۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

وضوح خیره‌کننده و زنده‌تر نمایشگر موبایل با فناوری AH-IPS شرکت LG Display

با تلفن همراه هوشمند خود چه کارهایی انجام می‌دهید؟ احتمالاً اهداف گوناگونی دارید؛ مثل برقراری تماس یا ارسال پیام متنی برای ارتباط، گوش دادن به موسیقی یا تماشای ویدئو برای سرگرمی، وب‌گردی یا مرور اینترنت برای کسب اطلاعات، خرید از شبکه‌های تبلیغاتی اجتماعی و کارهای دیگر. برای دستیابی به چنین استفاده‌هایی، گوشی‌های هوشمند در تلاش هستند تا سرعت بالاتر و عملکرد بهتری را برای شما فراهم کنند.

همین نگرش در مورد نمایشگرهای موبایل نیز مصداق پیدا می‌کند و نیاز به فناوری پیشرفته را برای ارائه تصویر زنده‌تر و واضح‌تر می‌طلبد. بیایید امروز می‌خواهیم با هم ببینیم که فناوری نمایشگر AH-IPS چیست که برای استفاده در صنعت موبایل به صورت گسترده شناخته شده است.


نمایشگر IPS

قبل از اینکه به سراغ IPS برویم، لازم است ابتدا نگاهی به روش‌های ایجاد کریستال مایع داشته باشیم:

درون نمایشگر، کریستال‌های مایعی هستند که برای تشخیص تصاویر حیاتی‌اند. وقتی این کریستال‌ها سیگنال‌های الکتریکی را دریافت می‌کنند، جهت آنها تغییر می‌کند تا تصاویر و ویدئوهایی که می‌خواهید ببینید را نمایش دهد. بر حسب نوع روش ایجاد کریستال مایعی که به کار می‌رود، پنل‌ها به یکی از سه نوع TN، VA یا IPS طبقه‌بندی می‌شوند.

در روش TN (نماتیک به هم‌تابیده)، نسبت کنتراست اساساً توسط انتقال یا عدم انتقال نور طبق هم‌ترازی کریستال‌های مایع تعیین می‌شود. به این معنی که اگر کریستال‌های مایع در مسیر یا زاویه دلخواه تنظیم نشوند یا انتقال رنگ بر حسب زاویه دید ایجاد شود، پدیداری نمایشگر پایین خواهد بود. در نتیجه، وقتی ویدئوهایی که حرکات سریع دارند پخش می‌شود، در تصاویر حاصله مشکل به وجود خواهد آمد.

روش‌های دیگری که برای برطرف کردن مشکل زوایه دید باریک در TN ایجاد شده است روش VA (هم‌ترازی عمودی) و (In-Plane Switching) یا IPS است.

بهبود نسبت کنتراست در VA مزیتی بر پنل TN است اما معایبی وجود دارد؛ زمان کند پاسخ‌دهی، امکان اعوجاج تصویر نهایی و نیروی بازیابی نسبتاً ضعیف باعث می‌شود روش VA برای نمایشگرهای موبایل مناسب نباشد.

در روش IPS لازم نیست مولکول‌های کریستال مایع به طور عمودی داخل پنل LCD بایستند؛ آنها فقط باید در جای خود بچرخند و وضوح بالا از هر زوایه‌ای را ممکن کنند.

TN

IPS

VA

پنل

متوسط

خوب

خوب

رنگ

باریک

بسیار وسیع

وسیع

زاویه دید

سریع

متوسط

کند

سرعت پاسخ‌دهی

متوسط

خوب

بسیار خوب

نسبت کنتراست

 

پنل‌های IPS اولیه برای بهبود زوایه دید باریک و توصیف رنگ ضعیف در روش VA ایجاد شده بودند اما زمان پاسخ‌دهی طولانی و بازتولید پایین از معایب آن بود. نمایشگرهای AH-IPS جدیدترین نسخه‌ای است که به تازگی تولید شده است؛ بعد از تنوع فناوری‌های IPS که برای موفقیت در غلبه بر چنین محدویت‌هایی معرفی شدند: فناوری  (Super IPS) با سرعت پاسخ‌دهی پیکسل بهبودیافته، فناوری  (Advanced Super IPS) با نسبت کنتراست بهبودیافته، فناوری  (Advanced True White IPS) شکل گرفته با فیلتر رنگ (True White) و فناوری H-IPS که نسخه ارتقا یافته پنل S-IPS موجود است.

مشخصات روش AH-IPS

روش AH-IPS به روش ایجاد کریستال‌های مایع اطلاق می‌شود که هم از میدان الکتریکی افقی و هم عمودی مولکول‌های کریستال مایع LCD به طور همزمان استفاده می‌کند. در صدر پدیداری عالی و بهبود مشاهده و سرعت پاسخ‌دهی بالا، سرعت بالاتر انتقال نور یا میزان نوری قرار دارد که از طریق کریستال‌های مایع انتقال داده می‌شود؛ یعنی سرعتی بالاتر از نمایشگرهای IPS موجود. در نتیجه روشنایی و مصرف نیرو عالی می‌شود. این روش نیز مانند روش‌ IPS موجود، زاویه دید خوب و کیفیت تصاویر پایداری در هنگام لمس ارائه می‌دهد.

با اینکه نمایشگرهای IPS بر بهبود زاویه دید تمرکز دارند، AH-IPS با تقویت زاویه دید و مصرف نیرویی که موبایل‌ها، مخصوصاً گوشی‌های هوشمند، نیاز دارند، افزایش پیکسل در اینچ (ppi)، دقت رنگ و نمایشگر لمسی پایدار، جهش بزرگتری را به پیش برداشته‌اند.

۱ نظر

حسین ۱ خرداد ۱۳۹۳ پاسخ

بنام خدا
با سلام :
چرا همانگونه که فن آوریهای سه بعدی اکتیو و پسیو پخش تصاویر سه بعدی در نمایشگاههای ال جی در کنار هم برای مقایسه بازدید کنندگان بنمایش گذاشته شده است فن آوری VA که توسط سامسونگ توسعه یافته در کنار فن آوری IPS که توسط ال جی و پاناسونیک توسعه یافته برای مقایسه ( البته بدون ذکر برند ) در کنار هم بنمایش گذاشته نمی شود با توجه به آنچه که در بالا ذکر شد تصاویر تلوزیونهای VA در روشنائی روز از فاصله زیاد به علت کنتراست بالا و آنچه که به فارسی پرملات بودن رنگ گفته می شود زیباتر بنظر می رسد اما در فاصله نزدیک و نور اتاق تصاویر پنل های IPS از هر زاویه ای حتی از کناره ها کیفیت خود را حف می کند و جزئیات تصاویر در وضوح بالا با همان رنگ های طبیعی موجود در طبیعت و با ریزه کاریهای آن مانند چین و چروکهای پوست صورت و تفکیک موهای سر و ابرو همان است که بطور طبیعی می بینیم چیزی شبیه به آینه
موفق باشید .

نظر دهید