۲۴ شهریور ۱۴۰۰

 شبکه 6G: هیاهو یا امید؟

در این مطلب از وبلاگ ال‌جی، نگاهی به توسعه فناوری 6G، چالش‌ها و وعده‌های آن می‌اندازیم.

این طور برآورد می‌شود که شبکه 6G تا 50 برابر سریعتر از 5G باشد و انتظار می‌رود که طیف ارتباطی را تغییر دهد. اما آیا این چیزی نیست که صنعت برای 5G پیش‌بینی کرده بود؟ چقدر از اینها درست است و چقدر از آنها فقط آرزو است؟ با کمک یک فرد مطلع، اجازه دهید این بار نگاهی به آنچه شبکه 6G در آینده وعده می‌دهد بیندازیم.

اخیراً ال‌جی با نمایش موفقیت‌آمیز انتقال و دریافت داده‌های بی‌سیم 6G THz بیش از 100 متر در محیطی باز، پیشرفتی در توسعه نسل 6 مخابرات تلفن همراه را اعلام کرد. شبکه 6G از فرکانس‌های تراهرتز استفاده می‌کند که به طیف بین 0.1 تا 10 تراهرتز موج الکترومغناطیسی با طول موج 30 تا 3000 میکرومتر اشاره دارد. سیگنال‌های تراهرتز نسبت به سایه‌ها که روی پوشش تأثیر قابل توجهی می‌گذارد بسیار حساس هستند. علاوه بر این، فرکانس پایین تراهرتز محو شدن فضای آزاد بزرگتر را تجربه می‌کند. در حالی که تنها یک آزمایش بود، نمایش ال‌جی یک دستاورد و نقطه عطف در تکامل 6G بود.

به گفته دکتر لی کی دانگ، مهندس اصلی تحقیق در ال‌جی الکترونیکس، فناوری 6G نقش کلیدی در صنایع آینده‌دار از جمله خودروهای خودران، روبات‌های هوش مصنوعی و فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ایفا می‌کند. دکتر لی به عنوان پیشرو در توسعه 6G، بیش از دو دهه تجربه در زمینه تحقیق و استانداردسازی سیستم‌های ارتباطی بی سیم دارد و متخصص C-V2X (وسیله نقلیه سلولی به همه چیز) است؛ یک فناوری کلیدی برای خودروهای خودران و روبات‌های خدماتی که به شبکه‌ها متصل می‌شوند. در اوایل سال جاری، دکتر لی به عنوان رئیس گروه اجرایی Next G Alliance، ابتکاری از اتحادیه راهکارهای صنعت مخابرات (ATIS) برای پیشرفت و استانداردسازی 6G، انتخاب شد.

به گفته شرکت تحقیقاتی ثبت اختراع آلمانی IPlytics، ال‌جی در موقعیت منحصر به فردی برای ایجاد رهبری جهانی در 6G، با مجموعه‌ای در سطح جهانی و تجربه در زمینه 5G قرار دارد؛ جایی که از ماه ژوئن با بیش از 4000 ثبت اختراع استاندارد 5G در رتبه دوم جهانی قرار گرفت. برای ال‌جی، شبکه 6G جزء اصلی تمرکز آن بر تحرک، وسایل نقلیه خودران و روبات‌های خدماتی مبتنی بر ابر محسوب می‌شود. ال‌جی، که از پیشگامان نوآوری های C-V2X است، نزدیک به یک دهه پیشرو در صنعت رشد سریع تله متیک بوده است و در ایجاد استانداردهای جهانی برای این فناوری پیشرو است.

دکتر لی دوره جدیدی از وسایل نقلیه هوایی و زمینی کاملاً مستقل را در پایان این دهه تصور می‌کند، که به طور بالقوه راه را برای تجاری‌سازی گسترده‌تر روبات‌های سرویس هوش مصنوعی به عنوان راهکاری برای عدم توازن تخصیص منابع هموار می‌کند. به عنوان مثال، ارائه خدمات درمانی به نقطه بحرانی می‌رسد و انتظار می‌رود که تقاضا برای کارگران بسیار بیشتر از عرضه باشد. خدمات رباتیک پزشکی از راه دور یا محلی با استفاده از روبات‌های شبکه می‌تواند کیفیت ارائه خدمات درمانی را بهبود بخشد و به نجات جان افراد کمک کند.

با افزایش جمعیت در بسیاری از کشورها، انتظار می‌رود نسبت وابستگی به سالمندی (OADR) در سه دهه آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد. بر اساس گزارش پیری جمعیت جهان توسط سازمان ملل متحد، OADR ها در اروپا و آمریکای شمالی با 30 نفر 65 سال به بالا به ازای هر 100 نفر 20-64 سال بالاترین میزان را داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال 2050 به 49 سالمند در هر 100 نفر زیر 65 سال برسد. با این سناریو، روبات‌های خدماتی می‌توانند نقش کلیدی در جامعه آینده ما ایفا کنند که برای حمایت از جمعیت سالخورده به نیروی کار بیشتری نیاز دارد.

وی گفت: «ویژگی مشترک خودروهای خودران و جراحی از راه دور نیاز به اتصال است که 5G نمی‌تواند به راحتی از آن پشتیبانی کند، اما 6G بسیار پاسخگو و با تاخیر بسیار کم می‌تواند. در حالی که این فناوری آماده خواهد بود، حضور دولت‌ها نیز بسیار مهم است و این امر نیازمند مقررات مناسب است، به همین دلیل مشارکت ال جی در Next G Alliance بسیار حائز اهمیت است.»

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید