ال‌جی به تازگی از گوشی هوشمند جدید و پیشرفتۀ خود، G2، پرده‌برداری کرد. علاوه بر پردازندۀ کوالکوم Snapdragon 800، نمایشگر ال‌سی‌دی فول اچ‌دی 5.2 اینچ از نوع IPS و کلیدهای تنظیم صدا، که به طرز جالبی جایشان تغییر کرده است، ال‌جی G2 از سخت‌افزار ویژه‌ای به نام RAM گرافیک یا Graphic RAM یا (GRAM) برخوردار است.

به گفتۀ ال‌جی، RAM گرافیک (GRAM) مصرف انرژی صفحه‌نمایش را تا 26 درصد در یک فریم ثابت کاهش می‌دهد و زمان مصرف کلی دستگاه را تقریباً تا 10 درصد کم می‌کند. قابلیت خوبی است. نه؟ اما GRAM چیست؟

RAM گرافیک نامی است که ال‌جی برای فناوری‌ای به نام Panel Self Refresh استفاده می‌کند. این قابلیت چند سالی هست که ابداع شده است اما این اولین باری است که در یک تلفن همراه دیده می‌شود. وقتی هر چیزی روی گوشی هوشمند یا تبلت نمایش داده می‌شود، حتی یک صفحه از یک کتاب الکترونیک (eBook) که هیچ چیز در آن حرکت نمی‌کند، جی‌پی‌یو (GPU) یا واحد پردازش گرافیک تصویر فریم را 60 بار در هر ثانیه به پنل نمایشگر می‌فرستد. به عبارت دیگر، یک تصویر بارها و بارها ارسال می‌شود. وقتی چیزی تغییر می‌کند صفحۀ جدید توسط جی‌پی‌یو ترجمه می‌شود و این روند دوباره از سر گرفته می‌شود. البته برای بازی یا ویدئو سرعتی که جی‌پی‌یو و پنل نمایش فریم را نمایش می‌دهند الزامی است. اما وقتی همه چیز ثابت است و هیچ تغییری نمی‌کند، مثل وقتی که یک کتاب الکترونیک را می‌خوانید یا وب را مرور می‌کنید، زمان زیادی (از نظر جی‌پی‌یو) وجود دارد.

GRAM حافظۀ نهانگاهی یا Cache (کَش) را به پنل نمایشگر اضافه می‌کند و پنل نمایشگر بارها و بارها تصویر را بدون ارتباط با جی‌پی‌یو نمایش می‌دهد. وقتی سی‌پی‌یو (واحد پردازش مرکزی) و جی‌پی‌یو ببینند که چیزی تغییر نکرده است فرمانی به پنل نمایشگر ارسال می‌کنند تا تصویری از فریم کنونی روی صفحه‌نمایش را بگیرند و همان طور به نمایش آن ادامه دهد تا زمانی که فرمان دیگری صادر شود. در همین حین، بیت‌های بزرگ مداربندی سیستم روی تراشه (Soc)، شامل بخش‌هایی از جی‌پی‌یو، می‌تواند خاموش شود و انرژی ارزشمندی را ذخیره کند.

البته همۀ اینها در کمتر از یک پلک بر هم زدن رخ می‌دهد (در واقع خیلی کمتر از این)  و کاربر اصلاً هیچ تفاوتی را احساس نمی‌‎کند اما در پس‌زمینه بخش‌های مختلف SoC در حال خاموش و روشن شدن هستند؛ خیلی شبیه روش عملکرد هسته‌های بیکار در سی‌پی‌یوهای دوهسته‌ای و چهارهسته‌ای که خاموش می‌شوند و در هنگام نیاز دوباره شروع به کار می‌کنند.

بر اساس برآوردهای ال‌جی، این فناوری مصرف انرژی نمایشگر را تا 26 درصد کم می‌کند. این رقم بسیار قابل ملاحظه است و می‌توانیم در یک نگاه اجمالی ببینیم که چقدر نیرو برای SoC در زمان تازه کردن صفحه‌نمایش، حتی در حالت ثابت، استفاده می‌شود. خود پنل نمایشگر نیز انرژی مصرف می‌کند زیرا 60 بار در ثانیه تازه (ریفرش) می‌شود اما اطلاعات اکنون از جایی بین مداربندی پنل نمایشگر می‌آید. در مجموع، 10 درصد ذخیرۀ انرژی وجود دارد که رقم قابل ملاحظه‌ای است اما به ما نشان می‌دهد که نمایشگر در گوشی‌های اندروید چقدر فعال است.

۴ نظر

حسین ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ پاسخ

بنام خدا
با سلام
یکی از مهمترین مشکلات گوشی های هوشمند مصرف بالای باتری و نیاز به شارژ مداوم باتری بود که با بهینه سازی سخت افزار و نرم افزار بنظر می رسد این مشکل تا حد زیادی در حال بر طرف شدن است اینهم یک راه حل هوشمندانه برای کاهش مصرف باتری نظر شما در این رابطه چیست ؟

موفق باشید .

admin-user4 ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ پاسخ

سلام
در G2 این امر میسر شده و مصرف باتری طبق گفته ها برای یک روز کاری کاملا مناسب شده

moji ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ پاسخ

کی وارد ایران میشه؟ بد جوری گیر افتادم بین این گوشی و g pro تروو خدا کمکم کنید….خیلی طول میکشه بیاد؟ مثله اومدن optimus g?

admin-user4 ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ پاسخ

حدود یکماه دیگر

نظر دهید