۲۴ فروردین ۱۳۹۳

تلویزیون‌های جدید و پرابهت OLED منحنی ال‌جی برای ارائه تجربه مشاهده خیره‌کننده

تلویزیون‌های OLED منحنی به دلیل طراحی منحنی‌شان فواید گوناگونی دارند. اولی از همه، بزرگترین ویژگی تلویزیون OLED منحنی این است می‌توانند تجربه مشاهده را با شکل منحنی‌اش بهبود ببخشد. از آنجا که صفحه‌نمایش به سمت بیننده می‌پیچد، بیننده حس پایدار و غرق شدن در تصویر را مانند آمفی‌تئاتر دارد.

شکلی منحنی صفحه شبیه خط انحنا (Horopter) است که چشم بشر می‌بیند. خط Horopter به خط فرضی اشاره دارد که نقاطی را که شخص می‌بیند به هم متصل می‌کند؛ به گونه‌ای که، هنگام تمرکز چشم بر روی تصویر، در یک فاصله کانونی باشد.

به این معنی که تلویزیون‌های منحنی صفحه‌ای دارند که مسیر منحنی مشابه با خط Horopter فرد دارد و امکان حفظ تمرکز مداوم را فراهم می‌کند و به همین دلیل بینندگان می‌توانند با راحتی بیشتری از مشاهده تصویر بدون خسته شدن چشم لذت ببرند.

دوم اینکه، فاصله خیره شدن بیننده، بین مرکز صفحه و هر کدام از انتهای صفحه، به دلیل شکل انحنای تدریجی تلویزیون منحنی OLED ال‌جی تند نیست. مثلاً، خیره شدن بیننده هنگام تماشای یک تلویزیون صفحه‌تخت در زمان نشستن مقابل مرکز صفحه به فاصله بیشتری نسبت به میانه صفحه، در زمان تماشای انتهای هر کدام از انتهای صفحه نیاز دارد.

بیننده تفاوت زیادی حس نمی‌کند زیرا مرکز و انتهای صفحه را همزمان می‌بیند اما در واقع، کمی اعوجاج تصویر و سایه رنگ در این فاصله وجود دارد. هر چه نمایشگر بزرگتر و فاصله از صفحه نزدیک‌تر باشد، اعوجاج بیشتر جلب توجه می‌کند.

در مقایسه، تلویزیون‌های OLED منحنی مرکز صفحه که نزدیک‌ترین جا به چشمان بیننده است عقب کشیده شده و انتهایی‌ترین بخش صفحه به جلو خم شده و فاصله بین چشم بیننده و هر کدام از نقاط صفحه تقریباً به طور یکسان حفظ می‌شود!

به همین علت، ما می‌توانیم از تصاویر واقعی‌تر بدون اعوجاج یا افت کیفیت رنگ و تصویر لذت ببریم. این تفاوت در شکل بر ارائه تصاویر سه‌بعدی نیز تأثیر می‌گذارد. در مورد تلویزیون‌های سه‌بعدی، کاربر می‌تواند از مشاهده تصاویر سه‌بعدی واقعی‌تر و راحت‌تر در هر نقطه‌ای از صفحه به طور یکسان لذت ببرد زیرا فاصله بین چشم بیننده در هر نقطه‌ای از صفحه یکسان نگه داشته می‌شود.

سوم اینکه، تلویزیون‌های OLED منحنی در مقایسه با تلویزیون‌های صفحه‌تخت در ابعاد یکسان بزرگتر و روشن‌تر دیده می‌شوند و منجر به تجربه مشاهده خیره‌کننده‌تری شبیه به سالن سینما می‌شود. از آنجا که اندازه ممکن است همان باشد، صفحه‌نمایش منحنی زاویه دید وسیع‌تری نسبت به صفحه‌تخت ارائه می‌دهد. بنابراین، بیننده حس می‌کند که اندازه صفحه‌نمایش منحنی بزرگ‌تر از اندازه واقعی آن است. تلویزیون منحنی OLED حس روشن‌تری دارد زیرا نوری که از صفحه نشأت می‌گیرد بر مرکز صفحه متمرکز می‌شود.

۱ نظر

حسین ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
صفحه نمایش منحنی فقط برای کسیکه در فاصله ای کاملا مشخص که این فاصله با میران انحنا و اندازه صفحه نمایش دارد می نشیند بهترین کارائی را دارد و برای تماشای دسته جمعی مناسب نیست بهتر نیست ال جی در سری آتی تلوزیونها از سیستم دوگانه استفاده کند یعنی تخت شدن صفحه نمایش و میزان انحنا آن برای بیننده با توجه به فاصله وی با تلوزیون ( این موضوع می تواند تا سه نفر نشسته بر روی یک مبل سه نفره راهم شامل شود ) با فشردن یک دکمه بر روی کنترل از راه دور تلوزیون تنظیم شود تا در حالت تخت امکان مشاهده گروهی و در زمان انتخاب حالت منحنی بهترین میزان انحنا با توجه به فاصله بیننده با تلوزیون که از طریق سنسور هوشمند نصب شده روی قاب تلوزیون بصورت اتوماتیک محاسبه می گردد تعیین گردد همین سنسور می تواند وجود فرد را تشخیص و در زمانی که کسی مقابل تلوزیون نیست بطور اتوماتیک به حالت استند بای برود و با حضور مجدد وی روشن گردد حتی میتواند تشخیص دهد چشم بیننده باز است یا خیر در صورت بسته شدن چشم بیننده بمدت ۵ دقیقه اتوماتیک تلوزیون را خاموش کند ( این امکان در حال حاضر روی مدلهای معدودی از تلوزیونهای سونی موجود در بازار ایران اوجود دارد.)
موفق باشید .

نظر دهید