۲۸ بهمن ۱۳۹۳

مصاحبه با تیم تولید نمایشگر OLED پلاستیکی مجهز به فناوری خمیدگی پویا و شعاع 5 میلی‌‌متر

در نمایشگاه CES 2015 که در لاس‌وگاس برگزار گردید، OLED پلاستیکی با خمیدگی پویا (Active Bending) برای دستگاه‌های همراه در غرفه LG Display به نمایش گذاشته و فوراً با اشتیاق بازدیدکنندگان مواجه شد.

این نمایشگر که تازه رونمایی شده بود بسیار مورد توجه قرار گرفت زیرا در واقع مهارت فنی LG Display را نشان می‌داد؛ دو بخش انتهایی این نمایشگر قابلیت خم شدن با انحنایی ملایم را داشتند. اکنون این فرصت پیش آمده تا مصاحبه‌ای با تیم 7 نفره مهندسانی داشته باشیم که این فناوری شگفت‌انگیز و پیشرفته را در LG Display ممکن کرده‌اند.

همه قابلیت‌های پلاستیک در معرض آزمون

به دلیل خواص انعطاف‌پذیری نمایشگرهای OLED پلاستیکی، هر کسی که یکی از آنها را ببینید ناخودآگاه اقدام به خم کردن یا پیچاندن نمایشگر می‌کند. به گفته تای-جان آن، مهندس ارشد تحقیقات در تیم پروژه ساخت P-OLED با خمیدگی پویا، ماده‌ای که با نام پلاستیک شناخته می‌شود این پتانسیل ذاتی را دارد. این تیم می‌گوید از آنجا که این زمینه کاربردهای نامحدودی دارد، اولین گام این بود که دو لبه نمایشگر را انحنا دهیم.

اگر چه، هنوز مشکلاتی در ساخت نمایشگر با خمیدگی پویا وجود داشت. یک نمایشگر که تا انحنای محدودی خم می‌شود این تمایل را دارد که به شکل اصلی خودش برگردد و فرایند ساخت باید طوری پیش می‌رفت که این تمایل را سرکوب کند. علاوه بر این، لازم بود روشی مستحکمی برای نصب و چسبیدن نمایشگرهای منعطف ایجاد شود تا به آنها حداکثر انعطاف را بدهد و در عین حال از شکستن قطعاتی نظیر مواد OLED و TFT و همین طور مواد غیرآلی زیر لایه پلاستیکی در زمان خم شدن یا پیچ خوردن پیشگیری کند.

فناوری که به نمایشگر قابلیت لول شدن تا ضخامت یک خودکار را می‌دهد

با اینکه توانایی خم کردن لبه‌های نمایشگر با فناوری خمیدگی پویا (Active Bending) شگفت‌انگیز است و با اینکه شگفت‌انگیز است بتوانیم لبه‌های نمایشگری را خم کنیم که با فناوری خمیدگی پویا ایجاد شده است، در ساخت نمایشگرهای پیشرفته‌ای که بتوانند با انحنای شعاع 5 میلی‌متر خم شوند هیاهویی ایجاد شده بود. این فرایند که اجازه می‌داد هر دو طرف بر خلاف یک طرف خم شوند سخت بود. اما مشکل مهم‌تر اینجا بود که باید ساختار یک پنل بهینه ایجاد می‌شد که بتواند با بیشترین انحنا بدون آسیب یا از بین بردن کارایی‌های نمایشگر خم شود.

تای-جان آن، مهندس ارشد تحقیقات، در این مورد بیشتر توضیح می‌دهد:

«بیشتر نمایشگرها مانند LCD و پلاسما از شیشه ساخته شده‌اند. اما از آنجا که این محصول از پلاستیک نشأت گرفته، پنل می‌تواند به راحتی از لبه‌ها یا میانه خم شود. البته، به دلیل اینکه لایه زیرین از پلاستیک ساخته شده است، پنل نمی‌تواند تحمل کند تا نقطه خاصی خم شود. این امر به دلیل استفاده از مواد OLED و TFT و نیز مواد غیرآلی در پنل است. نمونه‌ای که در CES 2015 به نمایش گذاشته شده بود می‌توانست در انحنایی فراتر از شعاع 5 میلی‌متر خم شود. اما اگر فراتر از آن خم شود، دیگر نمی‌توان از آن محصول به عنوان نمایشگر استفاده کرد.»

«چیزی که ما ساختیم فناوری بود که از مواد OLED و TFT در نمایشگر محافظت می‌کرد تا آسیب نبینند. این فناوری “پیکربندی خنثای صفحه” یا neutral plane configuration نام دارد. نکته مهم در مورد این فناوری بهینه‌سازی ساختار پنل است و این چیزی است که ما در اینجا در مورد آن تحقیق کرده‌ایم.»

ادامه مصاحبه را در مطالب بعدی بخوانید تا در مورد نحوه خم کردن نمایشگر و فرایندهای آن بیشتر بدانید.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید