مهمانی ها روشن می گردد و بیشتر از گرمایش جنبه زیبائی بصری آن مد نظر قرار می گیرد زیرا از نظر بازده گرمایشی یعنی میزان گرمای تولید شده در مقابل گاز مصرفی مقرون به صرفه نیست و علاوه بر آلوده کردن هوای محیط در صورت استفاده طولانی مدت علاوه بر نیاز به نقاشی مجدد دیوارها باید هزینه خشکشوئی پرده ها و زحمت تمیز کردن اشیاء داخل اتاق و درب و پنجره ها را هم به جان بخرید در سالیان دور در فصل گرما از چراغ گرد سوز برای روشنائی و با گذاشتن سه پایه بر روی آن برای تهیه شام که معمولا آبگوشت بود استفاده می کردند با کسترش استفاده از روشنائی برق استفاده از چراغ های خوراک پذی سه فتیله برای پخت خوراک و استفاده از بخاری علاعدین برای گرمایش رونق گرفت در هر دو مورد نگاه کردن به شعله چراغ گرد سوز و شعله آبی بخاری فتیله ای علاعدین علاوه بر آرامش حس گرم شدن را به انسانها منتقل می کرد و سالها بعد که استفاده از بخاریهای دودکش دار مد شد بازهم بسیاری علاقه به روشن کردن چراغ علاعدین برای لذت بردن از شعله آبی آن داشتند با توسعه گازرسانی تولید کنندگان بخاری خیلی زود متوجه شدن که از بخاریهای بدون نمایش شعله کسی استقبال نمی کند و شروه به تولد بخاریهای گازی با شیشه پیرکس و مقاوم در برابر حرارت کردند باز هم بطور ناخداگاه اکثر مردم بخاری و تلوزیون را در یک سمت مقابل خود قرار دادند تا حین تماشای فیلم نیم نگاهی به شعله بخاری داشته باشند و هم آرامش و هم گرما را با تماشای شعله های آبی بخاری تجربه کنند تولید کنندگان نیز از این ابراز علاقه بوجد آمدند و شومینه های گاز سوز را تداعی کننده سوختن هیزم بود را برای مردم تدارک دیدند با توجه به اینکه تلوزیونهای جدید به علت باریکی فضای تبادل و یا بهتر بگوئیم دفع حرارت ندارند نصب تلوزین بر روی شومینه اصولا کار درستی نیست و علاوه بر کاهش عمر مفید تلوزیون در حرارتهای بالا امکان آتش سوزی را هم در بر دارد حالا راهکار چیست حتما شما هم وقت از طریق تلوزیونهای دیجیتال ال جی برنامه های رادیو را گوش می کند و یا زمانیکه منبع پخش تصویر را که به تلوزیون متصل است را خاموش می کنید لوگوی ال جی را پشت یک مکعب شفاف در حال چرخش دیده اید که در واقع محافظ صفحه نمایش یا همان اسکرین سیور است حوب می توان بجای لوگوی ال جی تصویر شومینه و هیزم در حال اشتعال را جایگزین کرد در این حالت در زمان گوش دادن به رادیو و زمانیکه نیاز به آرامش در بیننده تلوزیون ایجاد شد میتواند تصور سوختن هیزم با وضوح عالی ببیند نظر شما در این رابطه چیست .
موفق باشید .

نظر دهید