۱۴ آذر ۱۴۰۱

مصرف برق نمایشگرها: مقدار برق مورد نیاز برای عملکرد یک دستگاه

آیا تا به حال رتبه‌بندی راندمان مصرف انرژی را در کنار یا پشت دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون، یخچال و کولر دیده‌اید؟ این برچسب برای کمک به مصرف کنندگان است که به راحتی محصولات کم مصرف را شناسایی و خریداری کنند.

اگر به «هزینه عملیاتی سالانه تخمینی» روی آن نگاه کنید، می‌توانید پیش‌بینی کنید که هنگام استفاده از محصول برای یک سال چقدر برق مصرف می‌شود. این نمایشگر همچنین میزان تخمینی مصرف برق سالانه را نشان می‌دهد. به این معنی که مصرف‌کنندگان می‌توانند در هزینه خود صرفه جویی کرده و به محافظت از سیاره زمین کمک کنند. مصرف برق در گذشته بیشتر نگران‌کننده بود، اما اکنون دستگاه‌های کم‌مصرف به یک ترند تبدیل شده‌اند. شرکت LG Display نیز فناوری‌هایی با مصرف انرژی کمتر مانند خود OLED توسعه داده است.

برچسب راهنمای انرژی توسط کمیسیون تجارت فدرال

در گذشته، پنل‌های نمایشگر پلاسما (PDP) و ال‌سی‌دی‌ها برای کسب موقعیت پیشرو در بازار رقابت می‌کردند. PDP ها که از نظر اندازه، وضوح و پس تصویر دارای مزایایی بودند، در مقایسه با LCD ها فقط یک نقطه ضعف داشتند: آنها حدود 30 تا 40 درصد انرژی بیشتری مصرف می‌کردند. هر بار که مصرف‌کنندگان تلویزیون PDP را تماشا می‌کردند، مجبور بودند بیشتر نگران قبض برق باشند، بنابراین، در نهایت به LCD ها روی آوردند.

این روزها می‌توان گفت که افزایش آگاهی مصرف برق قطعا موثر بوده است. مصرف برق در نمایشگرها مشکل کمتری دارد، زیرا جنبه‌ای دائماً در حال تکامل از پیشرفت فناوری است.

OLED: مصرف انرژی کمتر، سازگاری بیشتر با محیط زیست!

بهترین مثال از این تکامل فناوری، طبیعتاً OLED است. آنها در مصرف برق کارآمدتر هستند زیرا از مشکلات ساختاری ناشی از داشتن نور پس زمینه همیشه روشن رنج نمی‌برند. در پنل‌های LCD، یک واحد نور پس‌زمینه باید دائما بدرخشد، اما بیشتر نور آن مسدود می‌شود و بنابراین بیشتر انرژی آن هدر می‌رود. OLED ها این مشکل را ندارند.

نه تنها انرژی کمتری مورد نیاز است، بلکه OLED ها نیز مواد خطرناک کمتری را در خانه منتشر می‌کنند. پنل‌های LCD در طول زمان ترکیبات آلی فرار (VOCs) بیشتری را در هوا منتشر می‌کنند که می‌تواند بر کیفیت هوای داخل خانه تأثیر منفی بگذارد. تلویزیون‌های OLED، با اجزای پلاستیکی کمتر به دلیل طراحی ساده‌تر و بدون نیاز به نور پس‌زمینه، حدود 50 درصد VOC کمتری منتشر می‌کنند.

بنابراین OLED ها نه تنها عملکرد بهتری دارند، بلکه برای محیط زیست نیز بهتر هستند. جای تعجب نیست که آنها تاج صنعت نمایش را به دست آورده‌اند!

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید