۳۰ مرداد ۱۳۹۸

مقایسه بهترین فناوری‌های تلویزیون ۲۰۱۹: فناوری OLED ال‌ جی و QLED سامسونگ

وب‌سایت مشهور سی‌نت (cnet.com)‌ به شما می‌گوید در بین تلویزیون‌های امروز کدام تلویزیون‌ها بهترین فناوری را دارند: فناوری تلویزیون OLED ال‌جی بهتر است یا تلویزیون QLED سامسونگ.

اگر می‌خواهید یک مقاله بی‌طرف را از کارشناسان و متخصصان معتبر جهان بخوانید و به این نکته پی ببرید که بالاخره کدام تلویزیون بهتر است (OLED ال‌جی یا QLED سامسونگ)، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید تا از نظر کارشناسان وب‌سایت تخصصی فناوری و الکترونیک Cnet بعد از مقایسه این تلویزیون‌ها اطلاع پیدا کنید.

وقتی سخن از فناوری تلویزیون به میان می‌آید، خط مورب کوچکی که حرف Q را از حرف O متمایز می‌کند یک دنیا تفاوت می‌آفریند!

2

سامسونگ از فناوری QLED در بهترین تلویزیون‌های خود شامل تلویزیون‌های 8K بهره می‌برد. ال‌جی و سامسونگ، این دو رقیب دیرینه صنعت تلویزیون، از سرواژه‌های مشابهی برای توصیف بهترین تلویزیون‌هایشان استفاده می‌کنند. اما حتما به خوبی می‌دانید که QLED و OLED درست مثل شیر و ببر دو پدیده کاملا متفاوت از هم هستند.

در چند سال اخیر، سامسونگ جدیدترین تلویزیون‌های خود را با برند QLED و در ابعادی بزرگ‌تر از سابق وارد بازار کرده است و سعی داشته قابل‌ترین مهندسان خود را  برای بهبود این فناوری به خدمت گمارد. اما نتوانسته اوج کیفیت تصویر را در تلویزیون‌های QLED خود به نمایش بگذارد. با ابراز تأسف، این افتخار بار دیگر هم به تلویزیون‌های OLED ال‌جی می‌رسد!

ypmjhwzl.rdz

وب سایت Cnet بر اساس سال‌ها تجربه در مقایسه دوشادوش محصولات بر این باور است که تلویزیون‌های OLED ال‌جی همه استانداردهای لازم برای ارائه بهترین کیفیت تصویر را خیلی بیشتر از تلویزیون‌های QLED سامسونگ دارند. جدیدترین نمونه از محصولاتی که مقایسه شده‌اند تلویزیون Q9 QLED سامسونگ (محصول ۲۰۱۸) و تلویزیون C9 OLED ال‌جی (محصول سال ۲۰۱۹) هستند؛ در این رقابت، تلویزیون OLED ال‌جی با اختلاف برنده مسابقه شده و بهترین کیفیت تصویری را دارد که وب سایت Cnet تا به حال آزموده‌ است. البته تلویزیون OLED B8 که محصول سال ۲۰۱۸ است نیز می‌توانست در این رقابت از تلویزیون Q9 سامسونگ پیشی بگیرد. با این که Q9 سامسونگ در بین تلویزیون‌های غیراولد بهترین تصویر را ارائه می‌دهد اما این برتری قطعا به دلیل برخورداری از فناوری QLED نیست.

maxresdefault

وب سایت Cnet بهترین تلویزیون‌های QLED ساخت سال ۲۰۱۹  مانند Q80 و 90Q را بررسی کرده است اما وقتی سخن از انتخاب بهترین تلویزیون باشد OLED بهترین مدلی خواهد بود که امسال هم می‌تواند از QLEDها جلو بزند و صدرنشین بهترین تلویزیون‌ها شود. به نظر می‌رسد که سامسونگ هنوز باید تلاش‌های بسیار زیادی در جهت بهبود فناوری QLED خود انجام دهد.

دلیلش را Cnet به شما می‌گوید:

تلویزیون QLED یک تلویزیون LCD است که از نقاط کوانتومی بهره می‌برد. قبل از توضیح این فناوری بهتر است چند نکته مهم در مورد این دو فناوری را به طور خلاصه بدانید:

  • فناوری OLED سرواژه عبارت Organic Light Emitting Diode به معنای دیودهای ساطع‌کننده نور ارگانیک است.
  • فناوری QLED به گفته سامسونگ سرواژه عبارت Quantum dot LED است.
  • فناوری OLED اساسا فناوری متفاوتی نسبت به LCD است که امروزه به وفور در تلویزیون‌ها به کار می‌رود.
  • فناوری QLED نوعی از LED LCD است که در آن یک لایه نقطه کوانتومی به ساندویچ LCD اضافه شده است.
  • فناوری OLED خودتابش است؛ به این معنی که پیکسل‌ها به صورت جداگانه از خودشان نور ساطع می‌کنند.
  • فناوری QLED همان فناوری LCD با تعریف امروزی‌اش است که به نوعی انتقال‌پذیر است و به نوردهی LED در پشت پنل نیاز دارد.

در واقع، می‌توان چنین نتیجه گرفت که فناوری QLED به LCDهای متداول قدیم بیشتر شباهت دارد تا فناوری OLED. به عقیده کارشناسان وب سایت Cnet و خیلی از کارشناسان دیگر این مقایسه قیاس مع‌الفارق است و کلاس این دو تلویزیون کاملا با هم تفاوت دارد؛ درست مثل تلویزیون‌های پلاسما در قدیم.

1

فناوری نقاط کوانتومی یا Quantum dots ملکول‌های ریز و میکروسکوپی هستند که وقتی نور به آنها می‌تابد نورهای رنگی متفاوتی از خودشان منتشر می‌کنند. در تلویزیون‌های QLED نقاط در یک لایه فیلم قرار گرفته‌اند و نوری که به آنها برخورد می‌کند با نوردهی پشت LED ایجاد می‌شود. این نور در درون تلویزیون از لایه‌ای به لایه دیگر سفر می‌کند که شامل لایه کریستال مایع (LCD) است و بدین ترتیب تصویر را شکل می‌دهد. سپس، نور منبع LED از  لایه‌ها می‌گذرد تا به سطح نمایشگر برسد. به همین دلیل است که به آن «انتقال‌پذیر» می‌گویند.

سامسونگ از سال ۲۰۱۵ در حال تولید تلویزیون‌های LCD با استفاده از نقاط کوانتومی بوده اما از سال ۲۰۱۷ برند QLED را برای تلویزیون‌های پیشرفته‌اش معرفی کرده است. به اعتقاد سامسونگ، فناوری نقاط کوانتومی با گذشت زمان متحول شده و خروجی رنگ و نور بهبود داشته است.

reliability-feat1-new

تلویزیون OLED اصلا تلویزیون LCD نیست!

فناوری LCD از مدت‌ها پیش یک فناوری صدرنشین در تلویزیون‌های مسطح بوده که از OLED مخصوصا در ابعاد بزرگ بسیار ارزان‌تر است. این فناوری را بسیاری از سازندگان پنل در سراسر جهان مثل خود ال‌جی می‌توانند تولید کنند.

فناوری OLED یک فناوری متفاوت است زیرا از نوردهی پشت LED بهره نمی‌برد و علاوه بر فوایدی که بر کیفیت تصویر دارد می‌تواند طراحی بی‌نهایت باریک و شگفت‌انگیزی داشته باشد. در عوض، نور توسط میلیون‌ها پیکسل فرعی OLED به صورت مجزا تولید می‌شود. این پیکسل‌ها خودشان نقاط بسیار کوچکی هستند که می‌توانند تصویر را شکل دهند و نور هم منتشر کنند. به همین دلیل، به این فناوری نمایشگر «تابنده» می‌گویند و همین تفاوت منجر به ایجاد انواع مختلف افکت‌های کیفیت تصویر می‌شود که بیشتر آنها برای OLED مفید هستند.

ai-tvi-banner_2018_Dبه جز برند ال‌جی، سونی در امریکا تلویزیون OLED خود را می‌فروشد و پاناسونیک و فیلیپس در اروپا. تمامی پنل‌های OLED این شرکت‌ها توسط شرکت زیر مجموعه گروه ال‌جی، یعنی ال‌جی دیسپلی (LG Display)، تولید می‌شوند.

۵ نظر

حسین ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ پاسخ

اصولا مقایسه OLED با QLED اشتباه است زیرا از نظر فناوری ساخت فناوری QLED بیشتر به فناوری NANO CELL ال جی شباهت دارد در حالیکه OLED از نظر کنتراست ، سرعت بسیار بالی پاسخگوی پیکسلها ، توانایی تولید رنگ مشکی و سفید مطلق و زاویه دید بسیار گسترده و غنای رنگ بسیار بالا بخصوص در فیلم های مستند و سینمایی با اختلاف بسیاری از فناوری OLED جلوتر است البته فناوری OLED ال جی بدلیل استفاده از پیکسل فرعی سفید و استفاده از فیلترهای رنگی برای تولید سه رنگ اصلی سبز و ابی و قرمز برترین فناوری در دنیای OLED به شمار میرود البته برندهای عرضه کننده تلوزیون های OLED به ال جی و سونی و پاناسونیک و فیلیپس محدود نمی گرد در اروپا لوه و گروندیک اصالتا آلمانی و وستل ترکیه در کره جنوبی دوو و …. نیز با خرید پنل OLED از شرکت تولید کننده پنل LG Display که تمام سهام آن متعلق به ال جی است در حال تولید و توسعه بازار OLED در دنیا هستند .

حسین ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ پاسخ

همان‌طور که اشاره کردیم، QLED رقیبی برای OLED است. سامسونگ برای اعلام برتری QLED، مزایای این فناوری را نسبت به پنل‌‌های OLED توضیح داده است. در واقع اینجا رقابت بین تلویزیون‌های اوال‌ای‌دی و کیو‌ال‌ای‌دی است.تغییر نام SUHD به QLED نیز اقدامی برای بازاریابی برند جدید است. این انتخاب نام از آنجا صورت گرفته که QLED باعث یادآوری OLED می‌شود و علاوه بر این، وزن این کلمه نسبت به SUHD بهتر است. علاوه بر این با شیوه‌ی نام‌گذاری جدید، سامسونگ می‌تواند تلویزیون‌های پرچم‌دار جدید سری Q خود را از تلویزیون‌های نسل دوم این فناوری متمایز کند. اما با همه‌ی این‌ها نمی‌توان شیطنت سامسونگ در نام‌گذاری محصولات جدید خود و شباهات بسیار زیاد آن‌ها با تلویزیون‌های OLED را در نظر نگرفت. تقریبا تمام رقبای سامسونگ از ال‌جی تا سونی، پاناسونیک و .. تلویزیون‌های رده‌بالای خود را به پنل‌های OLED مجهز کرده‌اند و شاید در نگاه اول، QLED سامسونگ نیز شبیه به OLED به نظر برسد.کیوال‌ای‌دی چگونه کار می‌کند؟ تکنولوژی کوانتوم دات در تلویزیون‌ها با قرار دادن یک لایه یا یک فیلم از نقطه‌های کوانتومی روی نور پس‌زمینه‌ی یک پنل ال‌ای‌دی معمولی کار می‌کند. لایه‌ی مورد بحث از ذرات بسیار ریزی تشکیل شده است که هر کدام از این ذرات با توجه به ابعادش (بین ۲ تا ۱۰ نانومتر)، نور جداگانه‌ای از خود ساطع می‌کند. اساسا ابعاد این ذرات، طول موج نور ساطع‌شده از آن‌ها را تعیین می‌کند و از این طریق رنگ‌های مختلف ایجاد می‌شوند. سامسونگ مدعی شده است که نقطه‌های کوانتومی می‌توانند بیش از یک میلیارد رنگ مختلف تولید کنند.در نسل سوم تلویزیون‌های کوانتوم دات که QLED نامیده می‌شوند؛ ذرات، تغییر یافته‌اند و حالا مجهز به هسته‌های آلیاژ فلزی جدید و بدنه‌ی فلزی شده‌اند. این تغییر باعث می‌شود رنگ‌ها واقعی‌تر تولید شوند و علاوه بر این، دقت رنگ‌ها در روشنایی زیاد بالاتر رود.آنچه گفته شد، در فناوری کیوال‌ای‌دی اهمیت دارد. توانایی تولید این رنگ‌ها در روشنایی‌ زیاد باعث می‌شود حجم‌ رنگ‌ها نسبت به قبل بهتر باشد و به همین دلیل فناوری QLED با شعار قابلیت‌های بیشتر نسبت به او‌ال‌ای‌دی وارد میدان شده است. با استفاده از این فناوری جدید، دقت رنگ‌های تولیدشده در بخش‌هایی از صفحه‌نمایش که نور زیادی دارد، نسبت به قبل بیشتر خواهد بود؛ در واقع QLED از این نظر نسبت به OLED رنگ‌هایی با دقت بهتر تولید می‌کند.در نتیجه‌ی استفاده از فناوری کیوال‌ای‌دی، شما می‌توانید رنگ‌‌های بیشتری روی نمایشگر تلویزیون مشاهده کنید. این تلویزیون‌ها برای نمایش زنده‌تر محتوای اچ‌دی‌آر گزینه‌های بهتری هستند. در توضیحات این فناوری جدید گفته شده است که دقت این تلویزیون‌های جدید باعث می‌شود افراد همان تجربه‌ی بصری مد نظر کارگردان فیلم‌ها را تجربه کنند.
تفاوت کیوال‌ای‌دی با او‌ال‌ای‌دی در چیست؟ روشنایی مهم‌ترین موردی است که دو فناوری مورد بحث را از یکدیگر جدا می‌کند. تلویزیون‌های کوانتوم دات همچنان به یک سیستم نور پس‌زمینه‌ی LED نیاز دارند؛ اما در OLED هر پیکسل به‌صورت مستقل نوردهی می‌شود. ساختار OLED باعث می‌شود نیازی به لایه‌ی جداگانه برای نوردهی از طریق LED وجود نداشته باشد و در نتیجه، نه‌تنها می‌توان مشکی کاملا عمیق را ارائه کرد بلکه پنل نمایشگر نیز به‌شدت باریک می‌شود. در OLED وقتی پیکسلی از تصویر سیاه می‌شود، آن پیکسل به‌صورت مستقل خاموش می‌شود. اما در تلویزیون‌ LED از آنجایی که هر مجموعه‌ی LED مسئول پخش نور منطقه‌ی خاصی از پنل است، هیچ‌وقت نمی‌توان پیکسل را خاموش کرد و مشکی مطلق را خروجی داد.
تلویزیون‌های کیوال‌ای‌دی سامسونگ از یک سیستم اج‌-لیت ال‌ای‌دی (edge-lit LED) استفاده می‌کنند. در این سیستم LED-ها در حاشیه‌ی دور پنل قرار می‌گیرند و در واقع پشت پنل، چراغ LED وجود ندارد. در این تلویزیون‌ها، نمایشگر به مناطق مختلف تقسیم می‌شود و هر کدام از این مناطق به‌صورت مستقل نوردهی می‌شوند. هر چه تعداد این مناطق بیشتر باشد، دقت نمایش تصاویر و کنتراست تصویر بهبود می‌یابد. این در حالی است که در تلویزیون‌های OLED به تعداد پیکسل‌ها می‌توان مناطق نوردهی مستقل داشت. در مدل پرچم‌دار Q9 از تلویزیون‌های سامسونگ، ۳۲ بلوک نوردهی استفاده شده است و این در حالی است که سایر مدل‌های سری Q شاهد ۱۲ بلوک کاهنده هستیم. بلوک‌های کاهنده به‌منظور کنترل نور مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در سال‌های گذشته شاید در مورد فیلتر Moth Eye در تلویزیون‌های سامسونگ خبرهایی خوانده باشید. حالا این فیلتر با فیلمی که بازتاب نور در آن بسیار کم است جایگزین شده و همین تغییر باعث شده است بازتاب روشنایی در پنل نمایشگر بهتر مدیریت شود؛ اما در عین حال رنگ سیاه عمیق در این شرایط با کیفیت کمتری نمایش داده می‌شود. همچنین این تغییر باعث می‌شود رنگ‌های ایجادشده در زوایای دید مختلف، بهتر به نمایش درآیند. برای درک بهتر موضوع، به‌عنوان مثال رنگ‌ها در تلویزیون KS8000 در زوایای دید تندتر، اشباع خود را از دست می‌دهند ولی تلویزیون Q9 در این بخش عملکرد بهتری دارد.اما تغییراتی که در فناوری QLED اعمال شده است، موجب می‌شود این تلویزیون‌ها در برخی شرایط عملکرد بهتری نسبت به OLED داشته باشند. QLED شدت روشنایی بهتری نسبت به OLED دارد و استفاده از فیلم‌ جدید کوانتوم دات به ایجاد رنگ مشکی عمیق و نزدیک به OLED کمک می‌کند و علاوه بر این باعث می‌شود رنگ‌ها با دقت بسیار خوبی به نمایش درآیند. اگرچه نمایشگرهای OLED می‌توانند رنگ‌های مشکی عمیق‌تری ایجاد کنند؛ اما تلویزیون‌های کوانتوم دات روشنایی بهتری ارائه می‌دهند و باید به این نکته توجه داشته باشیم که هنگام پخش محتوای اچ‌دی‌آر، روشنایی نمایشگر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. تلویزیون‌های جدید OLED در سال ۲۰۱۷ نسبت به مدل‌های عرضه‌شده در سال ۲۰۱۶ روشنایی بیشتری دارند؛ اما باز هم نسبت به تلویزیون‌های کیوال‌ای‌دی روشنایی کمتری دارند.تفاوت مهم دیگری که بین دو فناوری مورد اشاره وجود دارد، قیمت است. نمایشگرهای OLED در مقایسه‌ با پنل‌های QLED، قیمت بیشتری دارند. دلیل گران‌تر بودن نمایشگرهای اولد این است که تولید این نوع پنل‌ها سخت‌ است. البته باید اشاره کنیم که اکنون مراحل ساخت این نوع صفحه‌نمایش‌ نسبت به قبل خیلی ساده‌تر شده است.
این محصولات با قیمتی کمتر نسبت به تلویزیون‌های اولد به بازار عرضه شوند؛ چراکه هزینه‌ی تولید نمایشگرهای کیوال‌ای‌دی کمتر از پنل‌های اولد است.
تفاوت بین تلویزیون‌های QLED و SUHD چیست؟

نمایشگرهای QLED جدید سامسونگ می‌توانند روشنایی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نیت ارائه دهند. مدل ۶۵ اینچی تلویزیون Q9F می‌تواند به روشنایی ۲۰۰۰ نیت برسد. همین ویژگی باعث شده است این تلویزیون‌های جدید حتی نسبت به مدل‌های جدید تلویزیون‌های اولد، از نظر روشنایی کیفیت بسیار بهتری ارائه دهند.
پیش از این، بازخورد منتقدان به تلویزیون‌های اس‌یو‌اچ‌دی سری K5 سامسونگ که در سال ۲۰۱۶ معرفی شده‌اند بسیار مثبت بوده است؛ اما تلویزیون‌های کیو‌ال‌ای‌دی جدید مشخصا کیفیت بهتری نسبت به مدل‌های سال قبل دارند. در تلویزیون‌های کیوال‌ای‌دی تصاویر با کیفیت بالاتر و رنگ‌های واقعی‌تر به نمایش درمی‌آیند. علاوه بر این زوایای دید و بازتاب نور در این مدل‌های جدید بهتر از نسل قبل است. به تمام این ویژگی‌ها، افزایش میزان روشنایی را نیز اضافه کنید تا به کیفیت نهایی نمایشگرهای کیوال‌ای‌دی پی ببرید.سامسونگ در سال جاری نیز محصولات جدیدی از سری اس‌یو‌اچ‌دی تولید خواهد کرد که در جایگاه پایین‌تری نسبت به مدل‌های پرچم‌دار کیوال‌ای‌دی قرار می‌‌گیرند. همان‌طور که گفتیم، تاکنون اطلاعات زیادی در مورد قیمت و سایز تلویزیون‌های جدید سامسونگ در دسترس قرار نگرفته است؛ اما در هر صورت پیام این غول کره‌ای بسیار واضح است. سامسونگ با معرفی این تلویزیون‌های جدید می‌خواهد اعلام کند که تکنولوژی کیوال‌ای‌دی نه‌تنها رقیبی برای فناوری اولد محسوب می‌شود، بلکه قابلیت‌های بهتری نسبت به تکنولوژی اولد ارائه می‌دهد که کاهش قیمت، مهم‌ترین آن‌ها است.
اگر مایل هستید درباره‌ی تلویزیون‌های QLED و انواع مختلف آن‌ها بیشتر بدانید، مقاله‌ی «گزارش زومیت از مراسم رونمایی تلویزیون‌های QLED سامسونگ در پاریس» را مطالعه کنید یا ویدیوی نگاه نزدیک زومیت به این تلویزیون‌ها را تماشا کنید.
منبع زومیت : https://www.zoomit.ir/2017/3/14/153811/whats-qled-samsungs-new-tv-tech-explained/

حسین ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ پاسخ

این مقاله یکسال قبل و پیش از عرضه تلوزیونهای Qled توسط سامسونگ در سایت زومیت منتشر و مقاله اخیر این سایت در مقایسه عمالی دو فناوری در همین پست خبری منتشر گردیده است .

جلال ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ پاسخ

با سلام.بنده ۳ سال پیش از نمایندگی ال جی زنجان oled 4k 65 گرفتم.۲۱ میلیون یعنی معادل پراید صفر اون زمان.ولی الان.پشیمونم.بخش هایی از صفحه مخصوصا پایینش دچار burn in شده.دلمو زده.اینهمه از اولد تعریف کردن برام.اینم آخرش.حالا من انقدر به تلویزیون وسواس بودم تو.نگهداریش.هر کی خواست عکس میگیرم براش میفرستم از این ایرادش.کاش همون موقع suhd میگرفتم.پولم هدر نمی رفت

جلال ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ پاسخ

اگه تو یوتیوب وقت کنید سرچ کنید سوختگی پیکسل و سایه انداختن مشکل اساسی اولدها شده.اینو تازه فهمیدم. صد رحمت به ال سی دی.

نظر دهید