۲۷ بهمن ۱۴۰۱

همکاری ال‌جی با شرکت‌های پرتغالی برای بازیافت زباله‌های الکترونیکی

در حالی که بسیاری از افراد زباله‌های الکترونیکی و بسته‌بندی‌های دور ریخته شده را صرفا زباله می‌دانند، ال‌جی پرتغال، شرکت ERP پرتغال و همچنین شرکت نوو ورده از طریق کاهش، استفاده مجدد، بازیافت و بازیابی مواد و انرژی به دنبال ارتقاء اقتصادهای چرخشی هستند.

بخش پرتغالی شرکت تکنولوژی چند ملیتی پلتفرم بازیافت اروپا که با عنوان مختصر ERP شناخته می‌شود و همچنین شرکتی پیشگام در زمینه مدیریت زباله و بخش پرتغالی شرکت ال‌جی در کنار یکدیگر در ماه ژانویه سال جاری میلادی در اجلاس زباله (Waste Summit) در شهر لیسبون پرتغال گردهم آمدند تا درباره اقتصاد، مصرف و پایداری با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند. این رویداد معنادار با هدف الهام بخشیدن به بحث‌های بیشتری درباره فوریت دفع مسئولانه زباله برگزار شده و همچنین در آن به مسائل رو به رشد درباره مصرف‌گرایی، اقتصاد و همچنین پایداری صحبت شده است.

با توجه به تعداد محصولاتی که جامعه امروزی بشر از آن‌ها استفاده می‌کند، استفاده مجدد از تجهیزات الکترونیکی، باتری‌ها و بسته‌بندی‌های آن‌ها و اتخاذ رفتارهایی پایدار از تولید تا دفع زباله در جامعه امروزی بسیار ضروری‌تر احساس می‌شود و می‌تواند کمک شایانی به بشر بکند. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که همچنان پیشرفت‌های بیشتری باید در این زمینه صورت بگیرد.

بر طبق مطالعات صورت گرفته توسط چندین شرکت پرتغالی از جمله ال‌جی پرتغال در رابطه با عادت‌های پرتغالی‌ها در رابطه با زباله‌های الکترونیکی، مشخص شده که حدود ۵۹.۲ درصد از مردم پرتغال تجهیزاتی که دیگر از آن استفاده نمی‌کنند را نگه می‌دارند چراکه هنوز کارایی لازم را دارند و ممکن است بعدا لازم باشند. اما حقیقت ماجرا آن است که تجهیزات قدیمی معمولا در کشوها، کمدها، گاراژها و انباری‌ها انباشه می‌شوند و روی آن‌ها را گرد و غبار فرار می‌گیرد و سرنوشتی مشابه با دستگاه‌های بزرگ و قدیمی دیگر در انتظار آن‌ها است.

«اجلاس زباله» که برگزاری آن بسیار به موقع بوده، در راستای به اشتراک‌گذاری دانش و بهترین شیوه‌ها در بخش‌های مختلف جامعه برای افزایش سواد زیست محیطی و افزایش آگاهی در مورد اهمیت شیوه‌های پایدار در کشور پرتغال است.

بر اساس داده‌های شرکت ERP پرتغال، تنها در سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۲۳۲ هزار تن از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی در بازار پرتغال عرضه شدند و این در حالی است که هنوز بیش از ۳۰ درصد از مردم زباله‌های الکترونیکی خود را برای بازیافت نمی‌فرستند. زباله‌های الکترونیکی نه تنها برای کره زمین بسیار مضر هستند بلکه زمانی که به درستی دفع نشوند، خطر بسیار بزرگی برای سلامتی محسوب می‌شوند چراکه حاوی مواد افزودنی سمی و مواد خطرناکی همچون جیوه هستند که می‌توانند به مغز انسان آسیب برسانند.

در همین حال، حدود ۸۰۶ هزار تن بسته‌بندی برای محصولات مصرفی در سال ۲۰۲۱ میلادی معادل ۷۶ کیلوگرم به ازای هر نفر در بازار کشور پرتغال عرضه شده است. بنا بر گزارش شرکت نوو ورده (Novo Verde) روند رو به رشد مصرف بسته‌بندی محصولات همراه با افزایش حجم بسته‌بندی‌های جمع‌آوری شده همراه بود که از سال ۲۰۱۷ تاکنون به طور سالیانه ۷ درصد افزایش داشته است.

«اجلاس زباله» که بیش از صد نفر از بخش‌های صنعت، شرکت‌های توزیع و دانشگاهی را گردهم آورده، فرصتی عالی برای شرکت ال‌جی پرتغال، شرکت ای‌آر‌پی پرتغال و شرکت نوو ورده بود تا عامل تغییر باشند و رفتار پایدار برای اقتصادهای چرخشی را بهتر ترویج کنند.

نکته قابل توجه این اجلاس، اجرای کمدین محبوب پرتغالی یعنی سزار مورائو بود که از استعداد خود در کمدی و موسیقی بداهه استفاده کرد تا بحثی سبک، سرگرم‌کننده و آموزنده در مورد ضرورت مدیریت زباله‌های الکترونیکی و بسته‌بندی‌های آن‌ها ارائه بدهد.

رویکرد طنز و منحصربه‌فرد مورائو برای پرداختن به یکی از مبرم‌ترین مسائل حال حاضر در کمپین دیجیتالی Destralhar نیز نشان داده شده، کمپینی که توسط ال‌جی پرتغال و ای‌آرپی تولید شده بود. این فیلم سرگرم‌کننده و در عین حال قابل تأمل به سبک زندگی خانواده‌ها و کارگران پرتغالی می‌پردازد و نشان می‌دهد که چطور این سبک زندگی می‌تواند بهتر بشود تا سیاره زمین نیز روز به روز بهتر باشد.

در پایان این فیلم پر از خنده، بیننده متوجه می‌شود که بسیاری از مواردی که از آن‌ها به عنوان زباله یاد می‌شود، همچون کامپیوترهای قدیمی یا دی‌وی پلیرهای کهنه در واقع پتانسیل بسیار زیادی برای بازیافت یا استفاده مجدد دارند و این کار می‌تواند به محیط زیست نیز کمک کند.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید