۲۲ فروردین ۱۳۹۴

آینده نمایشگرها به مواد سازنده آنها وابسته است

محبوبیت گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به قدری زیاد شده که تقریبا کامپیوترها را دارند از دور خارج می‌کنند. پیش از این صفحه‌نمایش‌ها فقط وظیفه نمایش تصاویر را به عهده داشتند. اما اکنون قابلیت‌های کامپیوتری متعددی به آنها اضافه شده است و در همه پنل‌های نمایشی از تلویزیون گرفته تا مانیتور، نوت‌بوک و گوشی‌های موبایل عمومیت دارد. از جمله نسخه‌های پیشرفته‌تر آنها می‌توان به عینک گوگل یا ساعت‌های هوشمند اشاره کرد. البته کاملا واضح است کاربران فقط به نمایشگر توجه ندارند اما کاربرپسند بودن رابط‌کاربری نمایشگر و واکنش‌پذیری آن برایشان بسیار ارزشمند است.

اما فاز بعدی نمایشگرها چیست؟ چه چیزی می‌خواهند به کاربرها ارائه دهند؟ مهم نیست یک ایده چقدر بزرگ یا عجیب باشد، مهم این است مواد لازم برای تولید آن وجود و آن نمایشگر کارکرد لازم را داشته باشد.

مواد خلاقانه برای داشتن تصاویر طبیعی‌تر

تماشای تصاویر واقعی و زنده از غروب خورشید در یک ساحل رویایی این حس را به کاربر می‌دهد که گویا خودش در دل طبیعت نشسته و آن منظره را از نزدیک تماشا می‌کند. نمایشگرها در حال پیشرفت هستند و هدفشان این است که همه مرزها و محدودیت‌های زمانی و مکانی را از بین ببرند و اطلاعات بصری بسیار زنده و شفاف ارائه دهند. ویژگی بنیادی و اساسی نمایشگرها این است که تصاویر زنده ارائه دهند.

تکنولوژی همه تلاش خود را می‌کند تا همانند طبیعت بشود؛ به این مفهوم که از ابزار و مواد طبیعی برای داشتن چهره و ساختار طبیعی استفاده کند. این چشم‌انداز در حوزه تولید نمایشگرها نیز بسیار نمود دارد. از بارزترین نمونه‌های تلاش برای استفاده از مواد مناسب به منظور داشتن تصاویر طبیعی، به فناوری  OLED می‌توان اشاره کرد.

در حال حاضر، فناوری OLED در جامعه گوشی‌های هوشمند رایج شده است و شرکت‌هایی همانند ال‌جی و سامسونگ از آن استفاده می‌کنند. این برندها در تولید تلویزیون‌های OLED نیز دست دارند و می‌خواهند این فناوری را به نمایشگرهای بزرگ بازار نیز برسانند و تولید انبوه داشته باشند.

فناوری OLED کیفیت، وضوح و قابلیت‌های بسیار عالی دارد. از جمله باید به رنگ‌های کاملا خالص و طبیعی، دامنه گسترده تصاویر، زاویه دید عالی و غیره در مقایسه با نمایشگرهای ال‌سی‌دی اشاره کرد. صفحه نمایش‌های ال‌سی‌دی در حال حاضر از کریستال مایع، فیلم‌های متنوع و نورهای زمینه استفاده می‌کنند. در حالی‌که، نمایشگرهای OLED از نور خودشان استفاده می‌کنند و توان کنترل آن را نیز دارند. در نتیجه، موادسازنده OLED در کیفیت بهتر صفحه‌نمایش‌ها تاثیر بیشتری دارند.

با توسعه دایره مواد مورد استفاده در ساخت نمایشگرها، احتمال بروز مشکل در تطبیق و همگام‌سازی در طول فعالیت نیز بیشتر می‌شود. شرکت‌های فعال در زمینه تولید مواد OLED در حال تلاش برای کشف مواد جدیدی هستند که طول عمر، تاثیرگذاری و اشباع رنگ بیشتری داشته باشند.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید