۲۶ مرداد ۱۴۰۰

همه‌چیز درباره واقعیت گسترده (XR) و تأثیر آن بر زندگی افراد در آینده نزدیک

تصور کنید در سال ۲۰۳۰ زندگی و کار در جهان ما و ورای آن چگونه می‌تواند باشد. شاید به لطف پیشرفت واقعیت گسترده (Extended Reality) که یک اصطلاح فراگیر برای توصیف فناوری‌های همه‌جانبه‌ای است که می‌توانند دنیای فیزیکی و مجازی را در هم ادغام کنند.

ممکن است بتوانید در هر نقطه‌ای از جهان خانه‌ای جدید خریداری کنید، و آن را به‌گونه‌ای ببینید که انگار واقعاً آنجا هستید. یا اینکه برای نهار در سرزمینی دوردست با دوستی بیرون روید. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ بازار واقعیت گسترده به ۲۰۹ میلیارد دلار برسد که تقریباً هشت برابر ارزش امروز این بازار است. ارزش امروز محصولات و خدمات واقعیت گسترده در سراسر جهان تقریباً به ۱۸.۸ میلیارد دلار می‌رسد. این رشد فوق‌العاده می‌تواند بدان معنی باشد که واقعیت‌های زندگی در ۲۰۳۰ بسیار فراتر از تصورات و ادراکمان خواهند بود.

واقعیت گسترده یا XR چیست؟

این عبارت در حقیقت توصیفی فراگیر از تکنولوژی‌هایی جذاب و همه‌جانبه است. تمامی انواع واقعیت که امروزه بانام‌های واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مرکب (MR) می‌شناسیم زیر سایه این چتر قرار می‌گیرند و انواعی که در آینده هم تولید خواهند شد به این خانواده اضافه می‌شوند. همه این تکنولوژی‌های فراگیر، واقعیتی را که تجربه می‌کنیم، به ترکیبی از دنیاهای حقیقی و مجازی تبدیل می‌کند که تجربه‌ای همه‌جانبه خواهد بود. تحقیقات جدید نشان داده که بیش از ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها معتقدند طی ۵ سال آینده XR به روند اصلی زندگی روزمره تبدیل می‌گردد.

واقعیت افزوده یا AR

در واقعیت افزوده، اطلاعات و اشیا مجازی بر روی دنیای واقعی سوار می‌شوند. این تجربه با جزئیات دیجیتالی مانند تصاویر، متن و انیمیشن دنیای واقعی را تقویت کرده و بهبود می‌بخشد. از طریق عینک‌های واقعیت افزوده یا نمایشگر‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند می‌توانید چنین چیزی را تجربه کنید. این بدان معنا است که کاربران از دنیای واقعی جدا نمی‌شوند و هنوز می‌توانند با آن تعامل داشته و ببینند که در مقابل آن‌ها چه می‌گذرد. معروف‌ترین نمونه‌های واقعیت افزوده، بازی Pokémon GO است که موجودات دیجیتالی را بر روی دنیای واقعی پوشانده است. همچنین می‌توان به فیلترهای اسنپ‌چت اشاره کرد که اشیا دیجیتالی همچون کلاه و عینک را روی سرتان قرار می‌دهد.

شرکت‌های فعال در صنایع گوناگون، همچون مراقبت‌های بهداشتی، ساخت‌وساز، مهندسی، نظامی و… این تکنولوژی را بسیار مفید می‌دانند. با استفاده از اسمارت‌فون‌ها، تکنولوژی واقعیت افزوده بیش از انواع دیگر واقعیت گسترده اکنون در دسترس مردم قرار دارد. اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده از دوربین موبایل برای ضبط اطلاعات محیط واقعی استفاده می‌کنند و اشیا مجازی را روی تصاویر محیط واقعی قرار می‌دهند، که به کاربر اجازه می‌دهد آن‌ها را از طریق صفحه‌نمایش موبایل در محیط واقعی مشاهده کنند.

واقعیت مجازی (VR)

برخلاف تجربه واقعیت افزوده، در واقعیت مجازی کاربران به‌طور کامل در یک محیط دیجیتالی شبیه‌سازی‌شده غوطه‌ور هستند. افراد باید هدست‌های واقعیت مجازی یا نمایشگری مناسب را روی سرخود قرار دهند تا تصویری ۳۶۰ درجه از دنیای مصنوعی را در مقابل خود داشته باشند که مغز را گول می‌زند تا تصور کند فرد واقعاً مشغول پیاده‌روی در ماه، شنا در زیر اقیانوس یا ورود به هر دنیای جدید است که توسعه‌دهندگان VR خلق نموده‌اند. صنعت بازی و سرگرمی از اولین پذیرندگان این فناوری است.

واقعیت مرکب یا MR

در واقعیت مرکب، اشیا دیجیتالی و دنیای واقعی به شکل هم‌زمان وجود دارند و می‌توانند در لحظه با یکدیگر تعامل داشته باشند. این آخرین و جدیدترین فناوری فراگیری است که تاکنون ساخته‌شده است و گاهی از آن به‌عنوان واقعیت هیبریدی هم نام‌برده می‌شود. برای استفاده از واقعیت مرکب به یک هدست ویژه MR و توانایی پردازشی فراتر از AR و VR نیاز دارید. هدست HoloLens مایکروسافت گزینه‌ای عالی برای چنین کاربردی است که به‌عنوان‌مثال می‌تواند به شما کمک کند تا اشیا دیجیتالی را در اتاق‌تان بچینید و به شما این امکان را می‌دهد تا به هر نحو ممکن آن را بچرخانید یا با شیء دیجیتالی تعامل داشته باشید. شرکت‌های گوناگون در حال بررسی راه‌کارهایی هستند که بتوانند از واقعیت ترکیبی برای حل مشکلات، حمایت از ابتکارات و بهبود کسب‌وکار بهره ببرند.
واقعیت مرکب اکنون به دو شکل گوناگون ارائه می‌شود:

– ابزارهای هولوگرافیک: هدست‌های نیمه شفافی که امکان مشاهده کامل جهان اطراف را به شما می‌دهند و به شکل هم‌زمان با استفاده از هولوگرام‌ها، تجربیات مجازی دقیقی را خلق می‌کنند. هدست HoloLens 2 مایکروسافت به این شکل عمل می‌کند.

– ابزارهای فراگیر: این نوع هدست‌ها از نمایشگرهای غیرشفافی استفاده می‌کنند که به‌طور کامل ارتباط شما با دنیای پیرامونی را قطع می‌کنند. آنگاه با استفاده از دوربین‌ها محیط پیرامونی جهان واقعی را دنبال می‌کنند و ترکیبی از واقعیت و مجازی را درهم‌آمیخته و روی نمایشگر به شما نشان می‌دهند. HP و Acer اکنون محصولاتی در این زمینه ارائه کرده‌اند.

کاربردهای واقعیت افزوده در کسب‌وکارها

• خرده‌فروشی: XR به مشتریان اجازه می دهد تا قبل از خرید محصول آن را امتحان کنند. شرکت ساعت‌سازی Rolex اکنون یک اپلیکیشن XR دارد که به شما امکان می‌دهد ساعت‌ها را روی مچ دست‌تان امتحان کنید. کارخانجات تولید لوازم منزل IKEA هم امکان امتحان لوازم مورد انتخاب را درون محیط خانه از طریق صفحه‌نمایش موبایل برای مشتریان فراهم آورده است.

• آموزش: به‌ویژه در شرایط مرگ وزندگی، XR می‌تواند ابزارهای آموزشی فراواقع‌گرایانه‌ای را برای کمک به سربازان، متخصصان سلامت و بهداشت، خلبانان، فضانوردان و شیمیدان‌ها ارائه نماید که در یافتن راه‌حل برای مشکلات یا درک نحوه واکنش مناسب به شرایط خطرناک آن‌ها را همراهی می‌کند، بدون آنکه در چنین شرایط خطرناکی قرار بگیرند و جان خودشان یا دیگران به خطر بیافتد.

• دورکاری: کارکنان می‌توانند از خانه به دفتر کارشان یا به تیم‌های تخصصی از سراسر جهان به شکلی متصل شوند که هر دو طرف احساس کنند در یک اتاق حضور دارند.

• سرگرمی‌ها: به‌عنوان گروه اصلی پذیرندگان اولیه تکنولوژی‌های نوین، صنعت سرگرمی راه‌های جدیدی برای استفاده از فناوری‌های همه‌جانبه و فراگیر پیدا خواهد نمود.

آینده‌ای بهتر، ایمن و ساده‌تر با تکنولوژی‌های واقعیت گسترده ال‌جی

ال‌جی الکترونیکس مدت‌ مدیدی است که در زمینه واقعیت گسترده و زیرمجموعه‌های آن در حال تحقیق و توسعه محصولات و تکنولوژی‌های جدید است و نتیجه آن محصولات بسیار متنوعی است که در این زمینه عرضه نموده است. نمونه کامل و بارز این تکنولوژی‌ها را می‌توان اولین غرفه نمایشگاهی تمام دیجیتال ال‌جی در CES 2021 برشمرد. نمایشگاه مجازی ال‌جی به بازدیدکنندگان امکان جستجو در میان آخرین نوآوری‌های ال‌جی را از پشت مانیتور درون خانه‌شان فراهم می‌آورد. ال‌جی در این نمایشگاه حتی تا آنجا پیش رفت که از اینفوئنسر انسان مجازی خود برای رونمایی محصولات جدید و راهنمایی مراجعان مجازی بهره برد.

ال‌جی قدم‌به‌قدم در حال ساخت یک جهان مجازی یا متاورس است تا مشتریان و مصرف‌کنندگانش را برای ورود به نسل بعدی زندگی دیجیتال اماده نماید. یکی دیگر از نوآوری‌های ال‌جی در زمینه واقعیت گسترده و زیرمجموعه‌های آن، LG Virtual Studio است که به کاربران اجازه می‌دهد محیط زندگی و کارشان را با دوربین موبایل اسکن کنند و سپس تصاویر قابل چرخش و ۳۶۰ درجه هر یک از محصولات صوتی و تصویری ال‌جی را در نقاط مختلف خانه امتحان کنند. این‌گونه قبل از خرید درمی‌یابند که اندازه و طرح محصول موردنظر با محل زندگی شان سازگاری دارد یا خیر.

همچنین LG TV Simulator از اتاق‌های ویژه‌ای بهره می‌گیرد تا کاربران بتوانند وسایل صوتی و تصویری ال‌جی را تجربه کنند. این شبیه‌ساز به کاربران اجازه می‌دهد که اتاق نشیمنی در سه اندازه مختلف را انتخاب کرده و ۶ سبک مختلف طراحی داخلی و همچنین اندازه تلویزیونی که در آن قرار خواهد گرفت را انتخاب کنند. در این میان کاربر امکان انتخاب انواع تلویزیون‌های OLED، NanoCell، UHD و FHD را هم خواهد داشت.

علاوه بر این، ال‌جی درحال‌توسعه و بهبود تلویزیون‌های OLED خود برای عملکرد هرچه بهتر صدا و تصویر فراگیر است و سعی دارد بهترین تجربه ممکن از متاورس را برای کاربران فراهم کند. ال‌جی در بازی محبوب Animal Crossing: New Horizons (ACNH) نیز صاحب دو جزیره مجازی است که به مراجعان اجازه می‌دهد تجربه‌ای کاملاً جدید همراه با یادگیری نکاتی مهم درباره تلویزیون‌های OLED ال‌جی داشته باشند.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید