۱۶ فروردین ۱۴۰۲

افزایش قابلیت دسترسی محصولات ال‌جی از طریق صدا

در این قسمت از On the Job با طراحان صدای تجربه کاربری از تیم مدیریت استراتژی UX در آزمایشگاه مرکزی طراحی شرکت ال‌جی ملاقات می‌کنیم تا یاد بگیریم آن‌ها چگونه از صدا برای افزایش قابلیت استفاده و دسترسی محصولات ال‌جی استفاده می‌کنند.

چگونه متوجه می‌شوید که چرخه لباسشویی به اتمام رسیده است؟ به احتمال زیاد، به دلیل آهنگی است که توسط ماشین لباسشویی پخش می‌شود، چیزی ساده اما جذاب که فورا به شما می‌گوید که لباس‌ها آماده تخلیه هستند. این موضوع فقط مختص ماشین لباسشویی نیست و اکثر دستگاه‌های الکتریکی از لپ‌تاپ گرفته تا تلویزیون و یخچال، از آهنگ‌ها و صداها برای ارائه بازخورد مفید استفاده می‌کنند که تجربه کاربری بهتری را به ارمغان می‌آورند.

مردم به لوازم خانگی و گجت‌هایی عادت کرده‌اند که از صدا برای ارتباط برقرار کردن استفاده می‌کنند و با این وجود، اهمیت طراحی صدا برای محصولات اغلب نادیده گرفته می‌شود. با این حال، روند توسعه این صداها آن طور که به نظر می‌رسد، ساده نیست. هر ملودی یا صدای هشدار باید پیامی واضح را منتقل کند، برای گوش خوشایند یا آزاردهنده نباشد و با محصول سازنده آن مطابقت داشته باشد. در ال‌جی، این وظیفه بر عهده طراحان صدا تجربه کاربری بسیار ماهر در تیم UX Governance است.

در حالی که کار آن‌ها بر تأیید نتایج تحقیقات قبلی و قابلیت استفاده از رابط کاربری (UI) یا همان UX در تمام محصولات و خدمات ال‌جی متمرکز است اما توسعه صدای تجربه کاربری یکی از مهم‌ترین وظایف این تیم محسوب می‌شود.

چانگ سو یون طراح ارشد صدا در تیم LG UX Governance در همین راستا اظهار داشته:

«ما بیش از نیمی از ساعت کاری خود را با هدست می‌گذرانیم چراکه وظیفه ما تنظیم و بهینه‌سازی صدای تجربه کاربری و همچنین آشنایی با جدیدترین ترندهای صنعت است.»

برگه‌های موسیقی و سینثی‌سایزرها نیز برای طراحان صدای تجربه کاربری ضروری هستند که به آن‌ها امکان می‌دهد تا به راحتی ملودی‌هایی که به ذهنشان خطور می‌کند را ضبط کنند و به دیگر طراحان تیم این اجازه را می‌دهد تا با یکدیگری تعامل داشته باشند و هر آهنگ یا صدا را اصلاح کنند.

اکثر لوازم خانگی صداها را به جای بلندگو از طریق زنگ‌ها پخش می‌کنند، بنابراین، طراحان صدا باید ملودی‌ای که طراحی کرده‌اند را برای عمل کردن در زنگ تغییر بدهد یا به اصطلاح ترجمه کنند. اینجا زمانی است که یک نمودار فرکانس به کار می‌آید. نمودار دوازده نت مقیاس رنگی و فرکانس متناظر آن‌ها بر حسب هرتز در اکتاوهای مختلف را فهرست کرده است. این به طراحان کمک می‌کند تا مقدار فرکانس استاندارد هر نت را بیابند و ملودی خود را به آهنگی ساده و در عین حال جذاب تبدیل کنند.

جونگ بیونگ زو طراح ارشد صدا در تیم UX Governance اظهار داشته:

«طراحان صدای تجربه کاربری در اینجا توانایی این را دارند که فقط با شنیدن صداهای تولید شده توسط یک محصول، خود آن و همچنین برند آن را تشخیص بدهند. حتی هنگام تماشای یک برنامه تلویزیونی و یا یک فیلم، گوش‌های من اولین چیزهایی هستند که حضور محصولی از ال‌جی را به من گوشزد می‌کنند.»

در میان انواع صداهای تجربه کاربری توسعه یافته توسط این تیم، صدایی که دستگاه هنگام روشن یا خاموش شدن منتشر می‌کند، یکی از مهم‌ترین موارد تلقی می‌شود. این صدا نسبت به صداهای دیگر بیشتر پخش می‌شود و نه تنها خاموش یا روشن شدن محصول را به کاربر اطلاع می‌دهد بلکه نشان‌دهنده هویت محصول و برند است. از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی، ال‌جی مجموعه‌ای از صداهای استاندارد را برای محصولات خود اعمال کرده است تا تصویر برند ثابتی را به مشتریان خودش ارائه کند. این مجموعه از صداها را می‌توان به عنوان زبان اصلی لوازم و راهکارهای ال‌جی توصیف کرد.

تیم LG UX Governance با اضافه کردن تن مناسب به صدای تجربه کاربری، قصد دارد تا استفاده از محصولات را راحت‌تر کند و در عین حال، تصویر دوستانه‌تری از برند را به نمایش بگذارد. لوازم خانگی LG ThinQ UP که اخیرا معرفی شده‌‎اند، نیازها و سلیقه‌های منحصربه‌فرد هر کاربر را در نظر می‌گیرند و صداها و ملودی‌های هشدار متنوعی را برای آن‌ها فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، کاربران که نوزادی با خواب سبک در خانه دارند یا فقط صدایی ظریف را ترجیح می‌دهند، می‌توانند صداهای هشداری را انتخاب کنند که ملایم و کوتاه باشند. بر عکس، کاربرانی که دوست دارند می‌توانند ملودی پر جنب و جوشی را انتخاب کنند که متناسب با شخصیت آن‌ها است.

صدای تجربه کاربری می‌تواند دسترسی و قابلیت استفاده از محصول را افزایش بدهد، به ایجاد حس قوی‌تری از هویت برند کمک کند و تمایل به یک برند در بین مشتریان را افزایش بدهد. کارشناسان متعهد تیم مدیریت LG UX Governance مستحق تحسین بیشتری هستند، تیمی که همچنان به تولید و اصلاح صداها و آهنگ‌ها برای طیف گسترده‌ای از لوازم خانگی و راهکارهای زندگی برتر شرکت ال‌جی ادامه می‌دهد.

۰ نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

نظر دهید