۲۷ بهمن ۱۴۰۱

الهام از چشم‌های سنجاقک برای ساخت پنل‌های OLED نسل سوم ال‌جی

ال‌جی دیسپِلی آشکار کرده که برای ساخت پنل‌های OLED نسل سوم خودش از چشم‌های سنجاقک الهام گرفته است.

ال‌جی (LG) و شرکایش خود را آماده عرضه مانیتورهای گیمینگ با پنل‌های OLED نسل سوم کرده‌اند که در اواخر ماه جاری میلادی عرضه خواهند شد. جدیدترین پنل‌های OLED ال‌جی بر اساس جدیدترین فناوری متا (Meta) این شرکت هستند و در نمایشگاه CES 2023 که مدتی پیش برگزار شده بود، به تلویزیون‌های خانگی با این فناوری اشاره شده بود.

نکته بسیار مهم و جذاب درباره پنل‌های OLED با فناوری متا ال‌جی آن است که آن‌ها ۶۰ درصد تصاویر روشن‌تر و ۳۰ درصد زاویه دید گسترده‌تر از نمایشگرهای OLED معمولی را ارائه می‌دهند. این روشن‌تر و گسترده‌تر بودن نیز ناشی از استفاده از «آرایه لنز میکرو» (MLA) که برای ساخت آن از ساختار چشم‌های سنجاقک الهام گرفته شده است. در عمل، فناوری MLA تابش نور از پنل OLED را به حداکثر می‌رساند و سپس ال‌جی یک الگوریتم افزایش روشنایی META Booster را اعمال می‌کند.

ال‌جی برخی از آمارهای عملکردی برای نمایشگرهای تازه خودش با فناوری متا را منتشر کرده که ارزش این محصولات تازه را برای کاربران آشکار می‌کند. هنگامی که این فناوری برای تلویزیون‌ها راه‌اندازی شده بود، گفته شد که نمایشگرهای جدید تا ۲۱۰۰ نیت روشنایی خواهند داشت. این موضوع در ترکیب با سیاهی عمیق پنل‌های OLED آمار کنتراست بسیار خوبی را از خود به جای می‌گذارد.

تعداد لنز میکروهایی که توسط نمایشگرهای OLED نسل سوم ال‌جی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا روشنایی را به حداکثر افزایش بدهند و زوایای دید پنل‌ها را بیشتر کنند، واقعا شگفت‌انگیز است. بنابر گفته ال‌جی، هر پیکسل از این صفحه نمایش Meta OLED همراه با ۵۱۱۷ لنز میکرو است. این به معنای آن است که در تلویزیون ۷۷ اینچی OLED 4K که در نمایشگاه سی‌ای‌اس 2023 به نمایش در آمده بود، بیش از ۴۲ میلیارد لنز میکرو در صفحه نمایش وجود دارد.

به تازگی گزارش شده که ال‌جی قرار است فناوری MLA را در مانیتورهای گیمینگ خودش نیز اعمال کند. دو مورد از مانتیورهایی که جدیدترین پنل‌های OLED نسل سوم ال‌جی با فناوری MLA را دارند، نمایشگر LG UltraGear 27GR95QE-B و نمایشگر Asus ROG Swift PG27AQDM هستند که در آینده‌ای نزدیک روانه بازار خواهند شد.

۱ نظر

حسین ۲ اسفند ۱۴۰۱ پاسخ

ال جی در سال ۲۰۱۳ اولین تلوزیون OLED خود در سایز ۷۵ اینچ را بصورت تجاری روانه بازار کرد دقیقا ده سال قبل گلدایران شریک تجاری ال جی چند دستگاه از این تلوزیون را وارد و در نمایندگی های اصلی خود با قیمت ۲۷ میلیون تومان بمعرض فروش گذاشت زمانیکه امکان خریدیک ال ای دی سری LM با امکانات هوشمند و سه بعدی در سایز مشابه ۵۵ اینچ با قیمت ۵ میلیون تومان امکان پذیر بود نمایشگاه علی در خیابان جمهوری جنب خیابان لاله این تلوزیون را در کنار غول ۸۴ اینچی ۸۴LM7400 قرارداده و در کنار ان نوشته بود اولین تلوزیون ۴k دنیا در سال ۲۰۱۲ میلادی عرضه شد و امسال اولین تلوزیون OLED دنیا را باز هم ال جی عرضه نمود هرسال منتظر یک خلاقیت جدید از ال جی باشید تا سال گذشته ال جی تنها تولید کننده پنل های OLED دنیا بود اما از سال قبل شرکت BOE چنین پنل های ارزان قیمت با فناوری AMOLED در دو سایز ۵۵ و ۶۵ اینچ را روانه بازار نمود و فعلا در ایران در تلوزیونهای دوو سری ۷۰۰۰ و ۹۵۰۰ از این نوع فناوری مورد استفاده قرار می گیرد اگر اخیرا از کنار فروشگاه علی عبور کرده باشید که در حال حاضر نمایندگی برند دوو میباشد نمونه این تلوزیون ها را در حالت روشن می بینید از نظر من کیفیت تصویر تلوزیونهای OLED با هر برندی که در حال حاضر علاوه بر ال جی با برند سونی و فیلیپس نیز در بازار ایران موجود است بسیار بالاتر است شما ببینید و قضاوت کنید شایان ذکر است نسل قدیم تلوزیو های دوو با پنل منحنی ال جی تولید و عرضه شده بود

نظر دهید