۲۷ بهمن ۱۳۹۹

وب سایت دیجیاتو: بررسی تخصصی ال جی K41S ؛ گوشی اقتصادی با امکانات یک میان‌رده

وب سایت دیجیاتو: چندین سال است که حضور ال‌جی در بازار ایران کم‌رنگ شده اما اخیرا این کمپانی کره‌ای در تلاش است بار دیگر شانس خود در بازار ایران را امتحان کند.

ال‌جی K41S یک گوشی با سخت‌افزاری اقتصادی است که با برخی از قابلیت‌های گوشی‌های میان‌رده همراه شده است.

این روزها بیشتر گوشی‌های با سخت‌افزار اقتصادی دوربین‌های پشتی تکی یا دوگانه دارند اما ال‌جی K41S با دوربین ۴ گانه، حداقل روی کاغذ می‌تواند بسیاری از رقبای اقتصادی را کنار بزند. اما تفاوت‌‌های گوشی اقتصادی کره‌ای‌ها محدود به همین موارد نمی‌شود و باید مواردی از جمله بهره‌مندی از گواهینامه استاندارد نظامی را هم به لیست قابلیت‌های آن اضافه کرد. سوال این جا است که آیا این گوشی حدودا ۴ میلیون تومانی، توانایی رقابت با سایر گوشی‌های هم قیمت را دارد یا خیر؟

Digipic-LG-K41S-5

مشخصات ال‌جی K41S:

  • نمایشگر ۶.۵۵ اینچی IPS با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۶۰۰
  • چیپست مدیاتک هلیو P22
  • رم ۳ گیگابایتی
  • حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی
  • دوربین پشتی چهارگانه با سنسور اصلی ۱۳ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی
  • ابعاد ۱۶۵.۸ در ۷۶.۵ در ۸.۳ میلی‌متر
  • وزن ۱۹۱ گرم
  • سیستم‌عامل اندروید ۹.۰
  • ظرفیت باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت
  • استاندارد نظامی 810G
  • رنگ‌های خاکستری، مشکی و سفید
  • قیمت: ۳،۹۰۰،۰۰۰ تومان

در جعبه گوشی، هدفون ۳.۵ میلی‌متری، قاب محافظ سیلیکونی شفاف، آداپتور ۱۰ وات، کابل USB-C، ابزار خارج کردن محفظه سیم‌کارت، دفترچه راهنما و کارت گارانتی به چشم می‌خورد. ال‌جی K41S البته چندان گوشی جدیدی نیست و حدود ۱۱ ماه از زمان عرضه آن به بازارهای جهانی می‌‌گذرد. با این حال در بین اقتصادی‌ها از نظر سخت‌افزاری، گوشی به روزی محسوب می‌شود.

Digipic-LG-K41S-6

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی اقتصادی ال‌جی نمایشگر کشیده‌ای دارد؛ به همین دلیل برای افرادی که دستان کوچکی دارند طراحی نشده و حتی کار با یک دست با آن چندان راحت نیست. به عنوان یک مدل اقتصادی، دو طرف نمایشگر حاشیه‌های چندان بزرگی ندارد اما ناچ دوربین بیش از حد به داخل نمایشگر آمده و حاشیه پایینی هم کمی پهن است. نکته‌ای که شاید کمی نگران کننده باشد، بالاتر بودن نمایشگر از فریم اطراف است که با این که تنها به چند دهم میلی‌متر می‌رسد اما موجب می‌شود احتمال صدمه خوردن نمایشگر افزایش یابد. همین دلیل شاید بهتر باشد به سراغ استفاده از قاب برای گوشی بروید. خوشبختانه قاب سیلیکونی شفافی که ال‌جی در جعبه گوشی قرار داده کیفیت بالایی دارد و در عین حال چند میلی‌متر بالاتر از نمایشگر قرار می‌گیرد. مدلی که بررسی می‌کنم در اطراف و پشت گوشی رنگ خاکستری براق دارد.

فریم اطراف گوشی با قاب پشتی یک تکه است اما در بخشی که از لبه‌ها که به قاب پشتی می‌رسد یک فرو رفتگی طراحی شده که به قرار گیری راحت‌تر گوشی در دست کمک می‌کند. قاب پشتی گوشی در مقایسه با برخی از گوشی‌های دیگر با دوربین ۴ گانه، طراحی ساده‌تری دارد و البته بزرگی گوشی هم در مینیمال به نظر رسیدن این بخش بی تاثیر نیست. در بالا، ماژول‌های دوربین‌ها به همراه فلاش به صورت افقی به چشم می‌خورند و پایین آن حسگر اثر انگشت جای گرفته است. محل حسگر به گونه‌ای است که دسترسی به آن برای من که دستان کوچکی ندارم چندان مشکل نیست اما ترجیح می‌دادم حدود یک تا ۱.۵ سانتی‌‌متر پایین‌تر بود تا انگشتم راحت‌تر به حسگر می‌رسید. در قسمت پایینی قاب پشتی، لوگوی ال‌جی به شکلی شبیه به یک چاپ برجسته به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد به مرور و با تماس با سطح یا دست و ناخن، پاک شود؛ البته شاید در گذر زمان، مقاوم‌تر از این باشد.

کلید پاور در کنار درگاه سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه در لبه سمت راست قرار گرفته‌اند و خوشبختانه پورت میکرو اس‌دی از دو سیم کارت جدا است. در لبه سمت چپ کلیدهای ولوم و نیز کلید فعال کردن دستیار صوتی گوگل به چشم می‌خورد. فریم پایینی میزبان جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، سوراخ میکروفن، پورت USB-C و سوراخ‌های اسپیکر است. در فریم بالای گوشی هم تنها یک سوراخ میکروفن قرار گرفته است.

در مورد حس در دست گرفتن گوشی باید بگویم که با وجود بزرگ بودن، در دست متعادل احساس می‌شود و احتمالا بخشی از این موضوع به وزن مناسب گوشی (نسبت به ابعاد) و سنگینی بیشتر در نیمه پایینی مربوط می‌شود. البته با وجود این که فرو رفتگی لبه‌های گوشی به محکم‌تر قرار گرفتن در دست کمک می‌کند اما فریم و قاب پشتی بیش از حد لیز احساس می‌شود و نگرانی از افتادن گوشی از دست را افزایش می‌دهد.

به گفته کره‌ای‌ها K41S از گواهینامه استاندارد نظامی 810G هم بهره می‌برد و توانایی تحمل دماهای بالا و پایین، رطوبت، تغییر ناگهانی دما، لرزش و ضربه را دارد؛ البته به جزئیات مقاومت گوشی در این شرایط اشاره‌ای نشده است. علاوه بر این نمایشگر، با روکش مقاوم در برابر خش افتادن پوشانده شده و البته ال‌جی در مورد نوع محافظ نمایشگر هم توضیح بیشتری نداده است. با این حال در تجربه استفاده چند روزه از گوشی، شاهد مقاومت خوب نمایشگر در برابر خش افتادن بودم.

کیفیت ساخت ال‌جی K41S در کل خوب است اما قاب پشتی و فریم اطراف، کاملا حس پلاستیکی بودن را القا می‌کند. علاوه بر این قاب براق پشتی مستعد جذب اثر انگشت است؛ هر چند احتمالا در مقایسه با بسیاری از گوشی‌ها با قاب پشتی مشکی براق، در این مدل خاکستری رنگ جای اثر انگشت و چربی دست کمتر به چشم می‌آید.

Digipic-LG-K41S-7

نمایشگر

ال‌جی K41S نمایشگر بزرگ ۶.۵۵ اینچی IPS دارد که رزولوشن ۷۲۰ در ۱۶۰۰ با نسبت ۲۰ به ۹ را به نمایش می‌گذارد. نسبت نمایشگر به بدنه در حدود ۸۲ درصد است که در میان اقتصادی‌ها معمول به حساب می‌آید. تراکم حدود ۲۶۸ پیکسلی نمایشگر هم نسبت به رقبا مناسب محسوب می‌شود و البته چندان هم بالا نیست؛ با این حال همین میزان تراکم پیکسلی به اندازه‌ای است که بزرگی پیکسل‌ها به سادگی به چشم‌تان نمی‌آید و آزارتان نمی‌دهد. همان طور که در بخش طراحی گفتم، ناچ دوربین سلفی نسبت به بسیاری از گوشی‌های دیگر،‌ بزرگ‌تر است. اگر اندازه بزرگ ناچ توی ذوق‌تان می‌زند از منوی تنظیمات می‌توانید با مشکی کردن دو طرف دوربین سلفی، ناچ را از دید مخفی کنید اما در این صورت اندازه نمایشگر کمی کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

یکی از مزایای نمایشگر ال‌جی K41S در مقایسه با بسیاری از گوشی‌های اقتصادی، زاویه دید نمایشگر است که اگرچه به پای بسیاری از میان‌رده‌ها نمی‌رسد اما در بین رقبای خود بسیار مناسب است. در کل در زوایای شدید، کاهش قابل توجهی در روشنایی نمایشگر اتفاق نمی‌افتد و رنگ‌ها هم تغییر قابل توجهی نمی‌کنند. در این گوشی هم مشابه برخی از گوشی‌های اقتصادی با نمایشگرهای LCD، در تصاویر سفید، سایه‌هایی در اطراف ناچ دوربین به چشم می‌خورد. البته خوشبختانه مقدار این سایه‌ها نسبت به بسیاری از گوشی‌های دیگر به قدری کم است که احتمالا بیشتر کاربران متوجه آن نمی‌شوند.

از معدود گزینه‌های تنظیم نمایشگر، امکان فعال کردن دارک مود (یا به قول ال‌جی نایت مود) و حالت Comfort View برای کاهش نور آبی است. روشنایی نمایشگر برای استفاده در فضای داخلی و محیط باز بسیار خوب است و در زیر نور خورشید با این که خوانایی کاهش می‌یابد اما همچنان با کمی زحمت می‌توانید محتوای نمایشگر را ببینید.

در کل نمایشگر کیفیت مناسبی دارد و همان‌طور که گفتم به خصوص در زمینه زاویه دید، کارایی برتر از بسیاری رقبا دارد. اما با توجه به رنگ‌های بی روح، عدم امکان تنظیم پروفایل رنگ، از کمبودهای مهم نمایشگر است.

LG-K41s-UI-3-w1600

رابط کاربری

ال‌جی K41S با اندروید ۹.۰ به دست ما رسیده. نسخه پچ امنیتی گوگل مربوط به حدود ۴ ماه پیش است و خیلی قدیمی به حساب نمی‌آید. رابط کاربری به طور پیش فرض فاقد اپ دراور است و البته در صورت تمایل می‌توانید این قابلیت را فعال کنید. امکانات رابط کاربری آن‌قدر متنوع است که تا مدت‌ها سرگرم‌تان می‌کند. از معدود برندهایی که تا این حد گزینه‌های متنوع را برای تنظیمات رابط کاربری در اختیارتان می‌گذارد، شیائومی است؛ البته گزینه‌های یکسانی بین ال‌جی و شیائومی به چشم نمی‌خورد و هر کدام مزایای خاص خود را دارند. با این حال برخی از این قابلیت‌ها مفید هستند و برخی دیگر به هیچ وجه ضروری به نظر نمی‌رسند.

تنظیمات صفحه هوم امکاناتی از جمله تغییر شکل آیکون‌ها (با گوشه‌های گرد، دایره‌ای و استاندارد اندروید) را دارد. علاوه بر این می‌توانید برخی از اپلیکیشن‌ها را مخفی کنید تا به راحتی در دسترس نباشند. «Home Screen Lock» از گزینه‌های کاربردی است که می‌تواند برای کاربران تازه‌وارد اندروید مفید باشد. با فعال کردن این گزینه، از تغییر جای آیکون اپلیکیشن‌ها و ویجت‌ها یا حذف آنها جلوگیری می‌شود. برای صفحه هوم، بسیاری تنظیمات دیگر را هم در اختیار دارید که آن قدر متنوع هستند که اشاره کردن به تمامی آنها در این مطلب نمی‌گنجد.

منوی تنظیمات گوشی طراحی دسته‌بندی شده دارد تا نیازی به اسکرول بیش از حد نداشته باشید. خوشبختانه بر خلاف بسیاری از گوشی‌های دیگر، جستجو در تنظیمات هم به سرعت انجام می‌شود. از تنظیمات گوشی همچنین می‌توانید قابلیت‌هایی اضافه‌تری را برای کلیدهای پاور و ولوم یا ژست‌های حرکتی روی حسگر اثر انگشت فعال کنید. به عنوان مثال یکی از گزینه‌ها امکان پایین آوردن پنل اعلان اندروید با سوایپ روی حسگر اثر انگشت را در اختیارتان می‌گذارد. برخی کارکردهای خاص نظیر فعال کردن دوربین در لاک اسکرین را هم می‌توان برای کلیدهای پاور یا ولوم در نظر گرفت. اگر فعال شدن هر باره دستیار گوگل با کلید فیزیکی روی فریم سمت راست هم حوصله‌تان را سر می‌برد به سادگی می‌توانید این کلید را غیر فعال کنید، اما متاسفانه رابط کاربری امکان تغییر کارکرد این کلید را نمی‌دهد.

«Smart Doctor» در منوی تنظیمات گوشی امکانات ساده‌ای برای بهینه سازی و عیب‌یابی را در اختیارتان می‌گذارد. در صفحه اصلی اسمارت دکتر، میزان رم و حافظه در دسترس نمایش داده می‌شود و با لمس یک گزینه به سادگی می‌توانید فایل‌های بی مصرف را از حافظه داخلی و رم حذف کنید. در پایین این بخش هم گزینه‌هایی برای مشاهده میزان مصرف باتری اپلیکیشن‌ها، تنظیمات ذخیره باتری، امکان تست اجزای سخت‌افزاری و گزینه‌ای برای عیب‌یابی گوشی در نظر گرفته شده است.

رابط کاربری در کل دو روش برای ناوبری پیش رویتان می‌گذارد. یک روش همان راهکار سنتی اندروید با سه کلید هوم، بازگشت به عقب و مشاهده اپلیکیشن‌های در حال اجرا است. البته در صورت انتخاب این گزینه می‌توانید به دلخواه خود برخی کلیدهای مجازی از جمله برای ثبت سریع اسکرین‌شات و نوشتن روی آن (با اپ +Capture) یا گزینه مفیدی برای تغییر سریع اولویت سیم‌کارت را نیز اضافه کنید. اما روش دوم برای ناوبری، استفاده از ژست‌های حرکتی است. با انتخاب این گزینه، یک کلید هوم در پایین صفحه نشان داده می‌شود که با لمس و نگه داشتن آن می‌توانید به صفحه اپلیکیشن‌های در حال اجرا بروید. در کنار این گزینه هم یک کلید مجازی بازگشت به عقب وجود دارد. یکی از قابلیت‌های مفید ناوربری در ال‌جی K41S امکان مخفی کردن سریع نوار ناوبری در اپلیکیشن‌ها است. برای این کار کافی است مربع خاکستری رنگی که هنگام اجرای برنامه‌ها در گوشه سمت چپ ظاهر می‌شود را لمس کنید تا نوار ناوبری محو شود.

یکی از اپلیکیشن‌های نسبتا کاربردی «Game Launcher» است که کارکردی کم و بیش شبیه به اپلیکیشن‌های مشابه در دیگر برندها از جمله سامسونگ دارند. این اپلیکیشن امکان غیر فعال کردن اعلان‌ها، تنظیم نرخ فریم بازی روی کم، متوسط و زیاد و نیز ثبت اسکرین‌شات، حین اجرای بازی را می‌دهد. از قابلیت‌های مفید دیگر گیم لانچر، گزینه‌ای به اسم «Take a break» است که مشابه آن را در گوشی‌های سامسونگ هم دیده‌ایم. این ویژگی زمانی به کار می‌آید که قصد دارید بدون خارج شدن از بازی، برای مدتی، گوشی را به حال خودش رها کنید. در این صورت با وجود باقی ماندن در بازی، روشنایی نمایشگر و قدرت پردازشی گوشی کاهش پیدا می‌کند تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

رابط کاربری ال‌جی K41S در عین کامل بودن، نرم و روان اجرا می‌شود و فقط در شرایطی که یک یا چند اپلیکیشن یا بازی سنگین در پیش‌زمینه در حال اجرا داشته باشید با کمی لگ مواجه می‌شود. از نکات منفی رابط کاربری هم باید به نصب اپلیکیشن‌های زائد پیش‌فرض از جمله اپ بوکینگ و ۵ بازی دیگر اشاره کرد که البته به سادگی امکان حذف آنها را دارید. البته اپ‌هایی از جمله «+QuickMemo» برای تایپ و نقاشی، «SmartWorld» به عنوان فروشگاه اپلیکیشن ال‌جی، «LG ThinQ» برای کنترل خانه هوشمند ال‌جی هم به طور پیش‌فرض نصب هستند و امکان حذف آنها را ندارید.

Digipic-LG-K41S-10

سخت‌افزار

قلب تپنده ال‌جی K41S چیپست مدیاتک هلیو P22 است. این چیپست از ۸ هسته پردازشی کورتکس A53 با حداکثر فرکانس کاری ۲.۰ گیگاهرتز بهره می‌برد و در بین مدل‌های اقتصادی، قوی‌تر از مدل‌هایی از جمله هلیو A22 با ۴ هسته مشابه در نوکیا ۲.۳ (بررسی دیجیاتو) و صاایران ویرا V5 (بررسی دیجیاتو) به حساب می‌آید. میزان رم، ۳ گیگابایت است که این روزها در بین گوشی‌های اقتصادی که معمولا ۲ یا ۳ گیگابایت رم دارند، مناسب به حساب می‌آید. با این وجود انتظار می‌رفت ال‌جی مدلی از این گوشی را با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی همراه کند، در حالی که تنها شاهد یک مدل، با ظرفیت ۳۲ گیگابایتی هستیم که از همان ابتدا فقط حدود ۲۰ گیگابایت آن در دسترس است. البته همان طور که گفتم امکان افزودن کارت حافظه میکرو اس‌دی (جدا از دو درگاه سیم‌کارت) را هم دارید.

نتایج بنچمارک‌‌ها و تجربه استفاده چند روزه از ال‌جی K41S نشان می‌دهد که این گوشی برای اجرای بازی‌های سنگین ساخته نشده اما به خوبی می‌تواند از پس اجرای قابل قبول بازی‌های سبک یا حتی بازی‌های با کیفیت متوسط برآید و در این زمینه برتری قابل توجهی نسبت به گوشی‌های با چیپست هلیو A22 (نوکیا ۲.۳ و صاایران ویرا V5) دارد. خوشبختانه بدنه گوشی ال‌جی حین اجرای هیچ یک از بازی‌ها افزایش گرمای چندانی ندارد و دستتان را آزار نمی‌دهد.

ال‌جی K41S همچنین از رادیوی FM بهره می‌برد. مشابه بیشتر گوشی‌های دیگر، برای استفاده از رادیو باید یک هندزفری باسیم را به جک ۳.۵ میلی‌متری متصل کنید تا به عنوان آنتن عمل کند. البته پس از اتصال هندزفری، امکان پخش صدای رادیو از اسپیکر را هم دارید. USB OTG از دیگر قابلیت‌های گوشی است که به لطف آن امکان اتصال ساده حافظه‌های فلش USB و انتقال فایل‌ها را دارید.

Digipic-LG-K41S-9

کیفیت صدا

ال‌جی K41S به اسپیکر تکی مجهز شده که در لبه پایینی قرار گرفته است. حجم صدای اسپیکر متوسط و کیفیت صدا در مقایسه با بسیاری از گوشی‌های اقتصادی بهتر است. اما همان طور که انتظار می‌رود، صدای بیس چندانی از اسپیکر شنیده نمی‌شود.

ال‌جی یک هندز فری را در جعبه گوشی قرار داده که طراحی قدیمی مشابه هدفون‌های ۱۵ سال پیش دارد و فاقد لاستیک‌های فیت شونده داخل گوش است. کیفیت هدفون در کل متوسط است و حجم صدای بیس، متوسط و صدای تریبل گاه بیش از حد گوش خراش و کم دقت شنیده می‌شود. خروجی جک ۳.۵ میلی‌متری اما با یک هدفون با کیفیت‌تر، صدای به مراتب دقیق‌تری دارد.

ال‌جی K41S همچنین چندین گزینه برای تنظیم صدای اسپیکر و خروجی ۳.۵ میلی‌متری را در اختیارتان می‌گذارد. یکی از گزینه‌ها، متعادل کردن ولوم صدا است که امکان فعال کردن آن هم برای اسپیکر خروجی و هم برای هدفون وجود دارد. گزینه دیگر اکولایزر است که تعدادی تنظیم پیش فرض دارد و در عین حال می‌توان اکولایزر ۱۰ خطی را به دلخواه، برای هدفون یا خروجی اسپیکر تنظیم کرد.

اما یکی از مفیدترین تنظیمات صدای هدفون، گزینه «DTS-X 3D Surround» است به کمک آن امکان انتخاب صدای فراگیر، در سه حالت Front ،Wide و Side to Side را دارید. بین این سه گزینه، تنها گزینه آخر تجربه صدای لذت‌بخشی را برایتان فراهم می‌کند.

در کل حجم صدای خروجی جک هدفون با این که چندان بالا نیست اما قابل قبول محسوب می‌شود. کیفیت صدای این خروجی نیز برای یک گوشی اقتصادی بسیار خوب است؛ اما به شرطی که به سراغ هدفونی به غیر از مدل ارائه شده در جعبه گوشی بروید. گزینه‌هایی تنظیم صدا که رابط کاربری در اختیارتان می‌گذارد هم در کمتر گوشی اقتصادی به چشم می‌خورد.

LG-K41s-UI-4-w1600

دوربین

بیشتر گوشی‌های اقتصادی به دوربین‌های پشتی تکی، دو گانه و گاه سه گانه مجهز شده‌اند و کمتر موبایلی در این رده قیمت با دوربین ۴ گانه همراه شده است. ال‌جی K41S هم در بین این گوشی‌ها است و از دوربین پشتی ۴ گانه بهره می‌برد.

مشخصات دوربین‌ها:

دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی، گشودگی دیافراگم f2.0،‌ فاصله کانونی معادل با ۲۸ میلی‌متر، فوکوس خودکار PDAF
دوربین فوق عریض ۵ مگاپیکسلی، گشودگی دیافراگم f2.2،‌ زاویه دید ۱۱۵ درجه
دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی، گشودگی دیافراگم f2.4
دوربین عمق سنج ۲ مگاپیکسلی، گشودگی دیافراگم f2.4
دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی

ال‌جی K41S با وجود دوربین پشتی ۴ گانه، به حسگرهایی در حد و اندازه دیگر گوشی‌های اقتصادی مجهز شده است. اما پیش از این که به سراغ کیفیت عکس‌های گوشی بروم، نگاهی دارم به رابط کاربری دوربین.

اپ دوربین ال‌جی K41S همان طراحی آشنای این روزهای بیشتر گوشی‌ها را دارد. در پایین رابط کاربری، گزینه‌های عکاسی اصلی از جمله پرتره، فوتو، ویدیو، AI CAM (برای عکاسی با کمک هوش مصنوعی گوشی) و بخش More قرار گرفته‌اند. در بخش More گزینه‌های دیگری از جمله عکاسی از غذا، ماکرو، لایو استریم یوتوب و Flash Jump-Cut برای ذخیره عکس‌های گیف در دسترسی هستند. خوشبختانه می‌توانید برخی از این گزینه‌ها را بین بخش More و گزینه‌های اصلی عکاسی، جابجا کنید یا ترتیب گزینه‌های اصلی را تغییر دهید. من ترجیح می‌دهم در کنار فوتو و ویدیو، گزینه ماکرو را هم در بین حالت‌های اصلی عکاسی داشته باشم.

در هر حالت عکاسی یا فیلم‌برداری که باشید در بالای صفحه ، برخی از تنظیمات از جمله فلاش، تایمر و تنظیمات پیشرفته‌تر در اختیارتان است. همچنین می‌توانید بین دوربین اصلی و فوق عریض جابجا شوید و حتی مشابه بسیاری از گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار، با نگه داشتن انگشت خود روی این بخش، به میزان دلخواه از ۰.۵ برابر تا ۴ برابر زوم کنید. زوم‌های ۰.۵ تا کمتر از ۰.۹، با دوربین فوق عریض ثبت می‌شود و برای زوم‌های یک برابر و بیشتر، دوربین اصلی وارد عمل می‌شود. البته باید اشاره کنم که به جز نمای ۰.۵ برابر (دوربین فوق عریض) و یک برابر (دوربین اصلی)، سایر زوم‌ها دیجیتال هستند و کیفیت پایین‌تری هم دارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم کلا قید استفاده از زوم‌های میانی را بزنید.

رابط کاربری گزینه جداگانه‌ای برای عکاسی HDR ندارد. ولی اگر گزینه فوتو را انتخاب کرده باشید با رفتن به بخش تنظیمات می‌توانید حالت HDR را در ۳ حالت روشن، خاموش یا خودکار (حالت پیش فرض) انتخاب کنید. نکته عجیبی که در رابط کاربری دیده می‌شود فقدان عکاسی شبانه یا همان نایت مود است. علاوه بر این در بسیاری از گوشی‌ها، در حالت اصلی عکاسی (فوتو) گزینه‌ای برای فعال کردن هوش مصنوعی در نظر گرفته شده اما ال‌جی به دلیلی نامعلوم تصمیم گرفته برای عکاسی با کمک هوش مصنوعی یک حالت عکاسی جداگانه به نام AI CAM را در نظر بگیرد.

در مقایسه‌ای که بین عکس‌های حالت عکاسی Photo و AI CAM داشتم متوجه شدم که برخی مواقع هیچ تفاوت قابل توجهی بین این دو عکس وجود ندارد. اما گاهی با انتخاب حالت AI، صحنه‌ها تشخیص داده می‌شود و رنگ‌ها کمی زنده‌تر و نیز جزئیات کمی بیشتری ثبت می‌شوند اما گاهی به ویژه در نماهایی که رنگ سبز یا زرد دارند، در رنگ‌ها بیش از حد و به طور غیر طبیعی اغراق می‌شود و وایت بالانس به هم می‌ریزد. پیشنهاد می‌کنم به استفاده از حالت فوتو بسنده کنید اما اگر حوصله و فرصت دارید، بد نیست برخی از عکس‌ها را در هر دو حالت بگیرید.

در کل باید گفت که رابط کاربری طراحی ساده و قابل درکی دارد اما گاه به خصوص هنگام سوییچ کردن بین حالت‌های مختلف عکاسی یا فیلم‌بردای و نیز زوم کردن، با لگ‌های محسوس مواجه می‌شوید. در ادامه به کیفیت عکس‌های ثبت شده با این گوشی می‌پردازم. در تمامی عکس‌های گرفته شده، در اپلیکیشن دوربین، گزینه HDR روی حالت خودکار انتخاب شده است. گوشی تقریبا تنها در ۱۰ درصد نماهایی که عکاسی کردم، به طور خودکار HDR را فعال کرد و البته بیشتر این موارد به دوربین فوق عریض مربوط بود. پیشنهاد می‌کنم این گزینه را روی خودکار تنظیم کنید ولی اگر در برخی نماها اصرار به ثبت عکس HDR داشتید، حالت روشن را انتخاب نمایید.

ال‌جی K41S به یک دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی هم مجهز شده است. این دوربین فاقد فوکوس خودکار است و برای فوکوس دقیق، سوژه باید در فاصله ۴ سانتی‌متری دوربین باشد و حتی کمی فاصله بیشتر یا کمتر هم موجب ثبت عکس‌های تار می‌شود. به همین دلیل ثبت عکس‌های شفاف با این دوربین چندان ساده نیست و گاه مجبورید چندین عکس بگیرید تا بلکه یکی از آنها کیفیت قابل قبولی داشته باشد. این دوربین همچنین گاه در نور سنجی با خطا روبرو می‌شود و عکس‌هایی بیش از حد پر نور ثبت می‌شود. در شرایط نوری نه چندان ضعیف هم نویز قابل توجهی در تصاویر به چشم می‌خورد و در این مواقع نباید انتظار ثبت عکس‌های شفاف را داشته باشید. عکس‌های زیر با دوربین ماکرو ثبت شده‌اند:

از قابلیت‌هایی که مدتی است به گوشی‌های اقتصادی هم راه یافته، امکان ثبت عکس‌های پرتره است. ال‌جی K41S با دوربین اصلی و سلفی توانایی ثبت پرتره را دارد. علاوه بر ثبت پرتره از چهره می‌توانید از سوژه‌های دیگر نیز عکس‌های بوکه بگیرید اما از آنجایی که کارایی گوشی در ثبت این عکس‌ها چندان جالب نیست، بهتر است به عکس‌های پرتره از چهره افراد قناعت کنید.

در کل در مورد کیفیت مجموعه دوربین‌های ال‌جی K41S باید گفت که در مقایسه با اقتصادی‌ها، برتری قابل ملاحظه‌ای ندارد. در نور روز کیفیت عکس‌های هر سه دوربین اصلی، فوق عریض و سلفی قابل قبول است اما همان طور که انتظار می‌رود در شرایط نوری ضعیف هر سه با افت کیفیت مواجه می‌شوند و تنها می‌توان روی دوربین اصلی تا حدودی حساب کرد. قرار دادن دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی روی گوشی‌ها هم عملا کاری بی فایده است؛ چون هیچ یک از این دوربین‌ها کیفیت بالایی ندارند و برای ثبت عکس‌های ماکرو با کیفیت باید به سراغ گوشی‌هایی با حسگرهای ۵ مگاپیکسلی بروید یا به دنبال آنهایی باشید که با دوربین فوق عریض با کیفیت توانایی عکاسی ماکرو را دارند. البته شکی نیست که برای دستیابی به چنین گوشی‌هایی باید به دنبال مدل‌های میان‌رده یا پرچمدار باشید.

Digipic-LG-K41S-11

باتری

ال‌جی K41S باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد و با یک بار شارژ می‌تواند حداقل یک روز کاری و گاه با استفاده‌های سبک تا نزدیک به ۱.۵ روز همراتان باشد. در تست باتری پی‌سی‌مارک، این گوشی توانست به مدت حدود ۱۲ ساعت مداوم زیر فشار نسبتا سنگین و با روشنایی نمایشگر ۵۰ درصد و وای‌فای روشن دوام بیاورد که عدد خوبی محسوب می‌شود.

ال‌جی K41S با شارژر ۱۰ وات همراه شده که در مدت زمان نه چندان بالایی، گوشی را شارژ می‌کند. شارژ صفر تا ۷۰ درصد گوشی در حدود یک ساعت و ربع زمان می‌برد و برای شارژ کامل هم ۲ ساعت و ربع نیاز است.

سخن پایانی

ال‌جی K41S با این که یک گوشی اقتصادی است اما با امکاناتی از جمله دوربین ۴ گانه و بهره‌مندی از استاندارد نظامی همراه شده که در کمتر موبایلی در این رده مشخصات سخت‌افزاری دیده می‌شود. کیفیت مجموعه دوربین‌ها البته چندان بالاتر از دیگر گوشی‌های اقتصادی نیست و روی دوربین ماکرو هم خیلی نمی‌توان حساب کرد. در مورد مقاومت گوشی در برابر شرایط سخت، ال‌جی هیچ اشاره‌ای به جزئیات شرایط قابل تحمل نکرده و به همین دلیل نمی‌توان این مورد را برتری قابل توجهی نسبت به رقبا داست.

اما از نظر رابط کاربری، گوشی ال‌جی عملکرد بسیار خوبی دارد و در کارهای روزمره، به ندرت با لگ یا کندی مواجه می‌شود. علاوه بر این امکانات متنوعی که برای تنظیمات و شخصی سازی رابط کاربری در اختیار دارید در کمتر موبایلی در این رده قیمت دیده می‌شود. از دیگر مزایای ال‌جی K41S باید به حسگر اثر انگشت با کیفیت، رم ۳ گیگابایتی، کیفیت قابل قبول نمایشگر (با وجود رنگ‌های بی روح) و کیفیت ساخت مناسب اشاره کرد.

منبع: وب سایت دیجیاتو

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید