۲۴ بهمن ۱۴۰۲

رزولوشن تلویزیون چیست؟

حتماً برای شما پیش آمده که در تنظیمات تلویزیون خود کاوش کرده و کیفیت تصویر آن را تنظیم می‌کنید یا اینکه از وضوح نمایش مورد علاقه خودتان شگفت‌زده می‌شوید. در این صورت، شما با دنیای رزولوشن تلویزیون سروکار داشته‌اید. اما رزولوشن واقعاً چه معنایی دارد؟

پایه و اصول رزولوشن تلویزیون

رزولوشن به تعداد پیکسل‌هایی اشاره دارد که تصویر را روی صفحه تلویزیون شما می‌سازند. پیکسل‌ها را همانند نقاط ریز نور در نظر بگیرید؛ هر چه قدر که تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، تصویر شما با جزئیات بیشتر و شفاف‌تر دیده می‌شود.

هر چه قدر که تعداد پیکسل‌های بیشتری در یک صفحه‌نمایش وجود داشته باشد، هر پیکسل کوچکتر شده و باعث می‌شود تا پیکسل‌های جداگانه با چشم غیرمسلح کمتر به چشم بیایند. در نتیجه نیز تصاویر صاف‌تر و واقعی‌تر می‌شوند.

۱. درباره پیکسل‌ها

صفحه تلویزیون خودتان را همانند یک موزاییک تصور کنید. پیکسل‌ها مربع‌های کوچکی از نور و رنگ هستند و در کنار یکدیگر نیز تصویری که می‌بینید را تشکیل می‌دهند.

۲. رزولوشن در برابر اندازه تلویزیون

درک این نکته ضروری است که وضوح تنها به کمیت پیکسل بستگی ندارد بلکه به‌اندازه فیزیکی صفحه‌نمایش شما نیز مربوط است. همان تعداد پیکسل روی صفحه‌نمایش بزرگتر پخش می‌شوند ولی در صفحه‌نمایش کوچکتر جمع و جورتر هستند و واضح‌تر به نظر می‎‌رسند؛ بنابراین، هنگام در نظر گرفتن رزولوشن تلویزیون، باید اندازه صفحه‌نمایش آن را نیز در نظر بگیرید تا از بهترین کیفیت تصویر ممکن اطمینان حاصل کنید تا تعادل خوبی از اندازه و وضوح داشته باشید.

رزولوشن‌های مختلف تلویزیون

کاوش در میان دنیای رزولوشن‌های تلویزیون می‌تواند شبیه به کاوش در کهکشانی وسیع از پیکسل‌ها و اعداد باشد. با این وجود، درک انواع مختلف رزولوشن به شما کمک می‌کند تا تلویزیون مناسبی را برای خود انتخاب کنید. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی رزولوشن‌های مختلف موجود در بازار امروزی بپردازیم:

۱. کیفیت بالا – HD

برای مدتی است که استاندارد اصلی در رزولوشن تلویزیون ۱۹۲۰×۱۰۸۰ بود که قبلاً از آن به‌عنوان 1080p Full HD یاد می‌شد. این اندازه نشان می‌دهد که این تلویزیون‌ها دارای 1920 پیکسل افقی و ۱۰۸۰ پیکسل عمودی هستند. این سطح از رزولوشن معیاری برای تصاویر واضح و شفاف بوده است.

یکی از بستگان نزدیک در خانواده Full HD نیز رزولوشن 2K است. از نظر فنی این نمایشگرها دارای عرضی در محدود ۲۰۰۰ پیکسل هستند. رایج‌ترین رزولوشن 2K نیز ۲۵۶۰×۱۴۴۰ است که اغلب از آن به‌عنوان 1440p یاد می‌کنند.

۲. 4K UHD

رزولوشن کیفیت فوق‌العاده بالا در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین فرمت‌های رزولوشن به شمار می‌رود. این رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ پیکسل دارد و که به آن 2160p می‌گویند. تلویزیون‌های دارای این رزولوشن چهار برابر بیشتر از تلویزیون‌های Full HD هستند. همین نیز منجر به آن می‌شود که تصاویری فوق‌العاده دقیق و واقعی ایجاد شود که می‌تواند تجربه تماشای خوبی را برای شما رقم بزند.

۳. 8K UHD

رزولوشن 8K وضوح تصویر 4K را چهار برابر می‌کند و دارای رزولوشن خیره‌کننده ۷۶۸۰×۴۳۲۰ است؛ در مجموع این رزولوشن دارای ۳۳ میلیون پیکسل است که بیش از چهار برابر تعداد ۸ میلیون پیکسل‌های تلویزیون‌های 4K است. رزولوشن 8K عمق و دقت بیشتری به ارمغان می‌آورد و رنگ‌ها نیز در آن دقیق‌تر و بهتر هستند.

بهترین رزولوشن برای تلویزیون چیست؟

درحالی‌که 8K جدیدترین و پیشرفته‌ترین رزولوشن تلویزیون موجود در بازار است، باید در نظر داشت که آیا این انتخاب مناسبی برای شما است یا خیر. جذابیت 8K با کیفیت تصویر خیره‌کننده‌اش غیر قابل انکار است. با این حال، ملاحظاتی وجود دارد که باید در نظر داشت چراکه هنوز محتواهای 8K آنچنان در دسترس نیستند.

دنیای تولید محتوا به سرعت در حال تکامل است و فیلمسازان حرفه‌ای بیشتر و بیشتری از دوربین‌های 8K برای تولید آثار خود استفاده می‌کنند تا بتوانند بالاترین وضوح ممکن را رقم بزنند. انتظار می‌رود که محتوای 8K در طول زمان رایج‌تر شود.

پس با اینکه رزولوشن 8K ممکن است انتخابی مناسب برای همه افراد نباشد اما نقش بسیار مهم و خوبی در آینده تلویزیون‌ها و صنعت سرگرمی خانگی دارد.

آیا رزولوشن عامل تعیین‌کننده خوب یا بد بودن تلویزیون است؟

در حالی که رزولوشن یکی از جنبه‌های مهم عملکرد تلویزیون است اما دیگر عناصر در ایجاد تجربه تماشای نیز نقش بسیار مهمی دارند. برای مثال، فناوری‌های نمایش نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. هر فناوری نمایش به نحوه نمایش تصویر روی صفحه‌نمایش شما کمک می‌کند و از تیره به نظر رسیدن رنگ‌ها تا زنده و واقعی بودن آن‌ها تأثیر می‌گذارند.

نسبت کنتراست، دقت رنگ، سطوح روشنایی، انواع پنل (مانند OLED، QLED و غیره)، کیفیت صدا و… همگی عامل تعیین‌کننده خوب یا بد بودن تلویزیون هستند. تلویزیونی با کیفیت تصویر عالی اما صدای ضعیف می‌تواند تجربه کلی را مخدوش کند. بسیاری از تلویزیون‌های مدرن از فناوری‌های صوتی پیشرفته بهره می‌برند اما توصیه می‌شود که از سیستم‌های صوتی جداگانه مانند ساندبارها استفاده کنید تا تجربه تماشای فراگیرتری داشته باشید.

چطور رزولوشن تلویزیون خود را مشخص کنیم؟

اگر در مورد رزولوشن تلویزیون خودتان مطمئن نیستید، چندین راه برای پیدا کردن آن وجود دارد:

۱. دفترچه راهنما را بررسی کنید

ساده‌ترین راه این است که به دفترچه راهنمای تلویزیون خود مراجعه کنید. در این دفترچه باید تمام مشخصات تلویزیون شما از جمله وضوح اصلی آن فهرست شده باشد.

۲. شماره مدل را پیدا کنید

اگر دفترچه راهنما ندارید، می‎‌توانید شما مدل را در پشت تلویزیون پیدا کنید. این شما را در اینترنت جستجو کنید تا صفحه فروش سازنده را بیاید و در آنجا اطلاعات دقیقی از تلویزیون خود از جمله رزولوشن آن را متوجه شوید.

۳. صفحه اطلاعات سیستم را بخوانید

بسیاری از تلویزیون‌‎ها دارای صفحه اطلاعات سیستم در منوی تنظیمات خود هستند. این صفحه معمولاً شامل مشخصات مختلف تلویزیون از جمله رزولوشن آن است.

آیا می‌توان رزولوشن تلویزیون را تغییر داد؟

در حالی که رزولوشن اصلی تلویزیون شما ثابت است و توسط تعداد پیکسل‌های فیزیکی آن تعیین می‌شود، می‌توانید وضوح محتوای ویدیویی که در حال تماشای آن هستید را تنظیم کنید.

۱. ارتقا رزولوشن تلویزیون

توجه به این نکته مهم است که اگر محتوای با وضوح پایین‌تری را در تلویزیون با رزولوشن بالا تماشا کنید، همانند تماشای یک فیلم قدیمی در تلویزیون 4K، تلویزیون رزولوشن را ارتقا می‌دهد. تلویزیون مقیاس پیکسل‌های محتوای اصلی را افزایش می‌دهد تا متناسب با رزولوشن تلویزیون باشد. با این حال، برخی از محتواهای دارای رزولوشن پایین ممکن است فقط گاهی اوقات در تلویزیون‌های مدرن ارتقا یابند، به‌خصوص اگر به‌صورت دیجیتالی بازسازی نشده باشند.

۲. نحوه تغییر رزولوشن محتوای ویدیویی

وقتی رزولوشن محتوای اصلی با رزولوشن تلویزیون شما مطابقت نداشته باشد، این ویژگی می‌توانید مفید باشد. برای تغییر وضوح محتوای ویدیویی خود باید مراحل زیر را دنبال کنید:

دسترسی به تنظیمات رزولوشن: روی کنترل تلویزیون گزینه تنظیمات را بزنید و به دنبال مورد Output Resolution یا چیزی شبیه به آن در منو باشید.

گزینه مورد نظر را انتخاب کنید: پس از وارد شدن به بخش تنظیمات رزولوشن، لیستی از رزولوشن‌های مختلف مانند 480p، 720p و 1080p و غیره برای شما به نمایش در می‌آیند. گزینه‌ها را بررسی کرده و رزولوشنی را انتخاب کنید که با محتوای مورد نظر شما یا قابلیت‌های تلویزیون مطابقت دارد.

خروج از منو تنظیمات: پس از انتخاب رزولوشن مورد نظر خود، دکمه خروج را بزنید تا از تنظیمات خارج شوید.

زندگی خوب است!

۱ نظر

حسین ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ پاسخ

بدنیست یاداوری کنیم فناوری۴K نخستین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی با عرضه تلوزیون۸۴LM74000 بصورت تجاری توسط کمپانی ال جی به بازارهای جهانی معرفی و در مدت کوتاهی به تعداد زیاد توسط نماینده رسمی ال جی شرکت گلدایران در بازار ایران عرضه شد تعداد عرضه بسیار زیاد بود بطوریکه در بسیاری از نمایندگیهای ال جی در محدوده خیابان جمهوری اسلامینمونه ان پشت ویترین بعنوان گل سرسبد محصولات ال جی بنمایش درامد بعد از مدتی شرکت سونی نیز با خرید پنل های ۸۴ اینچ این مدل از شرکت ال جی تلوزیون ۸۴ اینچ سونی را عرضه و درنمایشگاه مرکزی شرکت بازرگانی ایران نماینده رسمی سونی به معرض نمایش و عرضه درامد سال بعد سامسونگ نمونه ۸۵ اینچی۴k را عرضه اما تصور اینکه در مدت ده سال پخش تلوزیونی با فرمت ۴K در ایران آغاز شود دو از ذهن بود باید اضافه کنم فرمت ۸K قبل از فرمت ۴K توسط کنسر سیومی متشکل از تلوزیون دولتی ژاپن NHK و شرکت ماتسوشیتای ژاپن ( صاحب برند پاناسونیک ) فرمت ۸K که در ان زمان با نام super Hi Vision نامیده شده بود به جهانیان معرفی و نمونه دوربین و تلوزیون با این وضوح ساخته شده بود با توجه به استاندارد آنالوگ و عدم اختراع فرمت های فشرده سازی ویدئویی نوین در ان زمان انتقال تصاویر فقط از طریق فیبر نوری و با پهنای باند بسیار بالا امکان پذیر بود در سالهای اخیر با عملیاتی شدن نسل سوم تلوزیونهای دیجیتال با قابلیت پشتیبانی از فناوری انتقال HEVC و فرمت ویدئویی بسیار فشرده H.265 امکان انتقال تصاویر با وضوح ۴K فراهم و عملا از تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۹ پخش تلوزیونی شبکه فراتر یا همان IRIBUHDHDR در تمام مراکز استانها در ایران بصورت رسمی آغاز شده در حال حاضر شبکه NHK ژاپن هم از طریف ایستگاه زمینی و هم ماهواره پخش برناه های خود با فرمت۸K را اغاز نموده و نمونه هایی از تلوزیونهای ۸K با برندهای ال جی ( بیشترین فراوانی ) سونی و سامسونگ در بازار ایران و در یایزهای بالاتر از ۷۵ اینچ موجود است در سایزهای کوچکتراستفاده از رزولوشن ۸K نه تنها باعث افزایش وضوح نمیشود بلکه بدلیل فشردگی بیش از حد پیکسلها باعث کاهش نور صفحه می گردد

نظر دهید